خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

۳/۰۵ درصد از پدران و ۴ درصد مادران نوآموزان بیسواد کامل هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۸۵۶

نخستین جلسه ستاد برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی خراسان رضوی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این جلسه با اشاره به فعالیت ۲۰ هزار عامل اجرایی متخصص در بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ پایگاه ثابت، سیار، عشایری و تخصصی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال جاری اظهار داشت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از برنامه‌های پر افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که تمامی نهادها و سازمان‌های بین المللی با شگفتی به نتایج آن می‌نگرند.

وی با اشاره به اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دانش آموزان از سال ۱۳۷۰ و با پوشش تنها ۱/۵ درصد از نوآموزان آغاز شده است گفت: این برنامه در سال ۹۸ به پوششی ۹۷/۶ درصدی و در سال ۹۹ با وجود شرایط کرونایی موجود با همت همکاران به پوششی ۹۸/۸ درصدی دست یافته است.

حسینی با اشاره به رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در سال گذشته گفت: با توجه به حساسیت‌های جامعه در ایام شیوع ویروس کرونا ۱۳ اقدام را در پایگاه‌های سنجش عملیاتی نمودیم که خوشبختانه حتی یک مورد ابتلا نیز مشاهده نشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه سال گذشته ۴۸ درصد نوآموزان شرکت کننده در برنامه سنجش را دختران و ۵۲ درصد را پسران تشکیل داده‌اند گفت: سال گذشته ۶/۱۳ نوآموزان کشور دست غالب چپ داشتند.

معاون وزیر آموزش و پرورش یکی از شاخص‌های توسعه جوامع در بخش اجتماعی را شاخص ساختار طبقاتی دانست و گفت: به هر میزان طبقه متوسط در یک جامعه متورم‌تر باشد توسعه اجتماعی بیشتر محقق شده است.

وی یکی دیگر از شاخص‌های مهم در توسعه جوامع را موضوع بیمه اجتماعی دانست و گفت: متاسفانه در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰.۱۶/۲۹ درصد از خانواده‌های نوآموزان دبستانی هیچگونه بیمه درمانی نداشته اند.

حسینی با بیان اینکه با توجه به نتایج برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی حدود ۳۱ درصد ازدواج‌ها در کشور ازدواج‌های فامیلی هستند گفت: این نکته از این جهت حائز اهمیت است که بیماری‌های ژنتیکی و معلولیت‌ها به طور طبیعی در این نوع ازدواج‌ها ممکن است بیشتر حادث شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سرمایه فرهنگی خانواده‌ها بیش و پیش از تفاوت کیفیت در نظام مدرسه تبیین کننده کیفیت امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است اظهار داشت: با توجه به نتایج برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ۳/۰۵ درصد از پدران و ۴ درصد مادران نوآموزان بیسواد کامل هستند.

حسینی با بیان اینکه حدود ۴ درصد از نوآموزان شرکت کننده در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال گذشته را اتباع خارجی تشکیل داده‌اند گفت: با توجه به نتایج سال گذشته ۶/۸۴ درصد نوآموزان از چاقی، ۱/۴۷ درصد از لاغری شدید و ۰/۵۶ درصد از کوتاهی شدید قد رنج می‌برند.

وی با اشاره به اینکه ۷۰/۱۴ درصد نام آموزان دوره پیش دبستانی را گذرانده‌اند گفت: خراسان رضوی در سال‌های اخیر عملکرد مطلوبی در رشد پوشش پیش دبستانی داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت ایمن‌سازی و واکسیناسیون در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: سال گذشته واکسیناسیون ۸۵/۴۱ درصد نوآموزان در سطح کشور انجام شده است، ۱۴/۳۲ درصد به صورت ناقص و ۰/۲ درصد انجام نشده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی به دلیل اهمیت بالای آن روز به روز سازمان یافتگی بیشتری یافته است اظهار داشت: پیش بینی می‌شود به دلیل‌عدم مراجعه برخی نوآموزان پیش دبستانی در سال گذشته، تعداد نوآموزان مراجعه‌کننده به پایگاه‌های سنجش در سال جاری ۴۰۰ هزار نفر افزایش داشته باشد، تعرفه سنجش برای نوآموزان در سال جاری ۵۰ هزار تومان و تست مجدد ۳۰ هزار تومان است و هزینه تست جهش تحصیلی ۱۵۰ هزار تومان می‌باشد، حدود ۵ درصد دانش‌آموزان رایگان، ۱۰ درصد نیم‌بها و تمامی دانش‌آموزان عشایر هم به شکل رایگان سنجش خواهند شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه امسال در پایگاه‌های سنجش نوع «الف» ۳۲ تا ۳۶ نفر پذیرش خواهند شد گفت: امسال به طور میانگین ۳۰ درصد حق الزحمه عوامل برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی افزایش یافته است.

حسینی با اشاره به اجرای آزمون سنجش شایستگی‌های حرکتی دانش آموزان با همکاری معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال حدود ۱۶ هزار دانش آموز در سراسر کشور در قالب این طرح مورد سنجش قرار خواهند گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نگاهمان در حوزه مداخلات موثر حرفه‌ای باید از نگاه انفعالی به فعال تغییر یابد گفت: اولین اقدام در جهت اقدامات فعالانه و مداخله‌جویانه غربالگری است، آزمون غربالگری امسال به صورت پایلوت در ۵ استان اجرا خواهد شد تا مشکلات ویژه یادگیری نوآموزان پیش دبستانی مشاهده و رویکردی فعال در این حوزه اتخاذ شود، تغییر انفعال به فعال مستلزم تغییر از مرکز محوری به مدرسه محوری و خانواده محوری و همچنین مستلزم تغییر از مربی محوری به معلم محوری و والد محوری است.

وی در پایان با اشاره به راه اندازی مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره‌ای در کشور گفت: درخواست واکسیناسیون مجموعه عوامل برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه داده ایم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز