خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه تهران:

پیشبرد علم از محورهای اصلی مسئولیت اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۰۴۵

رئیس دانشگاه تهران تشکیل بیش از یک میلیون کلاس، ارائه بیش از ۱۱۸۰۰ واحد درسی و دانلود بیش از یک میلیون فایل را نشانه پوشش الکترونیکی جامع در دانشگاه تهران عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، نخستین وبینار علمی مشترک بین دانشگاه تهران و دانشگاه تومسک روسیه با عنوان «دانشگاه‌ها در شرایط کووید ۱۹؛ تجربه ایران و روسیه» برگزار شد و در آن رؤسای دو دانشگاه بر تبادل تجربیات مشترک و استفاده از ظرفیت‌های دو دانشگاه برای توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی متقابل تاکید کردند. 

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران به تشریح سیاست‌های کوتاه مدت و بلندمدت دانشگاه در دوران سخت ناشی از اپیدمی کرونا پرداخت و خاطرنشان ساخت که گذار به دانشگاه دیجیتال و اجرا و پیاده‌سازی تمامی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه بر بستر دیجیتالی در همین شرایط صورت پذیرفت. 

رئیس دانشگاه تهران همچنین کمک به راهبری کشور در شرایط سخت کرونایی، پیشبرد علم و دانش و صیانت از فرهنگ و محیط زیست را از محورهای اصلی فعالیت دانشگاه در مقوله «مسئولیت اجتماعی» برشمرد. 

در ادامه این وبینار، ادوارد کالاژنسنکی، رئیس دانشگاه دولتی روسیه، سخنرانی خود را با عنوان تجربه‌های جدید در مدیریت دانشگاه در دوران همه‌گیری کرونا ارائه کرد. وی اظهار امیدواری کرد که برگزاری این وبینار سرآغاز همکاری‌های گسترده بین دو دانشگاه باشد. 

رئیس دانشگاه تومسک در ادامه سخنان خود به تاب‌آوری سیستم آموزشی روسیه در برابر شرایط کرونایی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با تلاش همگانی، بسیاری از برنامه‌ها با موفقیت به سمت آموزش‌های آنلاین پیش رفت و دانشگاه نیز تلاش کرد که در شرایط پیش آمده آموزش متوقف نگردد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حمایت‌های روحی و روانی از دانشجویان در دوره همه‌گیری اشاره کرد و گفت: دانشگاه در کنار پرداختن به زیرساخت‌های آموزش غیرحضوری برنامه حمایت از دانشجویان را نیز در برنامه خود داشت. 

دیگر سخنران این وبینار دکتر گئورگی وی مایر، رئیس هیأت امنای دانشگاه تومسک بود. وی ضمن معرفی دانشگاه تومسک، این دانشگاه را از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های روسیه و اولین دانشگاه سیبری برشمرد و گفت: «این دانشگاه نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی و علمی سیبری دارد». 

وی مایر با اشاره به اینکه این دانشگاه دو برنده جایزه نوبل (نوبلیست) دارد به جایگاه این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی اشاره کرد و افزود: این دانشگاه از دانشگاه‌های پیشرو روسیه محسوب می‌شود که ۲۰ درصد دانشجویان آن را دانشجویانی از ۷۰ کشور جهان تشکیل می‌دهند. 

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه سال ۲۰۲۳ سالگرد ۱۴۵ سال تأسیس این دانشگاه است از دکتر نیلی احمدآبادی و مسئولان شرکت کننده در این وبینار برای حضور در این مراسم دعوت کرد. 

مهدی سنایی، مشاور رئیس دانشگاه در امور بین‌الملل و دبیر اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه سخنران بعدی این وبینار بود که سخنرانی با عنوان «کرونا و نظم بین‌الملل» ارائه کرد. وی در این سخنرانی به بررسی دیدگاه واقعگرایان و ایده‌آلیست‌ها در برخورد با مساله همه‌گیری کرونا پرداخت. 

وی افزود: واقع‌گرایان بر نظرات همیشگی خود که دولت را بازیگر اصلی صحنه بین‌الملل می‌دانند در مساله کرونا هم بر نقش دولت و حاکمیت قدرتمند تاکید دارند درحالیکه ایده‌آلیست‌ها بر نقش سازمان‌های بین‌المللی در حل مساله تاکید دارند و معتقدند دولت‌های محلی قادر به حل مساله نیستند و همکاری جمعی و بین‌المللی باید به کمک دولت‌های محلی بیاید. 

وی با اشاره به تأثیرات همه‌گیری کرونا بر اقتصاد جهانی گفت: اینکه نظم جهانی نیز تغییر خواهد کرد یا نه جای سوال است، اما آنچه که مسلم است نظم زندگی تغییر کرده است و مساله آموزش تحت تأثیر شدید این همه‌گیری بوده است که بعد از پایان همه‌گیری نیز این تغییرات در سیستم آموزشی باقی خواهد ماند. 

تجربه کرسی یونسکو آموزش مهندسی در شرایط کرونا» موضوعی بود که دکتر حسین معماریان، رئیس کرسی آموزش مهندسی یونسکو به آن پرداخت. 

وی با اشاره به اینکه ایران پنجمین کشور دنیا از نظر داشتن دانشجویان مهندسی است، اعطای کرسی یونسکو در آموزش مهندسی را نیز به همین دلیل عنوان کرد. 

وی در ادامه سخنان خود به پژوهش‌های انجام شده در زمینه کووید ۱۹ و تجارب زیسته دانشجویان در آموزش در شرایط کرونا پرداخت. 

تغییر در شیوه آموزش از شیوه‌های سنتی به مجازی به دلیل شرایط کووید ۱۹، برنامه‌ریزی برای تداوم آموزش، آماده‌سازی اساتید و دانشجویان و بدنه اجرایی برای انطباق با شرایط پیش آمده ناشی از کووید ۱۹، تلاش درجهت توسعه زیرساخت‌ها، فراهم‌سازی امکانات دستیابی به فضای مجازی با کمک نهادهای ملی، انجام برنامه‌های تکمیلی، ارائه امکانات آزمایشگاهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تجربیات بازگشایی مراکز با توجه به وضعیت همه‌گیری، تاکید بر برنامه آموزش تلفیقی (آنلاین و آفلاین)، آموزش از راه دور و آموزش مجازی و اقدامات عمده در جهت تداوم آموزش، ضرورت استفاده از امکانات مجازی، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش آنلاین و ارتقای زیرساخت‌های الکترونیکی از جمله محورهای این سخنرانی‌ها بود. 

دانشگاه تومسک بزرگترین دانشگاه کلاسیک بخش آسیایی روسیه و مرکز علم، تحصیل و خلاقیت است. دانشگاه ایالتی تومسک دارای ۳۱ عضو از آکادمی علوم روسیه، آکادمی علوم پزشکی روسیه، آکادمی علوم CIS و بیش از ۵۰ برنده جایزه ایالتی و ۲ برنده جایزه نوبل است. 

دانشگاه TSU و بیش از ۱۵۰ هزار فارغ‌التحصیل آن، همگی در پیشرفت علمی، تحصیلی و فرهنگی منطقه و به طور کلی روسیه نقش بسزایی داشته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز