خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور عشایر:

قشلاق برای کوچ عشایر آماده نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۷۸

اکنون مناطق ییلاقی از گیاه و علف مناسب برای چرای دام‌ها خالی شده و هوا نیز در برخی این مناطق سرد شده و تحمل آن برای دام‌ها سخت شده است / چراگاه‌های مناطق قشلاقی تا ۱۵ مهر و اوایل آبان ماه آمادگی پذیرش دام‌های عشایری و ورود آن‌ها ندارند.

ایلنا: رئیس سازمان امور عشایر می‌گوید که هنوز چراگاه‌های مناطق قشلاقی برای کوچ عشایر آماده نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صدای طبیعت هم زمان با پایان فصل تابستان و سرد شدن مناطق ییلاقی کوچ عشایر به مناطق گرم و قشلاقی مناطق مختلف کشور آغاز می‌شود. این درحالی است که چراگها‌های مناطق قشلاقی هنوز سبز و مساعد نشده و آمادگی لازم را برای پذیرایی از گله‌های عشایری ندارد.

«جهانشاه صدیق» رئیس سازمان امور عشایر با تأیید این مطلب می‌گوید: چراگاه‌های مناطق قشلاقی تا ۱۵ مهر و اوایل آبان ماه آمادگی پذیرش دام‌های عشایری و ورود آن‌ها ندارند چون هنوز علوفه مناسب برای چرای دام در این مناطق وجود ندارد. اما عشایر به دلیل برخی مسائل، زود‌تر از این زمان حرکت خود از مناطق ییلاقی به قشلاقی را آغاز می‌کنند.

صدیق در مورد دلایل این کوچ زود رس اینگونه توضیح می‌دهد: «اکنون مناطق ییلاقی از گیاه و علف مناسب برای چرای دام‌ها خالی شده و هوا نیز در برخی این مناطق سرد شده و تحمل آن برای دام‌ها سخت شده است.»

رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه همین عوامل کوچ زود هنگام عشایر را سبب می‌شود خاطرنشان می‌کند: این امر در حالی رخ می‌دهد که ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری ورود هرگونه دام را به این مناطق تا زمان مناسب ممنوع اعلام کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد که این امر موجب بروز برخی مسائل و مشکلات بین عشایر و مأموران منابع طبیعی می‌شود که ما مجبوریم با رایزنی‌ها بین دو طرف مسائل را حل و فصل کنیم.

به گفته صدیق راه حل این مشکل این است که در این مدت تا زمان مناسب عشایر برای ورود به قشلاق، دام‌های آن‌ها با علوفه دستی، جو و کنستانتره تغذیه شوند اما این امر به دلیل هزینه‌های بالا برای عشایر ممکن نیست و ما یارانه‌ای نیز برای تامین این خوراک و کمک به این قشر زحمت کش در اختیار نداریم.

وی در عین حال متذکر شد که با وجود خشکسالی‌های اخیر، وضعیت قشلاق‌ها نیز جوابگوی نیاز دام‌های عشایر نیست و ورود زود‌تر از موعد عشایر، وضعیت مراتع را بد‌تر می‌کند.

براساس این گزارش، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اعلام کرده است که آغاز حرکت عشایر در کوچ پاییز و ورود آنان به مراتع استان فارس از ۱۵ آبان ماه است و چنانچه دامداری خارج از فصل چرا و زود‌تر از زمان مقرر وارد مراتع شود، برابر قانون با وی برخورد خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز