خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

واکنش به انتشار لیستی فاقد سربرگ از نتایج احراز صلاحیت‌ داوطلبان شوراها/ ردصلاحیت چهره‌‌های شاخص اصلاح‌طلبان از شایعه تا واقعیت؟!

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۱۹۶

بنابر انتشار لیستی فاقد سربرگ از نتایج بررسی احراز صلاحیت‌ کاندیداهای ششمین دوره انتخابات شوراها در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها، از ۱۲ عضو کنونی شورای شهر تهران که در انتخابات دوره ششم شوراها ثبت نام کرده‌اند، ۱۰ عضو توسط هیات نظارت شهرستان رد صلاحیت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنا بر اعلام فرماندار تهران و رییس هیات اجرایی ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران نتایج نهایی بررسی احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها امروز ۸ اردیبهشت اعلام می‌شود، اما شب گذشته لیستی فاقد سربرگ از نتایج احراز صلاحیت‌ کاندیداها در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر شد، که حکایت از رد صلاحیت ۱۰ عضو فعلی شورای شهر تهران توسط هیات نظارت شهرستان داشت. در واقع بنابراین لیست از ۱۲ عضو کنونی شورای شهر تهران که در انتخابات دوره ششم شوراها ثبت‌نام کرده‌اند، ۱۰ عضو ردصلاحیت شده‌اند و تنها «مجید فراهانی» و «محمد علیخانی» موفق به اخذ تاییدیه از سوی این هیات شدند. در بین ردصلاحیت‌شدگان این لیست نیز اسامی دیگری همچون «سپنتا نیکنام» عضو شورای شهر یزد، «محمد حقانی»، عضو اصلاح‌طلب دوره چهارم شورای شهر تهران و «پروانه مافی» نماینده مردم تهران در دوره دهم مجلس شورای اسلامی به چشم می‌خورد. همچنین در این لیست اسامی «ناصر امانی» و «سید جعفر هاشمی تشکری» دو تن از مدیران دوران قالیباف نیز جزو ردصلاحیت‌شدگان است.

اعضای شورای شهر تهران نسبت به انتشار لیستی فاقد سربرگ از نتایج بررسی احراز صلاحیت‌ کاندیداهای ششمین دوره انتخابات شوراها در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها پیش از موعد قانونی واکنش نشان دادند.

محمد سالاری:

انتشار لیست در فضای رسانه‌ای و بدون هیچگونه سربرگی جای شبهه دارد

«محمد سالاری» عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در واکنش به لیست منتشر شده به خبرنگار ایلنا گفت: در زمان انتشار این لیست در شب گذشته هیچگونه اعلام رسمی از مبادی قانونی به بنده نشده بود و اظهارنظر دقیقی نمی‌توان در این زمینه کرد، اما اینکه قبل از نتیجه احراز صلاحیت‌ها به صورت رسمی اعلام شود، انتشار این لیست در فضای رسانه‌ای و بدون هیچگونه سربرگی جای شبهه دارد. 

او ادامه داد: باید منتظر ماند تا ببینیم این لیستی که اعلام شده درست است یا نه، اما باید تابع قانون باشیم و در روند قانونی اعتراض خود را مطرح کنیم. 

سالاری با اشاره به پیگیری‌هایی که درباره علت رد صلاحیت خود داشته است، گفت: اعلام کردند که مشکلی ندارم و ابهامی بوده که حل شده است، اما اگر ابهامی باشد در موعد قانونی خود اعتراض و پیگیری خواهم کرد. 

زهرا نژاد بهرام:

پیامکی هنوز برای من ارسال نشده بود

«زهرا نژاد بهرام» عضو هیات رئیسه شورای شهرتهران نیز در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: تا زمان انتشار لیست پیامکی برای من ارسال نشده بود و همکاران دیگر نیز هنوز چیزی به من نگفته‌اند و من نیز اخبار را از رسانه‌ها شنیده‌ام. انتظار داشتیم که قبل از انتشار لیست، پیامک‌ها ارسال شود، اما چیزی به دست ما نرسیده بود.

سید محمود میرلوحی:

کاش اخبار منتشره از ردصلاحیت‌ها شایعه باشد

«سید محمود میرلوحی» دیگر عضو شورای شهر تهران در واکنش به خبر رد صلاحیت خود و ۹ عضو دیگر شورای کنونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تا زمان انتشار آن لیست در فضای مجازی، پیامکی برای من ارسال نشده بود و اخبار رسمی نیز به ما اعلام نشده است و باید منتظر اعلام رسمی بمانیم.

میرلوحی ضمن ابراز امیدواری از اینکه شایعات مطرح شده درست نباشد، گفت: اگر فرض بگیریم شایعات درست باشد، به این شیوه‌ای که عمل شده، نظارت استصوابی تداعی می‌شود، اما امیدواریم این شایعات محقق نشود، چرا که اگر بشود، این مسیر به معنای بی‌توجهی به رای مردم است. 

عضو شورای شهر تهران در واکنش به اینکه در صورت صحت این نتایج چه خواهید کرد؟ گفت: طبق قانون، اعتراض خود را به فرمانداری اعلام می‌کنیم، در صورت صحت لیست منتشر شده، بنده معتقدم مفهوم واقعی انتخابات آسیب دیده است.

محمد جواد حق شناس:

این آش دیگر خیلی شور شده است

«محمد جواد حق شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران دیگر عضوی بود که نام او در لیست رد صلاحیت شده منتشر شده قرار داشت. او در واکنش به انتشار این لیست در فضای مجازی به خبرنگار ایلنا گفت: به نظر می‌رسد که اخبار موثق است. 

او با بیان اینکه صلاحیت نامزدهای انتخابات بر اساس قانون باید در هیات اجرائی مورد توجه و رسیدگی قرار بگیرد، گفت: بعد از این مرحله قانونگذار برای هیات نظارت یک جایگاه تعریف کرده، مبنی بر اینکه اگر به هر دلیلی هیات‌های اجرائی افراد را واجد شرایط ندانستند، تا موقعیتی برای نامزدها باشد که حقی از آن‌ها ضایع نشود و بتوانند شکایت کنند. 

حق‌شناس افزود: هیات نظارت باید به امر ردصلاحیت‌های هیات‌های اجرائی رسیدگی کنند. هم از نظر قاعده و هم از نظر اصل بیان شده است که انتخابات با مشارکت حداکثری که جزو سیاست‌های همیشگی جمهوری اسلامی و رهبری بوده برگزار شود و این برخورد با تمامی موارد مغایرت دارد و انتظار می‌رود که هیات نظارت مرکزی که در آن چهره‌های شناخته شده و حق طلبی حضور دارند، نسبت به رویکرد هیات نظارت شهرستان  مواضع دقیقی بگیرند و از طرفی نیز از بروز رفتار خلاف قاعده جلوگیری کنند. 

حق‌شناس درباره تدبیر شوراییان در این زمینه گفت: این آش خیلی شور شده است.نمی‌دانیم این چه رویکردی است و نیازمند یک برخورد قانون‌مند است و انتظار می‌رود خود مجلس به این مسئله رسیدگی کند.

حجت نظری:

برای اعتراض از مبادی قانونی اقدام می‌کنم

«حجت نظری» دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به خبر رد صلاحیت خود توسط هیات نظارت شهرستان گفت: تا زمان انتشار لیست، پیامک تایید و یا رد صلاحیت برای بنده ارسال نشده بود. منتظر اعلام و ابلاغ رسمی آن می مانم تا درصورت عدم تایید صلاحیت از مبادی قانونی برای اعتراض به نتیجه اقدام کنم.

جزئیات نحوه اعتراض داوطلبان به نتایج احراز صلاحیت‌ها

«عیسی فرهادی» فرماندار تهران و رییس هیات اجرایی ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایلنا اعلام کرده بود: داوطلبان پس از اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها توسط هیات نظارت در صورت اعتراض می‌توانند به هیات‌های استانی مراجعه کنند.

«حمیدرضا کاظمی» رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای کشور پیش از این طی گفت‌وگویی با ایلنا با اعلام فرصت ۴ روزه ردصلاحیت‌شدگان برای  اعتراض به نتایج گفته بود: اعتراض‌ها به هیات عالی استان می‌رود و هیات عالی ده روز فرصت رسیدگی دارد و سپس نظرات خود را به فرماندار اعلام می‌کند و فرماندار نیز نظرات را به کاندیداها منعکس می‌کند. کاندیداها پس از طی این مراحل نیز ۴ روز فرصت اعترض خواهند داشت و در صورتی که دوباره نسبت به نتایج اعتراض داشته باشند، به فرمانداری اعلام می‌کنند، فرمانداری اعتراض را اخذ می‌کند و در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها به عنوان عالی‌ترین جایگاه هیات نظارت در کشور به صلاحیت افراد رسیدگی خواهد شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز