خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش شعب اخذ رای در شهرهای قرمز و نارنجی/ امکان برگزاری انتخابات الکترونیک در تمام شهرها وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۲۵۱

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: وزارت کشور در رابطه با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، یک ظرفیتی دارد و نمی‌تواند کل شعب اخذ رای کشور را پوشش دهد.

«حمیدرضا کاظمی» رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا تنها در ۲۴ شهر انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: وزارت کشور در رابطه با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، یک ظرفیتی دارد و نمی‌تواند کل شعب اخذ رای کشور را پوشش دهد. 

او ادامه داد: وزارت کشور در حد ظرفیت خود ۸ کلانشهر و ۱۶ مرکز استان را اعلام کرده است که می‌تواند انتخابات را در آن‌ها به صورت الکترونیکی پوشش دهد. 

کاظمی درباره علت برگزار نشدن انتخابات به صورت الکترونیکی در تهران گفت: در تهران به این دلیل که به صورت همزمان ۴ انتخابات میان دوره‌ای مجلس، میان دوره‌ای خبرگان، ریاست جمهوری و شورای شهر برگزار می‌شود، شرایط متفاوت است. 

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا افزود: نظارت سه انتخابات با شورای نگهبان است و به صورت الکترونیکی برگزار نمی‌شود، اما انتخابات شوراها با مجلس است و اگر یک انتخابات را الکترونیک و باقی را به صورت دستی برگزار کنیم، مقداری سردرگمی برای رای دهندگان ایجاد می‌شود، لذا به این دلیل که در تهران ۴ انتخابات به صورت همزمان برگزار می‌شود، این کلانشهر را مستثنی کردیم. 

کاظمی افزود: در این ۸ کلانشهر به علاوه ۱۶ مرکز استان انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شود و ما نیز با برگزاری الکترونیکی در ۲۴ شهر کشور موافقت کردیم. 

او در واکنش به اینکه در تهران انتخابات شورایاری به صورت الکترونیکی برگزار شد، آیا نمی‌توان از این زیرساخت‌ها برای تهران استفاده کرد؟ گفت: در تهران نمی‌توانیم یک انتخابات را الکترونیک و بقیه را دستی برگزار کنیم و در هیات مرکزی مطرح کردیم و تهران را مستثنی کردیم. 

کاظمی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط کشور و همه‌گیری کرونا آیا تا زمان برگزاری انتخابات احتمال اینکه این ۲۴ شهر تغییر کنند و انتخابات در شهرهایی که بیشتر درگیر کرونا هستند، الکترونیک برگزار شود؟ گفت: شهرهای اعلام شده تغییر نمی‌کنند، اما تعداد شعب اخذ رای در شهرهایی که در زمان برگزاری انتخابات در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برند، افزایش خواهد یافت و از ازدحام جمعیت جلوگیری می‌شود و مردم راحت می‌توانند بدون اینکه در صف و ازدحام جمعیت بمانند رای دهند. 

او افزود: از وزارت کشور درخواست کردیم تمهیدات لازم را درخصوص افزایش شعب اخذ رای در سطح کشور به ویژه در مناطقی که در شرایط قرمز و نارنجی کرونا به سر می‌برند در نظر گرفته و تمهیداتی را در نظر بگیرند. 

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در پاسخ به این سوال که تعداد شعب اخذ رای به چه میزان افزایش خواهد یافت و برای تهران چه اقدام ویژه‌ای در نظر گرفته شده است؟ اظهار کرد: باید شرایط شیوع کرونا در اواخر خرداد را در نظر بگیریم و با توجه به محدودیت‌هایی که به وجود آمده، یقینا شرایط تغییر می‌کند و وضعیت بهتر می‌شود و امیدواریم بتوانیم در آن شرایط با وزارت کشور تفاهم داشته باشیم و بتوانیم افزایش شعب را در مناطقی که احساس می‌شود، مشکل بیشتر است، داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز