خبرگزاری کار ایران

مدیریت یکپارچه‌ای برای اداره موزه‌های شهرداری تهران وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۸۹۵

عضو شورای شهر تهران گفت:‌ مجموعه شهرداری تهران، اداره هر موزه یا خانه موزه را به عهده یک معاونت، سازمان، شرکت و ... سپرده و همین موضوع سبب شده تا مدیریت یکپارچه‌ای برای اداره موزه‌های شهرداری تهران وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران در تذکری گفت: امیدوارم نسل آدم های ظالم و کودک کشی که امروز بر سرنوشت مردم فلسطین حاکم شدند از روی زمین حذف شود و شاهد اتفاقی که در غزه می افتد، نباشیم.

او در ادامه با اشاره به روز موزه‌ها گفت: شهرداری تهران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، حدود ۸۸ بنای واجد ارزش ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور یا املاک ثبت نشده اما دارای ارزش‌های فرهنگی-تاریخی- مکان رویدادی را تملک کرده و به آنها کاربری موزه، خانه-موزه و در مواردی معدود کاربری اداری یا فرهنگی همچون فرهنگسرا، کتابخانه و ... را داده است.

نظری افزود: اقدامی که در راستای بند ۲۲ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها انجام شده و همچنین مصوباتی مثل برنامه سوم توسعه شهر تهران نیز مقوم آن بوده‌است. این اقدام با توجه به اینکه در راستای حفظ هویت و پیشینه فرهنگی و تاریخی شهر بوده، قابل تقدیر است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اما برای اداره این خانه‌موزه‌ها و موزه‌ها برنامه درست و منسجم و متولی مشخصی وجود ندارد، افزود: شاهد آن هستیم که مجموعه شهرداری تهران، اداره هر موزه یا خانه موزه را به عهده یک معاونت، سازمان، شرکت و ... سپرده و همین موضوع سبب شده تا مدیریت یکپارچه‌ای برای اداره موزه‌های شهرداری تهران وجود نداشته باشد.

او با تاکید بر اینکه عدم مدیریت یکپارچه سبب اعمال مدیریت سلیقه‌ای در فعالیت‌ها و حتی اقداماتی نظیر بازسازی و احیای این بناها شده افزود: از طرف دیگر، ظرفیت عظیم این فضاها نیز مغفول مانده است. چرا که حتی امکان اجرای برنامه‌های یکسان تبلیغی برای معرفی و بازدید از این بناها برای شهروندان نیز وجود ندارد و هر بخشی به سلیقه و دلخواه خود بناها را تملک، مرمت و احیا کرده  مدیریت می‌کند.

نظری با بیان اینکه این مساله باعث شده که آنچنان که باید و شاید به موزه‌ها در شهرداری پایتخت پرداخته نشود، اظهار کرد: از سوی دیگر حتی از این ظرفیت و پتانسیل مهم گردشگری تهران نیز در سایه همین مدیریت چند تکه مورد غفلت واقع شده است.

او با تاکید بر ورود دو معاونت شهرداری به این مساله گفت: در حال حاضر در مجموعه شهرداری تهران دو معاونت معماری و شهرسازی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی باید به این موضوع ورود کنند اما سازوکار موجود تاکنون نتوانسته است نیازهای امروز شهر تهران را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری برآورده کند.

نظری ادامه داد:‌ در همین راستا شورای پنجم شهر تهران، شهرداری را ملزم به ارائه لایحه تاسیس سازمان گردشگری کرد.

او افزود: حتما مستحضر هستید که با پایان یافتن کرونا و اتمام محدودیت‌های ناشی از آن، وجود چنین سازمانی با اختیارات کافی، فرصتی عظیم برای کسب درآمد پایدار از سوی مدیریت شهری و نیز ارتقا هویت فرهنگی و تاریخی شهر تهران خواهد شد که متاسفانه با گذشت بیش از سه سال از تصویب برنامه سوم پنج‌ساله توسعه شهر تهران، همچنان شهرداری هنوز از ارائه این لایحه خودداری کرده است.

نظری تاکید کرد:‌ امروز هم زمزمه‌هایی مبنی بر ادغام شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و ستاد گردشگری و ایجاد شرکت  فضاهای فرهنگی و گردشگری و شورای عالی گردشگری شهرداری تهران شنیده می‌شود که با توجه به فرصت کم باقی‌مانده از عمر مدیریت شهری پنجم، باید گفت که گویا اراده‌ای در شهرداری برای ایجاد سازمان گردشگری وجود ندارد.

نظری در پایان گفت: لذا به شهردار تهران تذکر می‌دهم که در این حوزه اقدامی سریع انجام دهد تا نبود سازمان گردشگری و وجود مالکان متعدد در شهرداری، بیش از این به هویت شهر آسیب نزند. وجود یک سازمان مشخص با عنوان سازمان گردشگری و اعمال سیاست و مدیریت یکپارچه در شهر تهران سبب خواهد شد تا سازوکار و ضوابطی مشخص برای دریافت بلیط موزه‌ها، برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز