خبرگزاری کار ایران

تمرکز فعالیت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر در سال ۱۴۰۰ بر اساس برنامه تحول راهبردی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۸۶۲

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تدوین برنامه تحول ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: تمرکز کلیه اقدامات ستاد در ۴ حوزه مقابله، درمان و پیشگیری و توانمندسازی براساس این برنامه تحول راهبردی است که با تحقق آن، شاهد ‌اقدامات اثربخشی خواهیم بود.

به گزارش ایلنا، سردار اسکندر مومنی در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی با معاونان و مدیران کل ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های سراسر کشور  که با محوریت «برنامه تحول راهبردی ستاد مبارزه با موادمخدر در سال ۱۴۰۰» در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: برنامه‌های کلان حوزه ستاد مبارزه با موادمخدر در چند بخش عمده خلاصه می‌شود؛ حوزه اول، مقابله است که از زمان تشکیل ستاد، دستاوردهای خوبی از جمله مقابله با ورود، عرضه، توزیع و ترانزیت موادمخدر داشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با همه ابعاد مقابله و قاچاق به صورت قاطعانه و صادقانه برخورد کرده و برایش فرقی ندارد که این موادمخدر در داخل توزیع شود یا ترانزیت شود که دستاوردهای بسیار خوبی داشت.

دبیرکل ستاد بیان داشت: در سال ۹۹، میزان کشفیات مواد مخدر از سوی جمهوری اسلامی ایران، بالاترین کشفیات در تاریخ ایران و جهان بود، همچنین در سال گذشته، شاهد افزایش ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان و کاهش تعداد شهدا در امر مقابله با قاچاقچیان بودیم.

مومنی اظهار داشت: این اقدامات در حالی روی داد که تولید مواد مخدر در افغانستان در سال ۹۹ ، نسبت به سال قبل آن افزایش نداشت. البته در سال ۲۰۰۱ میلادی، حدود ۲۰۰ تن موادمخدر در افغانستان تولید میشد و در سال‌های ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۹ هزار تن رسید.

وی گفت: این دستاوردهای بزرگ حاصل تلاش‌ها و زحمات دستگاه‌های مقابله‌ای و رشادت‌ها و ایثارگریهای دلاورمردان دستگاه‌های مقابله و در راس آنها نیروی انتظامی و شهدای عزیزی است که تقدیم شد.

دبیرکل ستاد در ادامه؛ به حوزه پیشگیری و بازدارندگی اشاره کرد و گفت: این حوزه حدود ۴ دهه گذشته کمی مغفول ماند.

مومنی افزود: این باور را که حاکمیت، دولت و مجموعه دستگاه‌ها باید تلاش کنند موادمخدری در کشور نباشد تا مصرف‌کننده‌ای وجود نداشته باشد، لازم است اما کافی نیست.

وی تاکید کرد: در کنار اولویت قرار دادن مقابله با موادمخدر باید به پیشگیری از اعتیاد نیز توجه کرد، باید هم دستگاه‌ها تلاش کنند مواد مخدری وارد نشود و هم با ایجاد صیانت و بازدارندگی درونی تلاش کرد تا اگر مواد مخدری هم در جامعه بود کسی به سمت مواد نرود.

دبیرکل ستاد گفت: برای اجرای اقدامات پیشگیرانه طرح "یاریگران زندگی" به تصویب رسید و این یکی از اولویت‌های ستاد است که چند دهه گذشته در حوزه پیشگیری مغفول مانده بود.

مومنی همچنین بیان داشت: در عین حال که تلاش می‌کنیم مواد مخدر وارد کشور نشود، در حوزه کاهش آسیب باید تلاش کرد تا افرادی را که به مواد مخدر گرفتار شده‌اند، درمان شوند، امروزه رویکردی اتخاذ شد تا با شیوه‌های جدید درمانی و داروهای جدید جدیدی که تولید شده است، مانایی در درمان هم افزایش یابد.

وی افزود: توانمندسازی و اشتغال بهبودیافتگان، چهارمین اولویت ستاد مبارزه با موادمخدر است تا آن‌هایی که بهبود یافته‌اند به اغوش جامعه برگردند و  از بازگشت آنان به سمت اعتیاد جلوگیری شود که این نقش بسیار مهم و کلیدی در حوزه موادمخدر دارد.

مومنی در پایان گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر نقش سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت دارد که این چهار حوزه مقابله، درمان و پیشگیری و توانمندسازی جزو حوزه‌های اصلی پیگیری ستاد هستند که در این راستا،

یک سند تحولی تدوین شده است که تمرکز کلیه اقدامات بر اساس آن سند تحول است تا شاهد تحقق برنامه‌ها و ‌اقدامات باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز