خبرگزاری کار ایران

توضیحات بهزیستی درباره انتشار فیلم تخلف یکی از پایگاه‌های جمع‌آوری فطریه

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۴۷۳

در پی انتشار تصویری از تخلف در یکی از پایگاه‌های جمع‌آوری زکات فطریه در شهرستان ساری، سازمان بهزیستی توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

به گزارش ایلنا از سازمان بهزیستی، در اطلاعیه سازمان بهزیستی آمده است: ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان به محضر حضرت حق تعالی، تشکر و قدردانی از همراهی و همدلی مؤمنان روزه‌دار در پرداخت وجوهات فطریه به جامعه هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی و ابراز مراتب تأسف عمیق و فراوان از رخداد پیش‌آمده، به اطلاع می‌رساند طبق مصوبات دبیرخانه شورای عالی زکات، مراکز و مؤسسات غیردولتی، انجمن‌های خیریه و تشکل‌های صنفی همکار با سازمان بهزیستی پس از اخذ مجوز از دبیرخانه مذکور نسبت به راه‌اندازی و استقرار پایگاه‌های ثابت و سیار جمع آوری ذکات فطره، کفاره و نذورات مردمی اقدام می کنند.

در ادامه اطلاعیه مذکور نوشته شده است: در سال جاری نیز یکی از موسسات خیریه پس از اخذ مجوز از شورای عالی زکات استان نسبت به استقرار پایگاه جمع آوری زکات فطریه در میدان شهدای شهرستان ساری اقدام کرده و متاسفانه بدلیل نداشتن صندوق لازم جهت اخذ وجوهات، به رغم استفاده از دستگاه پوز اختصاصی موسسه و مجوز جمع آوری مشارکت‌ها برای مددجویان تحت پوشش موسسه، از صندوق اداره بهزیستی شهرستان برای جمع آوری وجوهات نقدی استفاده می‌کند که این امر تخلف صریح و قابل پیگیری بوده و اداره بهزیستی شهرستان نیز موظف به پاسخگویی در این زمینه است.

همچنین براساس تبصره (۱) بند (۵) ماده (۱۱) دستورالعمل جامع جلب، مصرف و هزینه‌کرد مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی، عامل جذب موسسه خیریه، می‌بایست در قبال دریافت هر نوع مشارکت نقدی و غیرنقدی نسبت به صدور قبض و ارائه یک نسخه از آن به فرد خیر و یک نسخه به اداره بهزیستی شهرستان اقدام می‌کرد که مطابق گزارش تصویری، تخلف موسسه محرز و قطعی بوده که قطع به یقین از طریق کمیته بررسی علل و عوامل این تخلف که بلافاصله پس از دریافت گزارش در سطح کشوری تشکیل شده، مورد پیگیری و اقدام قرار می‌گیرد.

اطلاعیه مذکور می افزاید: سازمان بهزیستی در سال جاری به منظور نظارت بهتر، شفاف سازی و پیشگیری از رخدادهای اینچنینی، بیش از ده درگاه پرداخت اینترنتی بر بستر اپلیکیشن‌های بانکی بعنوان شیوه‌های جذب وجوهات فطریه فعال و معرفی کرده است. همچنین این سازمان جهت افزایش اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی، شفاف سازی را به عنوان تفکر حاکم و سیاست اصلی با رویکردهای اجتماعی، توانبخشی و پیشگیرانه سرلوحه اقدامات خود قرار داده و با ایجاد و راه اندازی سامانه شفافیت و بارگزاری گزارش‌های عملکرد مالی، قراردادها، موافقتنامه‌ها، املاک و مستندات سازمان و ... و گزارش مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شده به صورت آنلاین، بهزیستی را به اتاقی شیشه‌ای مبدل کرده که امکان نظارت عمومی از سوی آحاد مردم و دستگاه‌های نظارتی فراهم شود.

بر اساس این گزارش؛ سازمان بهزیستی در دو سال گذشته موفق گردیده تمامی پرداخت‌های خود به مددجویان اعم از مستمری، کمک هزینه پرستاری، یارانه مراکز توانبخشی، مراقبتی و اجتماعی را بصورت متمرکز و الکترونیک انجام دهد. در همین راستا برنامه ریزی جهت ایجاد بسترهای الکترونیک و شفاف در زمینه وجوه دریافتی اعم از مشارکت‌های مردمی و نذورات از جمله ذکات فطره و حتی محل مصرف آن در دستور کار سازمان قرار گرفته و از اهم سیاست‌ها و راهبردهای می باشد. تا حصول این مهم، ضمن ابراز تأسف از رخداد مذکور و با استقبال از هشیاری و حساسیت شهروندان محترم، سازمان بهزیستی از طریق سامانه دیده بان (خط ۱۴۸۲ با قابلیت بارگذاری عکس و فیلم)، آماده پذیرش هرگونه شکایت، درخواست و اعلام موارد نقض قانون و حقوق شهروندی می‌باشد.

در پایان این اطلاعیه ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در امر نظارت بر اقدامات و فعالیت‌های خیریه ای آمده است: فرآیندهای جذب و جلب مشارکت‌های داوطلبانه و دقت نظر در نحوه هزینه کرد صحیح تمامی وجوه دریافتی (خرد و کلان)، اطمینان می‌دهد تمامی مبالغ جمع آوری شده در قالب زکات فطره با نظارت دقیق شورای زکات در استان‌ها و شهرستان‌ها و براساس قوانین و فتاوای مربوطه با حساسیت بین مددجویان توزیع می‌شود و در اولین فرصت گزارش کامل و دقیق از جمع آوری فطریه توسط سازمان بهزیستی و موسسات خیریه تحت نظارت این سازمان و حتی محل مصرف و هزینه کرد آن به تفکیک خدمت مردم ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز