خبرگزاری کار ایران

رییس انستیتو پاستور خبر داد:

تولید انبوه واکسن کرونای ایران و کوبا در خرداد/ ۲۵ سال در واکسن‌سازی عقب بودیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۴۲۹

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: در زمینه ساخت واکسن ۲۵ سال عقب بودیم و کرونا در امر واکسن‌سازی سبب پیشرفت ما شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، «علیرضا بیگلری» در بیست و سومین آیین پویش ره سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: تقارن آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای انستیتو پاستور ایران- انستیتو فینلای کوبا با ماه مبارک رمضان و روز پژوهش در جهت ساختن جهانی عادلانه‌تر را به فال نیک می‌گیرم.

وی با اشاره به اینکه یکی از آشنا‌ترین نام‌ها برای ملت ایران نام انستیتو پاستور است، افزود: با یک صد سال قدمت انستیتو، این موسسه در یک قرن فعالیت خود ثابت کرده، دژ مستحکم امنیت کشور در روزهای سخت بیماری‌های همه‌گیر بوده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: بعد از شیوع بیماری کرونا به دستور وزارت بهداشت، راه اندازی خط تولید کیت تشخیص کووید ۱۹ را با دانش بومی و کار شبانه‌روزی انجام و کشور را از مشکل نبود کیت و واردات آن نجات دادیم. در حال حاضر کیت‌های عمومی تشخیص را تولید کردیم و بی‌نیاز شده‌ایم و قادر به صادرات کیت تشخیص نیز هستیم.

وی تصریح کرد: در کشور ۴۰۰ آزمایشگاه تشخیص کووید ۱۹ راه اندازی کردیم، این درحالی بود که در روزهای اول شیوع ویروس کرونا فقط انستیتو پاستور ایران آزمایش تشخیص انجام می‌داد و حالا در سراسر کشور این اتفاق می‌افتد.

بیگلری خاطرنشان کرد: بعد از کسب آرامش به خاطر تولید کیت تشخیص، در تابستان سال گذشته شش طرح دیگر معرفی شد و طرح ویژه نیز با حمایت علمی و فنی وزیر بهداشت به عنوان دستاورد مهم کشور، خرید واکسن کرونا و تولید آن در داخل بود.

وی اذعان داشت: جای یک محور خالی بود که آن هم شرکت در همکاری با کمپانی خارجی صاحب نام بود، چراکه این پیش بینی وجود داشت در تولید واکسن داخلی به مشکل برخوریم. ما موظف به انجام این مسئولیت شدیم و بعد از بررسی همه شرکت‌ها، با کوبا وارد کار شدیم و امروز فاز سوم کارآزمایی آن شروع می‌شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه این واکسن طراحی ویژه‌ای دارد، گفت: این واکسن متمایز‌تر از واکسن‌های دیگر است، چراکه اجزای مختلف ویروس کووید بررسی و با چندین نوع جهش ارزیابی می‌شود و امتیاز دیگر که طراحی کردیم این است که دز یادآوری داشته باشیم. کاری که فایزر و سایر شرکت‌ها به آن فکر نکرده بودند. ما به این موضوع ۷-۸ ماه قبل فکر کردیم.

وی ادامه داد: در بیست سال گذشته انستیتو پاستور همکاری نزدیکی با کوبا داشته و ساختار آن‌ها بسیار به ما شبیه است. فاز یک و دو در کشور کوبا انجام شده است. این واکسن کارآیی خوب و عوارض بسیار کمی دارد،  و در صورت نتیجه مطلوب در خرداد آماده تولید انبوه این واکسن هستیم.

او با بیان اینکه در یک سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشتیم، گفت: در زمینه ساخت واکسن ۲۵ سال عقب بودیم و کرونا در امر واکسن سبب پیشرفت ما شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز