خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ خبر داد:

دستگیری ۵ هزار متهم در حوزه قاچاق کالا/ راه‌اندازی پلیس گمرک در تهران

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۴۲۸

رییس پلیس امنیت اقتصادی از شناسایی و دستگیری ۵ هزار متهم در حوزه قاچاق کالا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ولی‌پور گودرزی، رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات انجام شده، گفت: پلیس امنیت اقتصادی اگرچه یک پلیس نوپا است اما عملکردش در جامعه تاثیرگذار بوده است. اقدامات پلیس امنیت اقتصادی از جمله دستگیری بدهکاران کلان بانکی و مبارزه با قاچاق کالا، رصد بازار و ... است.همچنین معاونت اطلاعاتی، کارهای اطلاعاتی و شناسایی را در این پلیس انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در سال گذشته و دوماه ابتدای سال جاری اقدامات خوبی صورت گرفته است. ۳۲ میلیون و ۲۳۹ هزار انواع کالای قاچاق به ارزش ۱۲ هزار میلیارد ریال کشف و ضبط شده است. بیش از ۵۰۲۰ نفر متهم در حوزه کالای قاچاق شناسایی و دستگیر شده‌اند. همچنین ۴۰۰ دستگاه خودروی حامل دستگیر و بیش از ۵ هزار پرونده تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از ۸۰ درصد افزایش کشفیات داشتیم.

رییس پلیس امنیت اقتصادی با اشاره به گونه‌ای مشترک با تعزیرات در رصد بازار گفت: اولویت‌های پلیس امنیت اقتصادی در سال ۱۴۰۰ ساماندهی و کنترل باراندازهای قاچاق کالا، پایش الکترونیکی و رصد محمولات جاده ای و راه‌اندازی پلیس گمرک است.

وی ادامه داد: در ناجا نیز مصوب شده است که پلیس گمرک در تهران راه‌اندازی شود. هرچند پلیس گمرک در استان های هدف راه اندازی و در حال فعالیت هستند.

گودرزی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما شناسنامه‌دار کردن انبارهای تهران و جنوب تهران است که تاکنون هزار انبار شناسنامه دار شده اند. در مجموع ده هزار انبار در تهران داریم که دو هزار انبار در تهران بسیار مهم هستند که تاکنون بیش از هزار انبار شناسنامه دار شده و سامانه انبار در آنها نصب شده است.

وی با اشاره به بررسی شهرک های صنعتی گفت: برخی از کارگاه ها در شهرک های صنعتی با توجه به مجوزهای که دارند باید کار تولیدی انجام دهند و نباید کاربری این اماکن را تغییر و به انبار تبدیل کنند اگر کارگاه تغییر کاربری داده باشد قطعا برخورد قضایی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: طرح های برخورد با قاچاق به صورت هفتگی و ماهانه انجام می شود. در این طرح ها از یگان امداد پلیس پیشگیری و سایر رده های پلیس استفاده می‌شود.

رییس پلیس امنیت اقتصادی تصریح کرد: در دو ماه ابتدای سال حدود یک میلیون و ۷۴۱ هزار انواع کالای قاچاق و ۱۳۰ هزار لیتر فرآوردهای نفتی و ۱۷۰ متهم نیز دستگیر و ۲۶ دستگاه خودرو کشف و ضبط و‌۱۰۰ پرونده در این خصوص تشکیل شده است.کشفیات نسبت به دو ماهه سال گذشته ۳۸ درصد افزایش داشته و ارزش ریالی این کشفیات ۸۷۰ میلیارد ریال بوده است.

وی درباره پرونده های اقتصادی گفت: ما تعامل خوبی با دادسرای ویژه اقتصادی و دادسرای زمین خواری داریم. با افرادی که در نظام سرمایه اخلال برخورد می کنیم. همچنین بیش از ۱۰۰ نفر از افرادی که در گذشته شرکتهای سوری ایجاد کرده بودند شناسایی و دستگیر شده و قرار بازداشت موقت برای آنها صادر شده است.

او درباره پرونده های زمین خواری ادامه داد: با تعامل خوبی که با دادسرا و اداره کل شهرسازی استان داریم اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در دو هفته گذشته یک باند شش نفره به اتهام زمین خواری شناسایی و دستگیر شده اند و دویست جلد اسناد از این افراد کشف و ضبط شده است همچنین مهرهای ادارات و سازمان های مختلف جعلی در اختیار این افراد بود که کشف و ضبط شده است. این افراد بیشتر در غرب تهران فعالیت می کردند بسیاری از اسناد کشف شده و هنوز به فروش نرفته بود.

گودرزی خاطرنشان کرد: کلیه متهمان با قرار بازداشت موقت، بازداشت و اموالشان شناسایی و توقیف شده است. برخی از متهمان نیز سابقه‌دار هستند.

وی با اشاره به پرونده کامیون داران گفت: برخی از این کامیون داران به دو نفر برای خرید خودروی سنگین اعتماد کرده که این افراد اقدام به کلاهبرداری کرده بودند یک نفر از آنها که یک متهم فراری بود که شناسایی و دستگیر شده است و در حال استرداد اموال به شاکیان این پرونده هستیم که حدود صد نفر هستند.

او درباره دستگیری دلالان ارزی و معاملات فردایی گفت: با  همکاری با اتحادیه پایش تصویری صورت گرفته و با افراد خاطی برخورد می شود.

وی همچنین درباره برخورد با احتکار کالا گفت: ما با کمبود کالا مواجه نیستیم اما در بحث عرضه با مشکلات مواجه هستیم که با اشراف اطلاعاتی در حال شناسایی انبارها هستیم کالاهای احتکار شده نیز پس از کشف در اختیار مردم از طریق فروشگاه های معتبر قرار می گیرد.

او با اشاره به اقدامات معاونت اطلاعات اقتصادی ادامه داد: تمام مجرمان اقتصادی از سوی این معاونت رصد شده و چنانچه تکرار جرم داشته باشد، بلافاصله با آنها برخورد می شود.

وی با بیان اینکه هر کاری باید ضمانت اجرایی داشته باشد، ادامه داد: در بازار سرمایه کشور خودمان، اگر تخلفی روی دهد، آن تخلف قابل پیگیری است، یکی از موضوعات پیگیری شده توسط ما رصد بازار سرمایه بوده و احقاق حق در این رابطه انجام می‌شود اما مبنای معاملات ارز دیجیتال در خارج از کشور است.

سرهنگ ولی‌پور خاطرنشان کرد: ممکن است سرمایه‌گذاران در این حوزه، در مدت کوتاهی سودی کنند اما احتمال از دست رفتن مال آنها نیز زیاد است. توصیه می‌کنیم هموطنان به دلیل عدم اشراف موجود، در بازار رمز ارزها سرمایه‌گذاری نکنند، از هموطنان می‌خواهیم پولهای خود را در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ ادامه داد: صرافی‌های داخل کشور مجوزی برای معاملات رمزارزها ندارند اما تعدادی از صرافی‌ها با هماهنگی بانک مرکزی این کار را انجام می‌دهند اما هنوز مجوزی برای معاملات ارزهای دیجیتال در کشور صادر نشده است البته به دنبال هدفمند و قانونمند کردن این کار هستند. اگر فردی در این بازارها، سرمایه خود را از دست دهد، کسی پاسخگو نیست و ضمانت اجرائی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز