خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه در گفت‌وگو با ایلنا:

امتحان غیرحضوری تنها بخشی از نمره دانش‌آموز است/ مساعدت معلمان با دانش‌آموزان جامانده از امتحان در اثر قطعی برق

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۵۲۱

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری آموزش و پرروش از مساعدت معلمان با دانش‌آموزان جامانده از امتحان در اثر قطعی برق خبر داد.

«عباس سلطانیان» مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاثیر قطعی برق در امتحانات مجازی دانش آموزان و حواشی آن اظهار داشت: این موضوغ یک دغدغه مهم برای دانشجویان و دانش آموزان است. طبق دستورالعملی که پیش‌تر برای امتحانات غیرحضوری ارسال شده، امتحان پایانی غیرحضوری تنها بخشی از نمره دانش آموزان خواهد بود. به تعبیر دیگر ما امتحان مستقلی برای نمره پایانی خرداد ماه نداریم که به شیوه غیرحضوری برگزار  و فقط به آن استناد شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در آموزش و پرورش به همکاران فرهنگی توصیه شده برای تعیین نمره دانش آموز می‌توانند از روش غیر حضوری استفاده کنند که البته روش غیرحضوری نیز صرفا بخشی از نمره کل را تشکیل می‌دهد. به طور قطع همکاران ما نسبت به این مساله مراقبت لازم را خواهند داشت تا اگر دانش آموزی دچار مشکل شد به شیوه‌های مختلف حقوق او را رعایت کنند و سختگیری نداشته باشند.

سلطانیان با اشاره به مساعدت معلمان در قطعی برق حین امتحانات مجازی گفت: شرایط اینگونه نیست که اگر دانش آموزی در زمان امتحان مجازی با قطعی برق مواجه شد، همکاران با در نظر گرفتن شیوه‌های جایگزین برای این که دانش آموز به حقش برسد، ارزشیابی صحیح را اعمال نکنند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: همکاران ما با توجه به شناختی که در طول سال تحصیلی از دانش آموزان دارند، نمرات و پروژه‌های متعددی که دانش آموزان کسب کردند به این قطعیت رسیدند، نمره‌ای که واقعیت یادگیری و میزان تسلط دانش آموز را منعکس می‌کند به او بدهند.

وی در واکنش به اینکه برخی مدارس دانش آموزانی که در پایه نهم و دوازدهم نیستند را وادار به حضور در مدرسه می‌کنند، گفت: در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده، فقط امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار خواهد شد. از این رو سایر پایه‌ها مجاز به برگزاری امتحان حضوری و احضار دانش آموزان به مدرسه نیستند. در صورت مشاهده، این موارد را باید به آموزش و پرورش استان اعلام کنند و همکاران ما را در جریان قرار دهند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش در ادامه افزود: نتایج امتحانات، به خصوص پایه دوازدهم کارکردهای مهمی برای دانش آموزان این پایه دارد. ۳۰٪ از ضریب کنکور سراسری این دانش آموزان از طریق امتحانات نهایی بر اساس قانونی که مجلس مصوب کرده به عنوان ضریب با تاثیر مثبت تعیین می‌شود. علاوه بر این از سوی وزارت علوم یک سری رشته اعلام شده که نشان می‌دهد، سال گذشته حدود  ۸۵٪ ظرفیت دانشگاه‌ها با معدل کتبی امتحانات نهایی و معدلی که از امتحانات نهایی کسب می‌شود، دانشجو پذیرش کرده‌اند.

سلطانیان گفت: اگر امتحانات در پایه دوازدهم به شکل حضوری برگزار نمی‌شد، آسیب‌هایی را به همراه داشت، زیرا این آزمون باید طبق قانون استانداردهای ملی باشد و مورد تایید شورای عالی آموزش و پرورش واقع شود. ضمن اینکه سازمان پژوهش بارم‌بندی امتحانات را مشخص کرده و ملاک طراحی سوال را وضعیت قرمز قرار داده است. همچنین به غیر از اهداف اصلی درس سایر بخش‌ها را حذف کردیم و آن‌ها را به دانش آموزان اعلام کردیم.

وی در خصوص سطح طراحی سوالات بیان کرد: تلاش شده طراحی سوالات متناسب با آموزشی مجازی دانش آموزان باشد. ما بعد از برگزاری هر آزمون از دبیرخانه‌های دروس تخصصی درباره سطح سوالات گزارش می‌گیریم که وضعیت طراحی سوالات به چه شکلی بود سپس آن را در فرایند بررسی قرار می‌دهیم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش در پاسخ به این سوال که بازدیدهایی که مسئولان آموزش و پرورش دارند در حوزه‌های امتحانی موجب تجمع نمی‌شود؟ گفت: خیر، ما به آنجا می‌رویم که کنترل کنیم تا تجمعی اتفاق نیفتد. یکی از ملاک‌های ارزیابی ما از حوزه‌های اجرای امتحانات نهایی همین است و باید به دانش‌آموزان توصیه کند هم در ورود و هم در خروج تجمع نباشد و دانش آموزان سریع به منزلشان برگردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز