خبرگزاری کار ایران

انتقاد فاطمه هاشمی از طرح ممنوعیت غربالگری/ بیماران سرطانی سریعتر واکسینه شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۱۰۹

رئیس بنیاد بیماریهای خاص با انتقاد از طرح ممنوعیت غربالگری گفت: هیچ وقت اجباری در سقط جنین وجود نداشته و فقط در غربالگری اجبار وجود داشته است تا زوجین نسبت به بیماری‌های خودشان آگاه باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «فاطمه هاشمی» رئیس بنیاد بیماری‌های خاص در نشست مجازی به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس بنیاد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تاثیر غربالگری‌های قبل از بارداری و تاثیر آن بر کنترل بیماران خاص در کشور بیان کرد: وقتی طرح ممنوعیت غربالگری به مجلس رفت، مسائل درستی در مورد آن مطرح نشد به همین دلیل بنیاد بیماری‌های خاص طرحی را به هیئت دولت ارائه داد و آنجا توضیح داده شد تا غربالگری اجباری شود.

هاشمی افزود: هیچ وقت اجباری در سقط جنین وجود نداشته و فقط در غربالگری اجبار وجود داشته است تا زوجین نسبت به بیماری‌های خودشان آگاه باشد. 

هاشمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در مورد اینکه داروهای تولید داخل چقدر پاسخگوی نیاز بیماران خاص است؟ افزود: در گذشته بیشتر داروهای بیماران وارداتی بود اما خوشبختانه در کشور خودمان هم تولید اتفاق افتاد و البته داروهای داخلی با مشکلات زیادی تولید شد.

وی ادامه داد: البته هنوز هم در بعضی از موارد، به خصوص در رابطه با بیماران خاص و سرطانی مشکل داریم و بعضی از داروها چون گران و برای کمپانی‌های معتبری در دنیا هستند، از کشورهای دیگر که ارزان‌تر هستند تهیه می‌شود و مرتباً از طرف بیماران مراجعه داریم که در این زمینه مشکلاتی دارند، البته ما تصمیم گیری نیستیم.

او با انتقاد از وضعیت واکسیناسیون بیماران خاص بیان کرد: واکسیناسیون را نباید به این شکل شروع می‌کردند تا شاهد این مشکلاتی که الان می‌بینیم نباشیم. از همان اوایل با هماهنگی که با وزارت بهداشت و اداره کل بیماران خاص داشتیم این بحث مطرح بوده که بیماران خاص جزو افراد پر خطر هستند و باید در مسیر واکسیناسیون قرار بگیرند.

هاشمی ادامه داد: خوشبختانه از فروردین ماه این مسئله آغاز شد، اما مشکلاتی هم وجود دارد.در همین تهران ما خودمان مرکزی در منطقه خاوران داریم که از فروردین برای دریافت و تزریق واکسن نامه زدیم، اما هنوز برای تزریق واکسن نیامدند و نمی‌دانیم مشکل چیست و در هر حال یک بی‌نظمی‌هایی وجود دارد.

وی افزود: ما از شهرستان‌ها مرتب گزارش وضعیت واکسیناسیون را می‌گیریم  بعضی استان‌ها کامل واکسیناسیون انجام شده و در بعضی از استان‌ها ناقص بوده و خیلی از استان‌ها هم می‌گویند، ما اجازه نداریم تا اطلاعاتی را به شما بدهیم.

هاشمی بیان کرد: به دنبال این هستیم تا آخر اردیبهشت ماه و اوایل خردادماه واکسیناسیون بیماران خاص تمام شود در مورد بیماران سرطانی هم مشکلاتی داریم و فعلاً آنهایی که در مرحله شیمی درمانی هستند واکسینه می‌شوند، اما تعدادی هستند که دوره شیمی درمانی‌شان تمام شده و در معرض خطر هستند و باید سریع‌تر در روند واکسیناسیون قرار بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز