خبرگزاری کار ایران

دیپلماسی ایثار گفتمان مشترک بین جوامع مختلف جهان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۵۸۸

​معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران دیپلماسی ایثار را گفتمان مشترک بین جوامع مختلف جهان دانست و افزود: دیپلماسی ایثار نقش مهمی برای مقابله با جنگ نرم دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از ایثار، سعید اوحدی روز سه‌شنبه چهارم خردادماه در نخستین سمپوزیوم «دیپلماسی ایثار» که با حضور رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به صورت وبینار در مجتمع فرهنگی شهید رسول زاده برگزار شد، ضمن گرامیداشت سوم خرداد و یاد و خاطره شهدای عملیات بیت‌المقدس، گفت: دیپلماسی ایثار نقش مهمی برای مقابله با جنگ نرم دارد و گفتمان مشترک بین جوامع مختلف جهان است.

معاون رییس جمهور افزود: ویژگی متمایز انسان از سایر مخلوقات کمال طلبی است، اگر کمال طلبی در انسان در مسیر درست قرار بگیرد باعث می‌شود که همه ویژگی‌های انسان ارزشمند و در مسیر رشد قرار بگیرد و اگر در مسیر درست قرار نگیرد همین انسان که استعداد خدایی شدن دارد به فنا و نابودی سوق داده می‌شود.

وی با اشاره به کلید واژه‌ای از رهبر معظم انقلاب با عنوان «اقتدار معنوی»، افزود: جوامعی که به اقتدار معنوی برسند پیروز هستند. هر میزان انسان در مسیر ارزش‌های فطری قرار بگیرد به همان میزان به اقتدار معنوی دست پیدا می‌کند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص دیپلماسی ایثار گفت: دیپلماسی ایثار از جنس اخلاق و یکی از ویژگی‌های بنیادی انسان، اخلاق است. امروز کشورهای استعمارگر به دلیل گسترش فرهنگ ایثار و شهادت دچار سردرگمی شده‌اند که به دلیل همین اقتدار معنوی شهدا و ایثارگران است.

اوحدی با اشاره به نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در عرصه‌های بین‌المللی گفت: رهبر معظم انقلاب از مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی نام بردند که این مکتب در همه جهان فراگیر شده است، چرا که خداوند وعده پیروزی به کسانی که در مسیر حق قرار می‌گیرند داده است. در سال‌های اخیر شاهد بودیم که داعش با وجود تجهیزات فراوان نابود شد و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی‌ها بودند که به اقتدار معنوی و محبوبیت دست پیدا کردند.

مهندس اوحدی با اشاره به پیروزی عظیم محور مقاومت در روزهای اخیر گفت: آثار دیپلماسی ایثار را در روزهای اخیر در تظاهرات مردم فلسطین و همه ملت‌ها و ادیان مختلف جهان در حمایت از مردم فلسطین شاهد بودیم که چه جمعیتی به خیابان‌ها آمده بودند و به مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیست پرداختند.

سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست گفت: رفتار ایثارگرانه به فطرت انسان‌ها باز می‌گردد، در همه جای دنیا این حرکت فرهنگی پذیرفته شده است و برای گسترش آن توسعه فرهنگی نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: فعالیت بنیاد شهید و امور ایثارگران از نظر مکان و زمان محدودیتی ندارد و فرهنگ ایثار و شهادت از تنگه احد آغاز شد و در طول تاریخ این فرهنگ تداوم پیدا کرد و امیدوار هستیم که بتوانیم مروج فرهنگ‌ ایثار و شهادت در دنیا باشیم.

ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست با اشاره به نقش فرهنگ ایثار و شهادت و گسترش آن در جهان، گفت: فرهنگ ایثار و شهادت بین المللی است و مختص به جامعه خاصی نیست. اوج ایثار به معنی این است که ایثارگر برای نجات سایر مردم جامعه خودش را فراموش کند، ایثارگر کسی است که حس مالکیت به نفس ندارد و معتقد است که مالک او خدا است و برای رسیدن به  اهدافش تلاش و مبارزه می‌کند.

کامیار ثقفی، رییس دانشگاه شاهد نیز در این نشست با اشاره به صحبت‌های مقام رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و ایجاد تحول در دنیا، گفت: ارتباط با دنیا و نگاه تمدنی خارج از مرزها برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت نقش مهمی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز به مفهوم واژه ایثار و نقش آن در طول تاریخ پرداخت و گفت: واژه ایثار که عربی است در زبان فارسی به معنی فداکاری و فدا شدن است، در طول تاریخ صدر اسلام و تاریخ معاصر نیز شاهد ایثارگری‌های فراوانی بوده‌ایم و جلوه بارز ایثارگری را در مبارزات مردم فلسطین در مقابل صهیونیست‌‌ها شاهد هستیم.

محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا با بیان اینکه ایثار در فرهنگ بین‌المللی زبان سرخ جهان است، گفت: ایثارگری و شهادت در جوامع بشری مفهوم ارزشمندی دارد و مورد تکریم در عرصه بین الملل است که باید به گفتمان بین المللی تبدیل شود.

احمدعلی محسن زاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی در این نشست با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت در بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، گفت: در تمدن نوین اسلامی فرهنگ‌ ایثار و شهادت نقش مهمی دارد و امروز ما امتحان بزرگی برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت داریم.

محمدتقی ربانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند، در این نشست با اشاره به نقش مهم فرهنگ و هنر برای توسعه فرهنگ ایثار و هنر گفت: استفاده از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی مثل سینما و موزه به دلیل جذابیت نقش مهمی برای گسترش دیپلماسی ایثار در عرصه بین الملل دارد.

 حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، با اشاره به شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین نماد فرهنگ ایثار در عرصه بین الملل گفت: شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی منجر به محکم شدن فرهنگ ایثار و دیپلماسی در جهان و عرصه مقاومت شد که امروز اثرات آن را در مقاومت مردم فلسطین شاهد هستیم.

در این سمپوزیوم که با محور تحقق تمدن نوین اسلامی، با هدف هم اندیشی و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، از ۱۵ عنوان کتاب ترجمه شده نشر شاهد با عنوان مجموعه ۵ جلدی «ترکش‌های ولگرد» و «کسی که هیچ وقت گم نمی‌شود» در حوزه نوجوان و کتاب‌های «پاوه سرخ»، «پرواز سفید»، «گلین عروس سرخ‌پوش» و «پا به پای شما می‌دویدم»، «آن روز هشت صبح»، «داستان بهنام»، «داستان مریم»، «چه کسی ماشه را خواهد کشید؟» و «به آن چشم‌ها نگاه کن» در حوزه ایثار و شهادت رونمایی شد.

همچنین در این مراسم از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شهید «ابراهیم انصاری»، شهید «محمد گنجی»، شهید «محمد حسین نواب»، جانباز گرانقدر «محمدتقی امینی»، جانباز والامقام «اکبر قولی»، جانباز گرانقدر «محمدمهدی ایمانی پور» و «ابوذر ابراهیمی ترکمان» رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز