خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بی‌توجهی شهرداری به نظرات اعضای شورا در عدم تخریب مجسمه شیرهای ۸۵ ساله میدان حر/ با بی‌ارزش تلقی کردن مجسمه‌ها مخالفیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۹۵۶

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از کوتاهی شهرداری در اطلاع رسانی به اذهان عمومی قبل از تخریب مجسمه حر انتقاد کرد.

«الهام فخاری» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به تخریب مجسمه میدان حر اظهار کرد: حتی اگر استدلالی که از سوی شهرداری از نظر فنی مطرح شده است، استدلال درستی باشد،‌ با توجه به اهمیت اثر مرحوم استاد ارژنگ و حساسیتی که نسبت به آثار هنری شهری وجود دارد، باید از قبل اطلاع رسانی انجام می‌شد.

او ادامه داد: باید از طریق متخصصان  این حوزه مساله روشن می‌شد و بعد از آن شهرداری اقدام عملی انجام می ‌داد.

فخاری با تاکید بر اینکه شهرداری نباید به این شیوه عمل می‌کرد به مصوبه شورای شهر در حفظ حریم آثار هنری اشاره کرد و گفت: ما طرح مصوبی را در شورای شهر تحت عنوان حریم آثار هنری در شهر داریم که نه تنها در مورد خود اثر و حفاظت از اثر نکاتی در این طرح به تصویب رسیده است بلکه حریم آثار هنری به ویژه آثار تجسمی و حجمی را به عنوان یک اصل ضروری در حفظ آثار و حفظ حق همه مردم نسبت به سرمایه های فرهنگی شهر در نظر گرفته است.  

آیین‌نامه حریم آثار هنری به شورای شهر ارائه نشده است

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری نیز مکلف بوده است که طی مدت معینی آیین‌نامه حریم آثار را به شورا ارائه کند که هنوز این کار را انجام نداده است. متاسفانه نه تنها این کار انجام نشده، بلکه درباره مرمت و دستکاری آثار حجمی که ابتدایی‌ترین اقدام در آن باید آماده سازی اذهان عمومی باشد و آنهم از طریق انجمن تخصصی مربوطه توضیحات لازم داده شود، صورت نگرفته است.

فخاری ادامه داد:‌ ما در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نسبت به این موضوع نقد داریم و شهرداری را مورد بازخواست نیز قرار داده‌ایم.

او در پاسخ به این سوال که آیا در ادامه بازسازی هماهنگی‌های لازم با شورای شهر انجام شده است؟ گفت:‌ شورا به عنوان ناظر بر شهرداری باید به موضوع نظارت داشته باشد و اجرا با سازمان زیباسازی شهرداری تهران است. کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران پیگیر است که توضیح دقیق و فنی این مسئله توسط مدیران مرتبط به شورای شهر ارائه شود.

توضیحات رسانه‌ای شهرداری در ماجرای مجسمه حر کافی نیست

فخاری با اشاره به مواضع اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گفت:‌ موضع گیری آقای حق شناس و مسجدجامعی مبنی بر این بود که این شیوه کار دست نگه داشته شود و توضیحات لازم داده شود و حساسیت‌های موجود نسبت به مجسمه میدان حر نیز رعایت شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در پاسخ به اینکه آیا شهرداری پس از این اتفاق توضیحات خود را به شورا ارائه داده است؟ گفت: توضیحات رسانه‌ای بوده است که فکر می‌کنیم کافی نیست و باید توضیحات فنی لازم را ارائه دهند.

او با بیان اینکه حساسیت عمومی نسبت به دارایی های شهر از جمله آثار فرهنگی و هنری بسیار ارزشمند است، افزود: حتما باید پاسخ شایسته و درستی به افکار عمومی داده شود.

باید قبل از تخریب، نظر انجمن مجسمه‌سازان اخذ و اعلام می‌شد

فخاری در واکنش به اظهارنظر شهرداری مبنی بر اینکه مجسمه‌ها ارزش نداشتند و در پاسخ به این سوال که آیا تحمیل کردن هزینه اضافی به شهر با توجه به اینکه مدیران از شرایط اقتصادی گلایه دارند، ضرورت داشت؟ اظهار کرد: من معتقد نیستم ارزش نداشته است. آن میدان یک المان شهری معروف است که اثر هنری مهمی از استاد ارژنگ در آن قرار گرفته است و کلیت آن میدان بخشی از تاریخ شهر است و به هیچ وجه این مساله که گفته شود ارزش نداشته است را توضیح درستی نمی‌دانیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: اگر مرمتی هم می‌خواست انجام شود با توجه به حساسیت موجود در این حوزه باید توجیه فنی، توجیه هنری و نظر نهاد تخصصی که انجمن مجسمه سازان است، فراهم و اعلام می‌شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز