خبرگزاری کار ایران

رئیسی خبر داد:

ثبت‌نام واکسیناسیون بیش از ۵۴ هزار نفر/ واکسن به تعداد کافی برای ۸۰ ساله‌ها موجود است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۶۹۳

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص ثبت نام برای واکسن گفت: ثبت نام شروع شده و مشکلی در این زمینه نداریم و اکنون ۵۴ هزار و ۵۰ نفر برای واکسن ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: شرایط فعلی خوشبختانه نشان‌دهنده این است که وضعیت کرونا در همه استان‌ها نزولی شده و آن پنج استانی که قبلاً به قله رسیده بودند و سیر نزولی را طی نکرده بودند، خوشبختانه اکنون سیر نزولی آن‌ها شروع شده است. از جمله نقاط مهم استان تهران است که سیر نزولی خوبی را شروع کرده است. 

وی در ارتباط با بحث واکسن بیان کرد: من فکر می‌کنم نکته‌ای که باید در نظر بگیریم این است که دنیا اکنون به سمت اولویت قرار دادن واکسن رفته، این هم به عنوان یک امید خیلی خوب است، اما یک تهدید هم دارد و تهدید آن این است که اگر همه ما به سمت واکسن برویم و پروتکل‌ها و رعایت شیوه نامه‌ها را فراموش کنیم و یا اینکه به امید تولید واکسن موضوع را نادیده بگیریم که این اتفاق متاسفانه در کشور خودمان نیز در حال رخ دادن است که این اصلاً خوب نیست. 

رئیسی گفت: علی‌رغم این که در حال طی کردن سیر نزولی هستیم، ولی در برخی استان‌ها همچنان رعایت پروتکل‌ها زیر ۶۰ درصد است و این اصلا خوب نیست. از این رو به روسای محترم دانشگاه‌ها توصیه می‌کنم از آنجا که تعداد شهرهای قرمز پایین است و اکنون اکثر شهرها در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند، برای آن تعداد شهرهای قرمز که مشاغل گروه ۱ و ۲ اجازه فعالیت دارند با همکاری اتاق اصناف نظارت بیشتری بر آن‌ها صورت بگیرد. ما توافق کردیم در صورتی که تخلف از سوی یک صنفی صورت گرفت خیلی شدید برخورد شود. 

معاون وزیر بهداشت درباره واکسن بیان کرد: اکنون واکسن به تعداد کافی در اختیار همه دانشگاه‌ها است و اکثر دانشگاه‌ها واکسن به تعداد کافی برای 80 ساله‌ها دارند. پنج مورد از دانشگاه‌های ما طی ۲۴ ساعت از سامانه‌ای که برای واکسن در نظر گرفته شده بود به صورت پایلوت استفاده کردند و در نهایت نتایج خوبی حاصل شد. اکنون بیش از ۴۰ مورد از دانشگاه‌های ما به این سامانه وصل شده‌اند. البته ثبت نام برای همه شروع شده و مشکلی در این زمینه نداریم و اکنون ۵۴ هزار و ۵۰ نفر برای واکسن ثبت نام کرده‌اند.

تا یک سال درگیر واکسیناسیون خواهیم بود

وی ادامه داد: از امروز همه دانشگاه‌ها می‌توانند این ۵۴ هزار نفر که ثبت‌نام کرده‌اند را که به مراکز بهداشت و درمان ارجاع شدند، را پوشش دهند. این را یادمان باشد که ما تا یکسال درگیر واکسیناسیون هستیم. ما نمی‌توانیم مراکز بهداشت را به واحد واکسیناسیون تبدیل کنیم زیرا سایر خدمات‌مان روی زمین می‌ماند. یکی از افتخارات ما این بود که در دوران کرونا هیچ یک از خدمات‌مان مانند خدمات به مادران باردار را کم نکردیم و حتی ۱/۲ هم افزایش داشت. بنابراین خواهش من از روسای دانشگاه‌ها این است که هرچه سریعتر مراکز تجمیعی را در مراکز شهری‌تان راه اندازی کنید.

رئیسی ادامه داد: شما می‌توانید چهار یا پنج مورد از مرکز بهداشت خود را به این مراکز تجمیع وصل کنید تا مراقبین سلامت که در مراکز تجمیعی هستند، بتوانند نوبت‌دهی افراد را در آن مرکز بهداشت مذکور در همان منطقه به خوبی مدیریت و راهنمایی کنند. این مراکز تجمیعی خصوصیت زیادی دارند؛ اولاً باعث تجمع نمی‌شود چون سالن‌های بزرگ ورزشی و یا مصلی‌ها برای این مراکز تجمیعی در نظر گرفته شده است. همچنین ما یک مصوبه از ستاد ملی مقابله با کرونا گرفتیم که بیانگر آن است، تمام دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و حتی نظامی و انتظامی موظف شدند فضاهایشان را در اختیار ما قرار دهند. البته اگر مصوبه را هم نمی‌گرفتیم آن‌ها داوطلبانه حاضر بودند این کار را انجام دهند.

آمادگی بسیج برای تامین نیروی انسانی

وی اضافه کرد: از آنجا که مراکز تجمعی فضای بازی دارند همزمان می‌توانند تا ۱۰۰ نفر در آنجا حضور پیدا کنند. تهویه مناسب هم در این فضا وجود دارد. همچنین طی جلسه‌ای که با بسیج داشتیم آقای دکتر چشمی و سردار سپهر نیز اعلام آمادگی کردند که ما نیروی انسانی لازم را می‌توانیم در اختیار شما قرار بدهیم. ما در هر مرکز تجمعی می‌توانیم ۴ تیم واکسیناسیون داشته باشیم که یک نفر ثبت کننده است و یک هم نفر تزریق واکسن را انجام می‌دهد. اما توصیه ما این است آن عزیزانی که می‌خواهند به ما کمک کنند فقط در ثبت کمک کنند، نه در تزریق واکسن. تزریق را همکاران ما باید انجام بدهند و یا دانشجویان سال پنجم و ششم پزشکی و دانشجویان پرستاری هم می‌توانند این کار را با یک آموزش ساده انجام دهند.

رئیسی افزود: نکته‌ای که باعث آرامش مردم می‌شود این است که مراقبان سلامت مراکز بهداشت همین امروز به سرعت پیامی برای افرادی که ثبت نام کرده‌اند را بفرستند و نوبت را به آن‌ها اعلام کنند. مهم این است که به افراد پیامک داده شود تا بدانند ثبت نامی که کرده‌اند با نوبت دهی همراه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر گفت: در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر دیگر نیازی به این کار نیست زیرا در این مناطق ۱۰۰ درصد افراد در سامانه ما هستند و می‌توانند با یک نوبت دهی خیلی ساده توسط بهورز ساماندهی شود. هر بهورز در مناطق روستایی شاید پانصد نفر عادی و ۵۰ نفر سالمند را زیر نظر خود داشته باشد.

برخی استان‌ها خارج از برنامه سند ملی واکسن می‌زنند

وی افزود: یک بی‌انضباطی که در برخی از دانشگاه‌ها دیده می‌شود این است که برخی گروه‌هایی که طبق سند ملی‌ در نوبت نیستند، واکسن زده‌اند، لطفا این مساله را جمع کنید زیرا این مساله باعث سوال و ابهام است به هیچ وجه این کار را نکنید و حتماً هماهنگ با ما این کار را انجام دهید. اگر ما هنوز به شما نگفتیم از ۷۰ ساله‌ها شروع کنید شما نباید بروید واکسیناسیون ۷۰ ساله‌ها را آغاز کنید.

وی در ادامه گفت: هر یک واکسنی که تامین و توزیع می‌شود ساعت‌ها کار می‌برد. فقط هم بحث واکسن نیست موضوع ریال، ارز، هماهنگی با سفرا و خیلی داستان‌های دیگر دارد بنابراین باید قدر این واکسن‌هایی که به دست ما می‌رسد را بدانیم و این را برای خودمان تبدیل به یک تهدید نکنیم. باید واکسن‌هایی که به دست ما می‌رسد را اولاً خوب توزیع و سپس دقیق تزریق کنیم. از این به بعد سامانه ما کاملاً آماده است و بر اساس آن می‌توانیم رصد کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: اکنون از ۶۴ دانشکده و دانشگاه ما حدود ۵۰ مورد از دانشگاه‌ها بسیار خوب عمل کرده‌اند.

رئیسی خاطرنشان کرد: تا آخر همین هفته که انشالله واکسن دستمان برسد، اعلام می‌کنیم واکسیناسیون ۷۵ ساله‌ها را شروع خواهیم کرد. تعداد ۷۵ ساله‌های کشور ما حدود ۹۶۰ هزار نفر است. بعد از آن به سراغ گروه سنی ۷۰ تا ۷۵ سال می‌رویم که تعداد آن‌ها بیش از دو میلیون نفر هستند. ما به شدت دنبال این هستیم گروه سالمندان که گروه پرخطری هستند را خیلی سریع واکسینه کنیم.

وی اضافه کرد: نکته بعدی در خصوص واکسن این است که افراد برای ثبت در سامانه دقت لازم را انجام بدهند. ضمنا سردار سجادی نیا به ما گفتند، برای کل کشور این اعلام آمادگی را داریم که یک نفر از ماموران نیروی انتظامی در مرکز تجمعی حضور داشته باشد. بنابراین ضرورت دارد که یک مامور نیروی انتظامی، یک آمبولانس و یک تیم پزشکی در مرکز تجمیعی شما حضور داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: هر تیم واکسیناسیون در هر ۸ دقیقه می‌توانند به یک نفر واکسن بزند. بنابراین با یک برآورد ساده در هر مرکز تجمیعی روزانه بیش از هزار واکسن می‌توان زد. در حال حاضر ۲۶ هزار و ۹۰۰ تیم واکسیناسیون را مشخص کرده‌ایم و با این پتانسیل ما باید خود را برای آینده آماده کنیم تا روزانه یک میلیون واکسن در کشور تزریق کنیم.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در ارتباط با بحث پرداخت حق الزحمه افرادی که در مراکز بهداشت و تجمیعی کار می‌کنند،  در حال تدوین یک دستورالعمل هستیم که به زودی آن را به دانشگاه‌ها ارسال خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان گفت: ما طی ماه‌های آینده با توجه به اینکه حجم واکسیناسیون در حال افزایش است درخواست داریم هرچه سریعتر مراکز تجمعی را زیاد کنید. خیلی از دانشگاه‌ها واکسیناسیون خودرویی را اندازی کردند و یا کارهای بسیار زیبایی انجام داده‌اند. ما قول داده‌ایم تا فردا واکسیناسیون ۸۰ساله‌ها را به اتمام برسانیم و بعد به سراغ گروه ۷۵ سال برویم، امیدواریم با همکاری شما این کار میسر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز