خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد راه‌اندازی «موزه تهران»

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۹۹۵

عضو شورای شهر تهران در تذکری با اشاره به اینکه برخی از موزه‌های تهران در دسترس شهروندان نیست،‌ پیشنهاد داد تا این موزه‌ها در معرض استفاده شهروندان قرار گیرد و در مدت باقی مانده مدیریت شهری "موزه تهران" راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد مسجدجامعی در جریان دویست و نود و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری گفت: در تهران بیش از ۱۵۰ موزه ثبت شده و حدود ۵۰ موزه ثبت نشده داریم و تهران با این اعداد به عنوان شهر موزه‌ها شناخته می‌شود. 

او ادامه داد: شهرهای بزرگ دنیا هم که گردشگری آن‌ها رونق دارد تعداد موزه‌هایشان بیشتر از عدد ۲۰۰ نیست. 

مسجدجامعی افزود: ۳ یا ۴ مجموعه موزه‌ای داریم مثل کاخ گلستان، سعدآباد، نیاوران و سردرباغ ملی که محوطه آن سنگ فرش شد اما به حیاط وزارت خارجه تبدیل شده که اول شب در آنجا بسته می‌شود، در حالی که برای نورپردازی آنجا هزینه زیادی شد. 

او با بیان اینکه چندین موزه از جمله موزه دوران اسلامی، موزه دوران باستان، کتابخانه ملک، موزه عبرت، مخابرات و پست قرار دارد گفت: مجموعه‌ای که برای آن زحمت زیادی کشیده شده ولی در اختیار شهروندان نیست. شهردار منطقه هربار وعده می‌دهد که مساله حل می‌شود اما تاکنون چنین نشده است. 

عضو شورای شهر تهران افزود: در حالی که این‌ خیابان‌ها برای مردم است، اما خیابان مردم را به مجلس دادیم،‌ و خیابانی که ساختمان وزارت خارجه در آن قرار دارد را به آنها داده‌ایم، اینطور که نمی‌شود. ما درباره ساختمان وزارت خارجه نیز پیشنهاد دادیم که به موزه دیپلماسی تبدیل شود. 

او در ادامه با اشاره به کاخ مرمر گفت: بنیاد این محل را گرفته و یک بارهم آتش سوزی در آن اتفاق افتاد که مرحوم ایت الله هاشمی با کمک آستان قدس آنجا را تعمیر و مرمت کردند و به وضعیت سابق برگشت. این مجموعه وقف مردم تهران و موزه قرآن در آن قرار دارد و مجموعه موزه‌ای است که باید آنرا به سرانجام برسانیم. 

محسن هاشمی در واکنش به صحبت‌های مسجدجامعی گفت: بعد از انقلاب سه خیابان بسته شد. خیابان مردم، وزارت خارجه و پاستور بسته شد که باید آن‌ها را پس بگیریم. 

مسجدجامعه ادامه داد: دو راسته موزه‌ها را داشتیم که یکی از میدان امام خمینی به کاخ گلستان و یکی از میدان حر تا میدان امام خمینی قرار دارد. در این مسیرها موزه مقدم، قرآن، جنگ، کاخ مرمر و موزه ملی قرار دارد. پیشنهاد من این است که می‌توانیم سال ۱۴۰۰ موزه تهران را افتتاح کنیم. در قلب این موزه‌ها ساختمان روزنامه اطلاعات است که به لحاظ تاریخی ساخت آن با همین موزه‌ها برابری می‌کند. 

او با بیان اینکه این ساختمان در اختیار شهرداری تهران است گفت: حدود سه سال پیش به مناسبت جایزه تهران از موزه ملی خواستیم یک طبقه را به اشیائی که در تهران بوده، اختصاص دهد که این کار در یک ماه برنامه ریزی شد و طبقه دوم موزه به این اشیاء اختصاص پیدا کرد. حال پیشنهادم این است که ساختمان روزنامه اطلاعات خالی است و در مرکز این موزه‌ها هم قرار گرفته لذا با کمک میراث فرهنگی می‌توانیم در مدت باقی مانده از عمر مدیریت شهری دوره پنجم موزه تهران را راه اندازی کنیم. 

مسجدجامعی افزود: در شهر ری نیز۱۵۰۰ متر فضا به عنوان موزه در کنار برج طغرل داریم که می‌توانیم موزه ری را در آن محل راه اندازی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز