خبرگزاری کار ایران

هیأت‌های اندیشه‌ورز دانش آموزی افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۵۷۸

مراسم ملی افتتاحیه هیأت‌های اندیشه‌ورز دانش‌آموزی با حضور حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش به صورت وبیناری برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حسن ملکی ضمن تشکر و قدردانی از مدیران کل استان‌ها و نهادها و سازمان‌هایی که در تکوین هیأت اندیشه‌ورز دانش‌آموزی و برگزاری این نشست مجازی یاری کرده‌اند و نیز ضمن تبریک سالروز فتح خرمشهر، بیان کرد: از خدای متعال طلب می‌کنیم ما را در ادامه راه شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی و به طور خاص شهدای آزادی خرمشهر، مؤید بدارد و ما را شرمنده شهدای عزیز قرار ندهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: این نشست به قصد آغاز و افتتاح هیأت اندیشه‌ورز دانش‌آموزان برگزار می‌شود و با توجه به موضوعی که دارد هم از یک قداست و هم از یک وزانت برخوردار است. قداست به این معنا که آیا غیر از این است که تعلیم و تربیت امر مقدسی است و آیا غیر از این است که همه انبیا، ائمه اطهار و علما و دانشمندان اسلامی و معلمان و مربیان، مأموریت خود را برای تربیت کودکان و نوجوانان تعریف کرده‌اند؟ آیا غیر از این است که همه کتاب‌های الهی، مخصوصاً قرآن کریم برای انسان‌سازی و تعلیم و تربیت انسان‌ها نازل شده است؟ مقدس بودن ارتباط با دانش‌آموزان، رابطه مستقیم با قداست تعلیم و تربیت دارد.

سازمان پژوهش باید تکلیفش را با کارکردهای ذاتی خود معین کند

ملکی با بیان اینکه هر سازمان یا نهادی برای پاسخگویی به یک نیاز معین به وجود می‌آید و بقا و تداوم یک سازمان با شناخت آن سازمان از کارکردهای خود و عمل به آن کارکردها ارتباط دارد، اظهار داشت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان سازمانی که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان قلب آموزش و پرورش نام برده‌اند، بنا است کارکردهایی از جمله برنامه‌ریزی درسی، برنامه‌ریزی آموزشی، تولید بسته‌های تربیت و یادگیری، پژوهش‌های کاربردی و بنیادین، توانمندسازی معلمان و مربیان برای اجرای مطلوب برنامه‌های درسی و امثال آن را دنبال کند. این سازمان اگر بخواهد با افتخار بماند و به مأموریت خود ادامه دهد، باید تکلیف خود را با این کارکردهای ذاتی معین کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اگر این سازمان در نگاه و در عمل به کارکردهایش کوتاهی کند، به تاریخ باید جوابگو باشد و در مقابل خداوند مسئول است. الحمدلله بنده و همکاران خودم در این سازمان مصمم هستیم که در جهت تحول اصیل و بنیادین برنامه‌های درسی گام‌های مؤثری را برداریم و خوشبختانه قدم‌هایی هم در حد وسع و توان‌مان برداشته‌ایم.

سازمان پژوهش با دو دسته مخاطب کار دارد

حسن ملکی با تأکید بر اینکه مخاطب اصلی تلاش‌های سازمان پژوهش، دانش‌آموزان هستند، اظهار داشت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یک مخاطب هدفی و مجموعه‌ای از مخاطبان وسیله‌ای دارد که این دو دسته مأموریت باید متمایز شوند. مخاطب هدفی همان دانش‌آموز است و مخاطبان وسیله‌ای، معلمان، خانواده‌ها، مربیان و مدیران مدارس هستند که این‌ها مخاطبان ثانویه ما محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: سازمان پژوهش اولاً و بالذات برای این به وجود آمده که مخاطب هدفی خود را مورد توجه قرار داده و برنامه‌های خود را بر آن اساس شکل بدهد. یعنی اگر ما معلم را ارج می‌نهیم و به والدین عزیز توصیه‌های تربیتی داریم و مدیران محترم مدارس را مورد توجه خودمان قرار می‌دهیم و توصیه‌هایی می‌کنیم، برای این است که همه دست به دست هم بدهیم تا دانش آموزان عزیز تعالی یابند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: معلمان، مخاطبان وسیله‌ای ما هستند، اما وسیله‌هایی که به اندازه همان هدف برای ما اهمیت دارند زیرا معلمان خوب می‌توانند دانش‌آموزان را در مسیر فطرت الهی و تحول انقلابی پرورش بدهند. بدیهی است که اگر وسایل مناسب نباشند اهداف محقق نمی‌شوند.

باید تحول در ارتباط را ایجاد کنیم

ملکی گفت: ما قصد داریم با دانش‌آموزان عزیز رابطه‌ای با سه ویژگی برقرار کنیم؛ رابطه نزدیک، رابطه جامع و رابطه مداوم. البته بنده اعلام می‌کنم ما از این سه صفت تا حدودی محروم هستیم ولی به برکت این هیأت اندیشه‌ورز و به برکت برنامه‌ای که امروز اعلام می‌شود به یاری خدا قصد داریم تحول در ارتباط ایجاد کنیم. تحول در نظام تعلیم و تربیت فقط در تحول در مکتوبات، تکنولوژی و مجلات رشد خلاصه نمی‌شود و یک وجه دیگر تحول هم باید باشد که بنده اسمش را «تحول در ارتباط» می‌گذارم. ما باید تحول در ارتباط را دنبال کنیم و مناسبات‌مان را دگرگون کنیم و جلسه امروز به تحول در مناسبت ارتباط پیدا می‌کند.

او ادامه داد: مرادم از ارتباط نزدیک این است که ما به عنوان تولیدکنندگان راهنماهای برنامه درسی، با مخاطب اصلی خودمان، بدون مانع و واسطه حرف بزنیم. آن‌ها با ما سخن بگویند و ما با آن‌ها حرف بزنیم. روا نیست که بین سازمان پژوهش با دانش‌آموزان واسطه‌ها زیاد شود. هر قدر واسطه زیاد شود معرفت کاهش پیدا می‌کند. این حق و تکلیف ما است. تکلیف ما به این معنا که وظیفه داریم برای تربیت دانش‌آموزان اقدام کنیم و حق ما به این معنا که اگر به این مسئله توجه نشود خودمان رشد پیدا نمی‌کنیم.

ملکی با تأکید بر اینکه ارتباط باید جامع نیز باشد، افزود: ارتباط جامع یعنی ارتباطی که دانش‌آموزان از هر آنچه که مایل‌اند با ما حرف بزنند. ما محدودشان نمی‌کنیم. دانش‌آموزان می‌توانند در چارچوب تعلیم و تربیت و برنامه‌های درسی هر طور که مایل‌اند با ما سخن بگویند و ما مشتاق و خریدار خواهیم بود. آن‌ها سخن بگویند و ما بشنویم و رشد پیدا کنیم. اگر گوش ما در برابر سخنان دانش‌آموزان شنوا باشد گوش ما تقویت می‌شود و خود ما رشد پیدا می‌کنیم. ما جز برای خدمت به دانش‌آموزان در اینجا نیستیم. مخدوم دانش‌آموزان هستند و خادم ما هستیم و خادم وقتی به مخدوم خدمت کند خودش رشد می‌کند و ما نیازمند این رشد هستیم.

رئیس سازمان پژوهش درباره سومین کلیدواژه تحول در مناسبات نیز اظهار داشت: ما خیلی از کارها را دنبال می‌کنیم ولی اصطلاحاً دولت مستعجل می‌شوند. یعنی خیلی تند و با برنامه حرکت می‌کنیم ولی در یک موسم خاص، گویی که همه برنامه‌ها تعطیل می‌شود. ما چنین قصدی نداریم. ما از خدای متعال طلب می‌کنیم که خادمان خوبی برای مخاطبان هدفی خودمان باشیم زیرا که برای همین مأموریت آمده‌ایم.

ما به دانش‌آموزان به عنوان منبع، عامل و ناقد می‌نگریم

ملکی با بیان اینکه دانش‌آموزان در ارتباط با برنامه‌های درسی هم منبع، هم عامل و هم ناقد هستند، اظهار داشت: دانش‌آموزان منبع اطلاعات هستند و ما هر قدر ارتباط‌مان با آنان قوی‌تر باشد گویی که به یک منبع مطمئن متصل شده‌ایم. دانش‌آموزان عزیز عامل هم هستند، به این معنا که هر مقدار در صحنه باشند، هدف‌های تربیتی و یادگیری بیشتر رشد می‌کنند. سومین انتظار ما از دانش‌آموزان هم این است که ناقد باشند و نقد کنند. از اینکه نقد کنند نگران نباشند. ما گوش شنوا داریم و در جهت برنامه‌های آن‌ها حرکت می‌کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: خداوند متعال امروز این توفیق را به ما عنایت فرمود که با افتتاح هیئت اندیشه‌ورز دانش‌آموزی که من به آن به عنوان یک نهضت تربیتی و یک نهضت آموزشی و پرورشی می‌نگرم، به بعد دیگری از تحول به نام تحول در مناسبات یا تحول در روابط برسیم و قدم‌هایی برداریم و جامه عمل بپوشانیم.

در ادامه نشست، هانی ایرانمنش مسؤول عملیاتی گام دوم قرارگاه بقیه‌الله، نماینده‌ای از سازمان بسیج دانش‌آموزی، نمایندگانی از اداره کل استان‌ها یا دانش‌آموزانی از استان‌های کهگلویه و بویر احمد، مازندران، سیستان و بلوچستان، قم، یزد و لرستان به بیان نکاتی درباره سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم انقلاب و دغدغه‌ها و نیازهای دانش‌آموزان پرداختند.

رونمایی از سامانه هیأت‌های اندیشه‌ورز دانش‌آموزی

در بخش دیگری از نشست، رضا ممشلو، دبیر جلسه و مشاور جوان رئیس سازمان درباره افتتاح سامانه «هادی» به نشانه hadi. oerp. ir بیان کرد: سامانه هیأت‌های اندیشه‌ورز دانش‌آموزی که به نام مبارک «هادی» نام‌گذاری شده، سامانه‌ای برای برگزاری جلسات هیأت‌های اندیشه‌ورز و سامانه‌ای برای انجام امورات و کارهای هیأت‌های اندیشه‌ورز است. در درون این سامانه یک نظام پیشنهادهای دانش‌آموزی و کارتابل دانش‌اموزی برای دانش‌آموزان تعبیه شده است. ما با افتخار می‌گوییم که اعضای هیأت‌های دانش‌آموزی در سراسر کشور عضو افتخاری سازمان پژوهش هستند.

جمع‌بندی

در پایان جلسه، حسن ملکی در جمع‌بندی بیان کرد: شما دانش‌آموزان عزیز با سخنان خود نشان دادید که ما چه کار ضروری و به جایی را آغاز کرده‌ایم. سخنان شما نشان می‌دهد که چه حرف‌ها برای گفتن دارید و چقدر حکمت‌ها در صحبت‌های خالصانه‌تان وجود دارد. هدف ما این است که ارتباط‌مان را با شما عزیزان، جامعیت، مداومت و قرابت بدهیم. این‌ها سه شعار مناسباتی ما با شما دانش‌آموزان است. من با کوششی که شما دارید و امروز هم نشان دادید و با اشتیاقی که بنده و همکارانم برای این ارتباط‌ها و مناسبات داریم، خیلی امیدوار هستم که بتوانیم با یاری خدا موفقیت‌های لازم را داشته باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: یکی از مسائلی که شما مطرح کردید، اسناد تحولی بود. این را در نظر داشته باشید که سازمان پژوهش، مسئله تحول در برنامه‌های درسی بر پایه اسناد تحولی را راهبرد اصلی خودش انتخاب کرده و در همین ایام همین مدار را دنبال می‌کنیم. می‌خواهم به شما مژده بدهم که بسته‌های تربیت و یادگیری در آینده جایگزین کتاب‌های درسی صرف خواهند شد. ما اصولاً تحول‌گرایانه فکر و عمل می‌کنیم و ان‌شاءالله در ادامه این راه نیز به برکت این هیأت از دانش‌آموزان عزیز بهره خواهیم گرفت.

او افزود: بنده اعتقاد دارم که بیانیه گام دوم حضرت آقا، سیدالاسناد است و اسناد دیگر ما باید خودشان را در ظرف بیانیه گام دوم تعریف کنند. بیانیه گام دوم، بیانیه تمدنی است و بیانیه چهل سال دوم انقلاب است. منت‌ها اینکه ما عبارت‌هایی را از بیانیه گام دوم در کتاب‌ها بیاوریم چندان مطلوب ما نیست بلکه ما باید روح بیانیه گام دوم را به هدف‌های تربیتی تبدیل کنیم. در واقع روح حاکم بر بیانیه گام دوم باید به روح برنامه‌های درسی ما تبدیل شود.

ملکی درباره چگونگی ارتباط دانش‌آموزان با سازمان پژوهش نیز اظهار داشت: هیأت‌های اندیشه‌ورز همان مکانیزم و نحوه ارتباط دانش‌آموزان با ما است و من در همین جا از مدیران کل استان‌ها و از خود دانش‌آموزان می‌خواهم که هیأت‌های اندیشه‌ورز را تشکیل بدهند و پیشنهاد می‌کنم که هر ۶ ماه یک گردهمایی دانش‌آموزی سراسری داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز