خبرگزاری کار ایران

شناسایی و ثبت ٢١٠ گونه پرنده در تهران

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۴۹۵

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران با اشاره به مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران و پایش میدانی پرنده نگرها از شناسایی و ثبت بیش از ٢١٠ گونه پرنده در شهر تهران خبر داد.

به گزارش ایلنا، "شینا انصارى" با اشاره به اینکه شهر تهران از تنوع زیستى بسیار غنى برخوردار است تصریح کرد: باغ ها، بوستان های جنگلی، مناطق کوهستانی شمال تهران، تپه‌های سوهانک، تلو و پارک پردیسان در داخل شهر و رود دره ها، اصلی‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری پایتخت بویژه پرندگان هستند. 

وى با بیان اینکه امروزه پرنده‌نگری (Bird watching) پرطرفدارترین شاخه گردشگری مبتنی بر طبیعت در دنیاست که در جلب توجه اقشار مختلف جامعه به حفاظت از زیستگاههای طبیعی پرندگان نقش مهمی ایفا می کند ادامه داد: منطقه حفاظت شده جاجرود، پارک‌های ملی سرخه‌حصار و خجیر و تالاب های مصنوعی شهری مانند دریاچه چیتگر نیز از عرصه های جاذب پرندگان محسوب می شوند.

به گفته مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار پرنده نگری لذت مشاهده پرندگان، بدون تماس و لمس پرنده‌ها‌ در زیستگاه‌های طبیعی آنها است در این شیوه، مخاطبان به رصد پرندگان پرداخته و از تماشای آنها لذت می برند. در حال حاضر این صنعت در اغلب کشورها رونق پیدا کرده، و افراد برای گذران اوقات فراغت به این فعالیت می پردازند و بر همین اساس ایجاد اماکن مدیریت شده برای تماشای پرندگان و بهره گیری از پتاسیل بالقوه آنها در تحقیقات، آموزش و گذران اوقات فراغت، از نیازهای تفرجی خصوصا در کلانشهرها هست.

انصارى با اشاره به راه اندازى سایت پرنده نگرى در پارک شهر طی سالیان گذشته اظهار داشت: از سال گذشته نیز در دریاچه چیتگر، سایت های پرنده نگری توسط شهرداری تهران ایجاد شده است معتقدیم آشنایی شهروندان با انواع گونه های پرندگان بومی و مهاجر و نحوه زیست آنها از قبیل زیستگاه، آشیان‌گزینی، تغذیه، زادآوری و بیان اهمیت و ارزش زیست محیطی پرندگان و نقش آنها در اکوسیستم های شهری و مهمتر از همه آرامش روحی و روانی ناشی از مشاهده پرندگان در شهری شلوغ و آلوده چون تهران می تواند بسیار مفرح و آرامش بخش باشد.

به گزارش روابط عمومى اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران وى یادآور شد: با توجه به نقش موثر پرنده نگری در آگاهی بخشی به شهروندان در زمینه محیط زیست و ایجاد ارتباط نزدیک تر با طبیعت و حفظ زیستگاههای طبیعی درون و‌ پیرامون شهر موضوع افزایش سایت های پرنده نگری در مناطقی از تهران که دارای پتانسیل حضورپرندگان بومی و‌مهاجر هستند در دستور کار اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز