خبرگزاری کار ایران

غلامی در مراسم گرامیداشت مقام معلم:

ویژگی ممتاز استاد مطهری دغدغه‌مندی نسبت به چالش‌های جامعه بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۰۷۰

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز (یکشنبه) در مراسم گرامیداشت مقام معلم و شهید دکتر مرتضی مطهری، با تبریک روز فرخنده معلم به محضر تمامی استادان، معلمان و محققان کشور، ویژگی ممتاز استاد مطهری را دغدغه‌مندی نسبت به چالش‌های اجتماعی و مسائل روز جامعه برشمرد.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی در این نشست مجازی که به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، ضمن قدردانی از همه استادان و پژوهشگران عرصه آموزش عالی کشور اظهار داشت: امسال روز معلم و روزبزرگداشت استاد مطهری با عطر حیات بخش رمضان و شب‌های گران ارج قدر، عجین گشته است و از همین جا ضربت خوردن امام متقیان و طلایه‌دار اسوه امامت را به همه آزادگان جهان تسلیت عرض می‌کنم. 

وی در ادامه افزود: معلمان وارثان انبیاء و مشعل‌داران هدایت بشریت هستند و در ایران این روز خجسته با نام معلمی متفکر و محققی مسئله‌شناس؛ استاد شهید مرتضی مطهری پیوند خورده است. شخصیتی فرزانه که به تعبیر حضرت امام (ره) تمام آثارش مفید و سازنده است و امام بزرگوار ایشان را پاره تن خویش نامیده‌اند و مقام معظم رهبری نیز درباره ایشان فرمودند: شهید دکتر مطهری چشمه فیاض و جوشانی بود و آثار او مثل یاد او زنده است. 

وزیر علوم در خصوص آثار استاد مطهری تصریح کرد: نگاه اجمالی به آثار استاد نهایت اثربخشی و دقیق بودن آثار ایشان را نشان می‌دهد، به گونه‌ای که از کتاب ارزشمند خدمات متقابل اسلام و ایران که در حقیقت گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر توافق و سازگاری معارف اسلامی و هویت ایرانی است گرفته تا اصول فلسفه و روش رئالیسم که مواجهه ناب و عمیق با هجمه مارکسیسم در کشور بود تا پردازش مبانی اجتماعیات اسلام و اسلام و مقتضیات زمان که با ژرف‌اندیشی به کارآمدی معرفت دینی در این زمینه پرداخته بود، توجه به سخنرانی‌های راهگشا و حتی کتاب داستان راستان که بازآفرینی بخشی از معارف اسلامی و ایرانی در این زمینه است؛ همه و همه موید تناظر محتوای آثار با چالش‌های جامعه است. 

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: امسال در روز بزرگداشت استاد شاهد به ثمر نشستن و رونمایی آثار ارزشمندی در تداوم مسیر گفتمان شهید مطهری و تقویت پشتوانه‌های نظری معارف اسلامی با همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستیم لذا این اقدام شایسته جای تبریک به مجموعه علوم انسانی کشور دارد. 

وزیر علوم در مورد طرح اعتلای علوم انسانی گفت: این طرح ماموریتی بود که بر مبنای اسناد بالادستی وزارت علوم، هیئت امناء و سازمان برنامه و بودجه به پژوهشگاه علوم انسانی سپرده شده است و اکنون شاهد به بار نشستن آن هستیم. ویژگی راهبردی و ماندگار این مجموعه طرح‌ها این است که اولاً با مشارکت بخشی در خور توجه از استادان سرآمد کشور به صورت شبکه نخبگان طراحی و اجرا شده و به جریانی بالنده در کشور تبدیل شده است. ثانیاً ناظر به چالش‌های اجتماعی و با رویکرد کار بردی طراحی شده و از این طریق گامی مهم در مسیر بومی‌سازی و تقویت جنبه‌های دینی برداشته است؛ ثالثاً این آثار یکپارچه پشتوانه جدی برای بخش‌های علوم انسانی همه دانشگاه‌ها و نهادهای برنامه‌ریز و سیاست‌گذار در این زمینه است که با اتکای به این سرمایه به غنی‌سازی منابع درسی و ارجاعات آموزشی خود بپردازند. 

گفتنی است در حاشیه این مراسم با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از جدیدترین کتاب‌های طرح جامع اعتلاء رونمایی شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز