خبرگزاری کار ایران

سازمان حفاظت محیط زیست مقابل صید ترال قاطعانه ایستاده است / کشتی های خارجی نباید آبریان را صید کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۴۹۴

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم های دریایی و سواحل دریایی با انتقاد از وضعیت صید در کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با قاطعیت اعلام کرد که باید جلوی صید ترال گرفته شود. باید از خام فروشی شیلاتی جلوگیری کنیم و اگر بهره برداری از اکوسیستم صورت می گیرد، باید تبدیل به کالای با ارزش افزوده و توزیع شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از محیط زیست، داود میرشکار با تاکید بر اینکه صید ترال باید ممنوع یا مدیریت شود، خاطرنشان کرد: همانگونه که برای جلوگیری از خام فروشی نفت برنامه ریزی می کنند، باید برای جلوگیری از خام فروشی شیلاتی نیز برنامه داشته باشیم.
 
وی درمورد انتقادهای شدید صورت گرفته درمورد صید ترال، گفت: در حوزه صید ترال بسیار قاطع ایستادیم و گفتیم که صید ترال به ویژه در خلیج فارس باید ممنوع شود.
 
مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم های دریایی و سواحل دریایی ادامه داد: طی جلسات بسیار زیادی این مساله را از تمامی دستگاه ها خواستیم ولی متاسفانه با توجه به اینکه اکنون کشتی های زیادی از قایق گرفته تا لنج و کشتی های صنعتی، این کار را انجام می دهند، یقینا با وضعیتی که کشور دارد ممنوعیت این نوع صید می تواند تبعات اجتماعی داشته باشد بنابراین هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
 
میرشکار تصریح کرد: پیگیری ممنوعیت صید ترال به ویژه در خلیج فارس همچنان در دستور کار هست تا بتوانیم درصورت عدم توان توقف این صید، حداقل با همکاری سازمان شیلات ایران، آن را مدیریت کنیم. برای این امر نیز نیاز به یک سری مقدمات است.
 
وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید مجلس محترم شورای اسلامی قانون حفاظت و بهره برداری از آبزیان را اصلاح کند، گفت: نمی شود یک سازمانی هم ارزیابی ذخایر را انجام دهد، هم مجوز صادر کند و هم نظارت کند و جلوی تخلفات را بگیرد، این امر کار درستی نیست و یقینا سوء مدیریت و فسادهای مالی رخ می دهد.
 
مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم های دریایی و سواحل دریایی افزود: معتقدیم سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه یگان حفاظت محیط زیست را باید توانمند کنیم یا اینکه یک یگان مشترک را در کشور ایجاد کنیم که به صورت مستقل فعالیت کند و به هیچ یک از سازمان ها و دستگاه ها وابستگی نداشته باشد؛ قوانین را در اختیارش قرار دهیم، بتواند نظارت درستی انجام دهد و تمام تخلفات را در حوزه ساحلی و دریایی کنترل کند.
 
میرشکار یادآور شد: در کنار بحث نظارت باید به سراغ اشتغال های جایگزین برویم، به ویژه اشتغال هایی که با ظرفیت زیستی منطقه همخوانی دارد؛ برای این امر اقتصاددانان و کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، لازم است وارد عرصه شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه نیاز است در حوزه امنیت غذایی، تولیدات و کشاورزی اشتغال درستی ایجاد شود، گفت: لازم است توسعه صنایع در ساحل نیز دقیقا متناسب با ظرفیت زیستی صورت گیرد.
 
مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم های دریایی و سواحل دریایی با تاکید براینکه عمدتا کشور ما قابلیت توسعه گردشگری پایدار را دارد، اظهار کرد: باید به سمت توسعه گردشگری پایدار برویم، به قدری خدمات درست و پایدار ارائه کنیم و قیمت ها متناسب باشد تا دیگر گردشگری برای گردشگری خارج از کشور نرود. از این ظرفیت ها باید استفاده و سپس ظرفیت صید و صیادی را کم کنیم. یعنی آن هایی که به صورت غیرمجاز درحوزه صید و صیادی اشتغال دارند و عمدتا نیز غیرمسوولانه صید می کنند را مدیریت کرده و شغل جایگزین برای این افراد درنظر بگیریم.
 
کشتی های خارجی نباید صید کنند
 
میرشکار با تاکید بر اینکه  شناورهای چینی یا حتی شناورهای سایر کشورها نباید حق ورود به آب های کشور را برای بهره برداری داشته باشند، گفت: اگر ذخیره ای وجود دارد باید صیادان خودمان بتوانند صید کنند و آبزیان صید شده وارد چرخه شیلاتی شود.
 
وی ادامه داد: متاسفانه هم اکنون خام فروشی در شیلات به ویژه به این شکل که هیچ فایده ای نه در حوزه امنیت غذایی و نه در حوزه اقتصادی کشور ندارد، صورت می گیرد و یک صیاد به قیمت نازل که فقط برای خودش سود دارد، آن سرمایه و گونه آبزی ای که صید می کند را هر چند که آنچه صید کرده ارزشمند باشد، به تاجرانی که ماهی را به کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان صادر می کنند، می فروشد. این روند باید مدیریت شود.
 
مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم های دریایی و سواحل دریایی خاطرنشان کرد: متاسفانه بلبشویی در حوزه فعالیت های شیلاتی اتفاق افتاده است به گونه ای که هر کسی هر گونه دوست دارد برداشت می کند و هر جا می خواهد می فروشد؛ ماهی ای را در سواحل جنوبی خودمان پیدا نمی کنید اما همان ماهی به وفور در کشورهای عربی متاسفانه وجود دارد. این مسایل باید مدیریت شود.
 
میرشکار تاکید کرد: باید صیدی که صورت می گیرد برای کشور عایدی داشته باشد. همانگونه که برای جلوگیری از خام فروشی نفت برنامه ریزی می کنیم باید برای جلوگیری از خام فروشی شیلاتی نیز برنامه داشته باشیم تا اگر بهره برداری از اکوسیستم صورت می گیرد، تبدیل به کالایی با ارزش افزوده و سپس توزیع شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز