خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد:

​ثبات در ظرفیت بستری‌های موقت تعداد بیماران کرونایی در استان‌های شمالی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۰۹۳

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ثبات در ظرفیت بستری‌های موقت تعداد بیماران کرونایی در استان‌های شمالی، گفت: از واکسیناسیون و روند کار در دانشگاه‌های علوم پزشکی اطمینان داشتیم.

به گزارش ایلنا، سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت و ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی، به دنبال سفر دو روزه خود و پس از حضور در دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران از دانشگاه علوم پزشکی گلستان بازدید کرد.

وی در این سفر چگونگی سیر افزایشی بیماران کرونایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل، مازندران و گلستان را مورد توجه قرار داد و گزارشی در خصوص تست‌های انجام شده، تعداد دُزهای واکسن دریافتی، روند درمان بیماران در بخش‌های سرپایی، تعداد تخت‌های درمانی بیماران کرونایی، ارائه داروهای آنتی وایرال به بیماران بخش‌های سرپایی، روند واکسیناسیون گروه‌های هدف در فاز اول واکسیناسیون به خصوص دانشجویان بالینی را مورد توجه قرار داد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان این سفر دو روزه در جمع مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به جمع‌بندی شرایط دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل، مازندران و گلستان پرداخت و گفت: در حقیقت ما در اینجا حضور پیدا کرده‌ایم تا خدا قوت و خسته نباشیدی گرم را خدمت شما عزیزان عرض کنیم. به واقع زمانی که به دانشگاه‌ها سفر می‌کنیم می‌بینیم عزیزان ما در صحنه حضور پر قدرتی دارند و با تسلط به اوضاع در حال فعالیت هستند به نحوی که آرامش خوبی در مدیریت بیماری وجود دارد که این مهم دلگرم کننده است.

از واکسیناسیون و روند کار در دانشگاه‌های علوم پزشکی کاملا اطمینان داشتیم

دکتر لاری با بیان اینکه ما از واکسیناسیون و روند کار در دانشگاه‌های علوم پزشکی کاملا اطمینان داشتیم، اظهار کرد: وزیر بهداشت دستور دادند که با حضور در کنار شما خداقوتی محضر تمامی خادمان سلامت و بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به عنوان ناظران وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی عرض کنیم و اگر در مسیر تلاش‌هایی که در دست اقدام دارید مشکلاتی احصاء شد، در صدد رفع آن برآییم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از مهمترین موفقیت‌هایی که در دانشگاه علوم پزشکی گلستان وجود دارد در کنار مدیریت سیستماتیک معاونت بهداشتی و شخص دکتر جعفریان، ارائه پیشنهادات بسیار خوب است که به ما در مسیر مبارزه با بیماری بسیار کمک می‌کند.

ثبات در ظرفیت بستری‌های موقت تعداد بیماران بستری کرونایی در استان‌های شمالی کشور

ناظر عالی وزارت بهداشت در استان‌های شمالی استفاده از ظرفیت بستری‌های موقت را امری بسیار مهم دانست و گفت: سه دانشگاه علوم پزشکی بابل، مازندران و گلستان با به کار گرفتن این سیستم به خوبی توانستند بار بیماران بستری کرونایی را کنترل کنند و به ثبات در تعداد بیماران بستری کرونایی برسند که این تجربه موفق باید در تمام کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل شما اکنون تعداد تخت نیست بلکه نگران هستید با درمان‌های آنتی بایرال و افزایش این بار، آیا می‌توانید همچنان پاسخگوی بیماران باشید یا خیر؟ خاطر نشان کرد: موضوع نگران کننده دوم، اکسیژن است که در این میان گرمای هوا کمی نگران کننده است که امیدواریم بتوان از طریق رفع مشکلات زیرساختی این مشکل را نیز حل کرد.

شفافیت در دستورالعمل‌ها از نکات مورد تاکید در دانشگاه‌های علوم پزشکی شمالی است

لاری در ادامه تاکید بر شفافیت دستورالعمل‌ها را نیز از نکات مطرح شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل، مازندران و گلستان عنوان و ابراز کرد: این موضوع در این سفر از سوی عزیزانمان در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی به خصوص دانشگاه علوم پزشکی گلستان مطرح شده است. شاید بهتر است کمیته واکسن بررسی‌های لازم را انجام و دستورالعمل‌های مربوط به واکسن را سریعتر در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهند تا عزیزان ما در سطح دانشگاه‌ها دچار سردرگمی در این خصوص نشوند.

دانشگاه علوم پزشکی گلستان در عرض ۲۰ روز رشد ۳۵۰ درصدی تعداد بیماران بستری کرونایی را تجربه کرد

در ادامه عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، بیان کرد: در پیک چهارم کرونا استان گلستان با تاخیری کوتاه نسبت به سایر استان‌های کشور کار خود را آغاز کرد. این پیک شدت بیماران بستری را به سرعت افزایش داد به نحوی که روز اول فروردین ۱۴۰۰ تعداد بستری‌های بیماران کرونایی استان حدود ۱۸۰ نفر بود که در روز ۲۰ فروردین به ۶۸۰ بیمار بستری افزایش پیدا کرد به این معنا که در عرض ۲۰ روز ۳۵۰ درصد رشد بیماران بستری کرونایی را داشتیم.

وی در خصوص روند کنترل تعداد بیماران بستری کرونایی، افزود: مدیریت مختلف بیماری انجام شد و تلاش کردیم بیماران را بیشتر به صورت سرپایی درمان کنیم که در این مسیر به لطف خدا موفق عمل کردیم به نحوی که امروز در اولین روز از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به ثبات در تعداد بیماران بستری رسیدیم و افزایشی را در این حوزه مشاهده نمی‌کنیم و امیدواریم این شرایط ثابت بماند و شیب نزولی خود را طی ۱۰ روز آینده پیدا کند.

مشکلی در تزریق واکسن در دانشگاه علوم پزشکی گلستان وجود ندارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در تزریق واکسن در دانشگاه وجود ندارد، یادآور شد: واکسیناسیون در پارت اول تا سوم و تا قبل از پارت آخر که واکسن استرازنکا وارد کشور شد به خوبی صورت گرفته است. در این مدت سه نوع واکسن اسپوتنیک‌وی، بهارات بایوتک و سینوفارم تزریق شد که مجموع این سه نوع واکسن ۹ هزار و ۹۰۰ دُز را شامل می‌شد.

دکتر فاضل اضافه کرد: از این تعداد، ۹ هزار و ۴۰۰ دُز واکسن تزریق شده است که پس از دریافت واکسن استرازنکا به دلیل ابهامی که در خصوص این واکسن وجود داشت کمی سرعت تزریق واکسن را کند کرد. بر این اساس تا انتهای هفته جاری واکسن استرازنکایی که در اختیار ما قرار داده شده است تزریق خواهد شد. در حال حاضر تمام داوطلبانی که با حوزه درمان ارتباط داشته‌اند حتی کادر پشتیبان واکسن دریافت کرده‌اند که به طور کل ۱۲ هزار و ۳۰۰ دُز واکسن در دانشگاه علوم پزشکی گلستان تا کنون تزریق شده است و ۱۱ هزار و ۵۰۰ دُز واکسن استرازنکا نیز تا پایان هفته تزریق خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: چهارشنبه اول اردیبهشت ماه هم ۹ هزار واکسن سینوفارم وارد استان شد که برای بیماران خاص و عزیزانی که شیمی درمانی می‌شوند، تزریق خواهد شد.

۹۵ درصد دانشجویانی که داوطلب تزریق واکسن در دانشگاه بوده‌اند واکسن دریافت کرده‌اند

وی در خصوص واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز بیان کرد: اولویت ما تمرکز در حوزه دانشجویان به خصوص دانشجویان رزیدنت، اینترن و استاجرهایی است که وارد بخش‌های کرونایی، عفونی و داخلی می‌شوند. تا امروز ۹۵ درصد دانشجویانی که داوطلب تزریق واکسن در دانشگاه بوده‌اند واکسن دریافت کرده‌اند و هر دانشجویی که داوطلب تزریق واکسن باشد نیز به سرعت واکسن دریافت خواهد کرد.

این مقام مسئول در خصوص درمان بیماران کرونایی در بخش‌های سرپایی ابراز کرد: مراکز ۱۶ ساعته درمانگاه شبانه‌روزی تامین اجتماعی، درمانگاه شبانه‌روزی سپاه و درمانگاه تامین اجتماعی فرهنگیان را در این خصوص بسیج کرده‌ایم. تست‌های رپید را نیز در اختیار این مراکز قرار داده‌ایم و دستورالعمل و درمان سرپایی را نیز ارائه داده‌ایم تا بیمار مبتلا خدمات درمانی را سریعتر دریافت کنند.

فاضل اضافه کرد: خانواده این بیماران نیز آموزش داده شدند تا قرنطینه در منزل انجام شود و تست رپید برای اعضای خانواده نیز انجام می‌شود.

مشکل کمبود تخت نداریم

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص وضعیت تخت‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، بیان کرد: در خصوص کمبود تخت در اسفندماه ۹۸ تجربه تلخی داشتیم به نحوی که ۶۰ درصد از تعداد دو هزار و ۵۰۰ تخت درمانی به دلیل رشد فزاینده بیماری به بیماران کرونایی اختصاص یافت.

بر اساس گزارش وبدا، وی اضافه کرد: به دیگر معنا در تاریخ ذکر شده حدود هزار و ۳۵۰ بیمار کرونایی داشتیم اما اکنون نگرانی نداریم زیرا آمادگی لازم را به دست آوردیم به نحوی که تعداد بیماران بستری کرونایی ما در پیک دوم و سوم ۶۰۰ بیمار و در پیک چهارم نزدیک به ۷۰۰ بیمار بوده است و اکنون کمبود تخت را احساس نمی‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز