خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

ماماها یکی از کلیدی‌ترین عناصر نظام سلامت هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۰۴۲

وزیر بهداشت گفت: امروز ماماها می‌توانند به عنوان یکی از ابزار مهم و کارساز در مدیریت کرونا کنار ما باشند، همانگونه که امروز در مراکز جامع خدمات سلامت به شدت نقش آفرینی می‌کنند و به همین دلیل برخی از این عزیزان هم به شهادت رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سعید نمکی» وزیر بهداشت با اشاره به روز جهانی ماما، بیان کرد: ماماها در سرزمین ما نقش بسیار مهمی در تامین، حفظ و ارتقای تندرستی مردم این سرزمین به خصوص زنان و کودکان به عنوان دو گروه آسیب‌پذیر داشتند.

وی ادامه داد:  در سال‌های بعد از انقلاب برای اصلاح شاخص MMR یا مرگ زنان در هر ۱۰۰ هزار بارداری و زایمان و همچنین NMR یا مرگ نوزادان به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده و حتی IMR یا مرگ و میر کودکان زیر یک سال به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده نقش مهمی ایفا کردند.

نمکی افزود: ماماها بودند که در تمام سال‌های پس از انقلاب در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور با ارتقای سواد بهداشتی زنان، هم در سلامت خودشان و هم سبب شدند تا افزایش سواد در زنان به عنوان یک عامل بسیار موثر در ارتقای تندرستی دیگر گروه آسیب‌پذیر یعنی کودکان نقش بسیار مهمی ایفا کردند.

وی گفت: ماماها توانستند با آموزش مداوم تغذیه به زن باردار هم در سلامت او و هم در سلامت جنین او موثر باشند، ماماها با آموزش زن باردار برای شیوه درست زندگی سبب شدند نوزادان سالم به دنیا آیند.

نمکی ادامه داد: ماماها باعث شدند با آموزش مناسب تغذیه با شیر مادر، کودک از حیاطی‌ترین غذای آسمانی محروم نشود و همینطور ماماها بودند که توانستند با زایمان ایمن و توسعه زایمان بهداشتی از مرگ و میر زنان بویژه در عامل مهمی مثل کزاز بند ناف تاثیرگذار باشند. 

وی گفت: به خاطر دارم در زمان جوانی که مسئولیت بهداشت کشور را به عهده داشتم یکی از گرفتاری‌های ما کزاز بند ناف بود که ماماهای سنتی با قیچی‌های آلوده به کزاز بند ناف قیچی می‌کردند و ما هم به اندازه کافی مامای دوره دیده در روستاها نداشتیم یکی از اقدامات من این بود که ماماها و قابله‌های سنتی را آموزش دادم و کیف بهداشتی قابل استریل کردن در اختیار آنها قرار دادم و با این شیوه مقدار قابل توجهی در کاهش کزاز بند ناف و مرگ و میر ناشی از آن اثر گذار بودیم.

وزیر بهداشت افزود: پس از این اتفاق ماماهای دوره دیده و تحصیل کرده بیشتری به مجموعه اضافه شدند و دانشگاه‌ها، دانشحویان بیشتری گرفتند و بهورزان عزیز که یکی از قابلیت‌هایشان آموزش همین شیوه‌ها بود توانستند در تندرستی این دو گروه آسیب پذیر موثر باشند.

وی گفت: امروز هم ماماها می‌توانند یکی از اصلی‌ترین ارکان تاثیرگذار نظام سلامت باشند، امروز ماماها می‌توانند با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با بحث جمعیت و فرزندآوری و با توجه به وسواس و اضطرابی که بزرگان نظام از کاهش رشد جمعیت دارند در آموزش زنان و دختران جوان در رابطه با شیوه درست فرزندآوری، مراقبت‌های قبل از زایمان و افزایش سواد زنان با توجه به دگرگونی‌های زندگی مردم تاثیر گذار باشند و شیوه درست زندگی را به زنان آموزش دهند، فشارخون بالا، چاقی و افسردگی و خیلی از موارد دیگر، از جمله مسایلی است که امروزه می‌تواند جمعیت زنان را تحت تاثیر قرار دهد و ماماها می‌توانند این موارد را مدیریت کنند.  

نمکی افزود: امروز ماماها می‌توانند به عنوان یکی از ابزار مهم و کارساز در مدیریت کرونا کنار ما باشند، همانگونه که امروز در مراکز جامع خدمات سلامت به شدت نقش آفرینی می‌کنند و به همین دلیل برخی از این عزیزان هم به شهادت رسیده‌اند.

وی گفت: انتظار داریم ماماها به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عناصر نظام سلامت برای توسعه پروژه هر خانه یک پایگاه سلامت و انتقال دانش برای پیشگیری اولیه و درمان در منزل به سفیران سلامت که زنان خانواده هستند، کنار ما باشند که بدون تردید ماماها رکن پر اهمیت نظام سلامت در ارتقای سلامت و بهداشت مردم هستند و امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز