خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌وپرورش:

مأموریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شناخت و رشد استعدادهاست

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۳۵۶

وزیر آموزش‌وپرورش در آئین تکریم و معارفه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گفت؛ مأموریت کانون، نفوذ هرچه بیشتر و شناخت عمیق‌تر استعدادهای انبوه دانش آموزان و کمک به تجلی توانمندی‌ها و رشد استعدادهای کودکان و نوجوانان است.

به گزارش ایلنا،صبح امروز محسن حاجی میرزایی در آئین تکریم و معارفه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با تقدیر از مدیرعامل سابق کانون فکری کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: فاضل نظری، از ستاره‌های درخشان ادب و شعر فارسی این سرزمین و از دست پروردگان انقلاب اسلامی است که امیدوارم جامعه از درخشش وی بهره‌مند باشد.

وی افزود: «تنوع» و «تفاوت» یکی از واقعیت‌های قابل‌مشاهده در زندگی جوامع است، تنوع در آداب، رسوم، فرهنگ و تمدن در جامعه بشری وجود دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل تبیین‌کننده تنوع و تفاوت‌ها، یادگیری است.

حاجی میزایی، با اشاره به آیه‌ای از قرآن، تصریح کرد: انسان‌ها در بدو تولد ناآگاه هستند و به‌تدریج آگاهی یافته و هویت و شخصیت آن‌ها شکل می‌گیرد و توانا می‌شوند. انعطاف‌پذیری قابل‌مشاهده در رفتار افراد و جوامع، محصول یادگیری است.

وی یادگیری را عامل صورتگری و نقش‌آفرینی دانست و عنوان کرد: انعطاف‌پذیری در زندگی انسان‌ها محصول یادگیری است و با یادگیری تفاوت‌ها شکل می‌گیرند، یادگیری قابلیتی است که از بدو تولد تا مرگ، همراه انسان است و فراگیرترین رفتار انسان در طول زندگی، یادگیری است.

وزیر آموزش‌وپرورش، توقف و اختلال در یادگیری را اختلال در زندگی اجتماعی، شخصیت و سلامت روانی جامعه خواند و اذعان کرد: امروز پدیده‌های تلخ آسیب‌های اجتماعی را می‌توان در پرتو اختلال در یادگیری تبیین و توانمندی‌های ملی و درجات مختلف توسعه‌یافتگی و تعالی پیشرفت را در پرتو یادگیری فهم کرد.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: فرآیند یادگیری در تمام طول حیات انسان، استمرار دارد، اما ارزش زمان‌ها یکسان نیست، یادگیری در دوران کودکی و نوجوانی با عمیق‌ترین، پایدارترین، مؤثرترین و درعین‌حال، هموارترین شکل تغییر و تأثیرپذیری همراه است.

وی دوران کودکی و نوجوانی را دوران طلایی انسان‌ها برشمرد و افزود: این دوران طلایی شکل‌گیری تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و ظرفیت‌های ملی یک جامعه نیز هست، این فرصت را در اختیار نهاد تعلیم و تربیت قرار داده‌اند.

حاجی میرزایی شکل‌گیری بنای واقعی جامعه را در دوران کودکی و نوجوانی دانست و عنوان کرد: آنچه فردا مشاهده می‌شود، امروز پایه‌گذاری می‌شود، آموزش‌وپرورش دارای طلایی‌ترین فرصت برای ساختن آینده است. امروز نیز محصول آموزش و برنامه‌های دیروز است و فردا نیز نتیجه برنامه‌های امروز است.

وی خاطرنشان کرد: ساختن آینده جامعه، مأموریتی است که به اقتضای پیچیدگی توزیع‌شده است، بخشی را معاونان آموزشی، پرورشی، تربیت‌بدنی و بخشی را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر عهده دارد. باید این یکپارچگی و انسجام حفظ شود، لذا عملکردها در کل معنا می‌یابد و تفسیر می‌شود، کارکردها نیز در کنار سایر کارکردها، اعتبار می‌یابند.

وزیر آموزش‌وپرورش، بر نگرش پیوسته تأکید و تصریح کرد: نگرش باید اجزا را در کنار هم فهم کند. همه نهادهای تأثیرگذار در عرصه تعلیم و تربیت در کنار هم قرار گیرند، بنابراین اگر آنچه در خانواده، مدرسه و تلویزیون برای دانش آموزان ارائه می‌شود از یک انسجام و یکپارچگی برخوردار نباشد، فرصت طلایی مذکور را تضییع و منهدم می‌کند و ما در کنار هم فهمیده می‌شویم.

وی افزود: تعارض و ناهماهنگی در فهم این مقوله و فقدان انسجام در این مسیر، با نتایج تلخی همراه خواهد بود، در آموزش‌وپرورش باید تصویر روشنی از این انسجام و هماهنگی را ارائه کنیم؛ بنابراین حفظ این انسجام و همدلی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از توصیه‌های مؤکد است، زیرا باید دائماً بر همدلی‌ها بیفزاییم.

عضو کابینه تدبیر و امید، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را عضوی از اعضای نهاد بزرگ تعلیم و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: قرار نیست که در این حوزه کارهایی انجام شود که در بخش‌های دیگر نیز انجام می‌شود، بلکه هر بخشی کار مختص خود را انجام می‌دهد و با قواعد خاص خودش حرکت می‌کند، هرچند قواعد متفاوت است، اما جهت حرکت و اهداف همه اعضای تعلیم و تربیت یکسان است، بنابراین اجزا درهم‌تنیده می‌شوند تا تاروپود نهاد تعلیم و تربیت را استوار کنند.

وی موضوع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را موضوع پانزده و نیم میلیون دانش‌آموز دانست و افزود؛ مأموریت کانون، شناخت عمیق استعدادهای دانش آموزان است. مدرسه کانون آینده و زندگی جامعه است، همه‌چیز حول مدرسه قوام می‌یابد، بنابراین مدرسه باید به یک عنصر کارساز در حیات اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.

حاجی میرزایی با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده، تصریح کرد: باید با حداکثر همدلی و انسجام در تاروپود نظام تعلیم و تربیت، بیش از گذشته تلاش کنیم و امیدوارم این بنا بیشتر از گذشته بر تارک سرزمین اسلامی ایران بدرخشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز