خبرگزاری کار ایران

منابع توسعه مترو باید در زمان درآمد صدها میلیاردی کشور تامین می‌شد/شهرنفروشی مگاپروژه ما بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۶۵۷۹

شهردار تهران گفت: مگا پروژه ما شهر نفروشی بود به این معنا که ما از شرایط و ضوابط طرح تفصیلی عبور نکردیم و برای ساخت یک پروژه عارضه سنگینی به جا نگذاشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ «پیروز حناچی» شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه‌های اقدسیه و مرزداران در خطوط سه و شش مترو گفت: افتتاح ایستگاه باقرخان در جنب بیمارستان امام و ایستگاه شهرک آزمایش را در دستور کار داریم و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

او با بیان اینکه با افتتاح این ایستگاه‌ها حوزه نفوذ مترو در شهر افزایش می‌یابد، اظهار کرد: راهی جز این توسعه برای حل مشکل ترافیک و آلودگی وجود ندارد و راه‌های مکمل هم در همین جهت است.

شهردار تهران ادامه داد: زمانی منابع زیادی داشتیم که فرصت ساخت و توسعه مترو را فراهم می‌کرد، روزهایی که سالانه کشور صدها میلیارد دلار درآمد داشت گذشته و این پروژه باید در همان زمان به عنوان اصلی ترین پروژه عمرانی تامین منابع می‌شد، اما این فرصت از دست رفت و امیدواریم در ادامه گشایش‌هایی ایجاد شود و از این شرایط سخت تحریم خارج شویم و گشایش‌های مالی شامل مگا پروژه مترو در تهران و سایر کلانشهرها هم شود.

حناچی با بیان اینکه به رغم شرایط سخت کرونایی و تحریم و کاهش شدید ارزش پول و منابع مالی مان به قول‌هایی که به مردم داده بودیم پایبند ماندیم، افزود: توسعه مترو و فضای سبز و جلوگیری از تخریب باغات و همین طور ایجاد انضباط کالبدی و مالی در شهرداری تهران از اقداماتی بود که در دستور کار قرار دادیم و  به خود سخت گرفتیم چرا که باید به قول های خود عمل می‌کردیم.

حناچی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین پروژه ما در این دوره از مدیریت شهری جلوگیری از فروش شهر بود، گفت: به دلیل شهرفروشی عارضه‌های سنگینی در کالبد شهر ایجاد شده بود اما در این دوره مدیریت شهری در اقداماتی که در شهر انجام دادیم از طرح تفصیلی و برنامه‌هایی که برای تهران مصوب شده بود تخطی نکردیم. در واقع مگا پروژه ما شهر نفروشی بود به این معنا که ما از شرایط و ضوابط طرح تفصیلی عبور نکردیم و برای ساخت یک پروژه عارضه سنگینی به جا نگذاشتیم و باید این روش ادامه یابد.

حناچی  گفت: می‌گویند اگر شما شهر نفروشی کردید چرا خانه اقدسیه را فروختید؟ شهرفروشی این نیست که شهرداری املاک خود را واگذار نکند. بلکه شهرفروشی یعنی عبور از طرح تفصیلی که ما از آن عبور نکردیم و به عهد خود با مردم پایبند ماندیم و برای اثبات این ادعا می توانید به لیست پروانه‌های ساختمانی که صادر شده است مراجعه کنید.

او درباره توسعه حمل و نقل عمومی گفت: حمل و نقل تهران حاکمیتی است و موضوعی که اصلی‌ترین نگرانی مردم تهران است و بعضا هم گفته می‌شود که نه شهرفروشی ادامه می‌یابد. توسعه حمل و نقل و مترو اصلی ترین موضوع شهر است.

شهردار تهران درباره کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: تنها با جلوگیری و کنترل آلاینده‌ها می‌توانیم هوای پاک را به مردم بدهیم و این جز با توسعه حمل و نقل پاک میسر نیست و حد اعلای حمل و نقل پاک هم مترو و اتوبوس برقی و خودروی برقی و موتور برقی است. سهم موتورهای دوچرخ بنزینی از آلودگی هوای تهران بیش از ده درصد است و به تبع آن دوچرخه و اسکوتر برقی می‌تواند، جایگزین مناسبی باشد هر چند استفاده از این ها در تهران مانوس نیست و در این دوره ۱۷۰ کیلومتر به مسیرهای دوچرخه در شهر اضافه کردیم و راهی جز گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه نداریم.

او اضافه کرد: استفاده از دوچرخه از منزل تا اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی هدف ما برای دوچرخه است و این اتفاق می‌تواند در شهر بیفتد و ما در حال برنامه‌ریزی آن هستیم و با بهره‌برداری از خطوط مترو و ایستگاه‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسد، می‌توانیم شرایط سخت‌تری برای تردد آلاینده‌های شخصی در سطح شهر ایجاد کنیم. اما تا وقتی این زیرساخت فراهم نیست این کار با اختلال می‌شود.

حناچی با بیان اینکه از نظر اقتصادی در شرایط سختی هستیم اظهار کرد: کشور در جنگ اقتصادی است و این بزرگترین تهدید برای اقتصاد و حاکمیت ملی ماست.

او ادامه داد: تلاش کرده‌ایم این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم. به این معنا که خط هفت مترو وقتی اجرا شد شرکت‌های خارجی و سوئدی در میانه کار را رها کردند و همکاران ما در متروی تهران آن را تکمیل کردند. در ادامه خط شش نیز به طور کامل داخلی اجرا شد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز