خبرگزاری کار ایران

وزیر سابق آموزش و پرورش:

کنکور مسیر یادگیری دانش آموزان را تغییر داد/هیچ دولتی نتوانست مشکل آموزش و پرورش را حل کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۶۶۳۸

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: مهارت‌های حرفه‌ای، شغلی، آمادگی جسمانی، مهارت‌های هنری و زیبایی شناختی در سبد آموزشی مدارس خالی است و جای خود را به یادگیری دانشی داده است. یکی از متهمین این اتفاق کنکور است. کنکور باعث شده برنامه‌های آموزشی به سمت یک بُعد از یادگیری، یعنی یادگیری دانشی در سطحی‌ترین میزان خود باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش در گفتگویی در پلتفرم کلاب هاوس در واکنش به مواردی که مدرسه به دانش آموزان نیاموخته است، اظهار داشت: این موضوع مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش کشور ما است. آنچه که مدرسه ما را ناکارامد کرده در پاسخ سوالی میدانم که در عنوان این اتاق است. ما در مدرسه چیزهایی به دانش آموز می‌آموزیم که میزان استفاه آن کم است. 

وی افزود: برنامه‌ریزی مدارس ما بر اساس نیازهای است که مثلاً ۲۵ تا ۳۰ سال پیش، پیش بینی شده است. این موضوع حتی در خارج از کشور نیز یک چالش جدی در صحنه بین المللی در نظام‌های آموزشی بین المللی است. مدرسه هدف‌های آموزشی و تربیتی را دنبال می‌کند که با آنچه که مورد نیاز بچه‌ها و نسل نوجوان و جوان ما است فاصله دارد و در یک واقع چالش بین المللی در نظام‌های آموزشی است. 

وزیر سابق آموزش و پرورش بیان کرد: برنامه‌های درسی و آموزشی در اینکه چه هدفی را در یاددهی و یادگیری در مدرسه دنبال می‌کنند، اهمیت دارد. به هر حال معلمان تاثیر زیادی در تشخیص این موضوع دارند به این صورت که الان این مفهوم که در کلاس آموزش داده می‌شود چقدر مفید است.

بطحایی افزود: معلمان باید ورزیدگی و توجه کافی را به این موضوع داشته باشد تا از طریق آن بخشی از نقاط ضعف برطرف شود. باید اعتراف کنیم اگر مدارس ما خودش را جلو نکشد دیر یا زود مجبور است درب خود را ببندد. 

وی افزود: ما دانش آموزان را وادار به یادگیری مطالبی می‌کنیم که بیرون از مدرسه این گونه یادگیری‌ها فایده‌ای برای آن‌ها ندارد به همین دلیل وقتی مدرسه تعطیل می‌شود آن‌ها خوشحال می‌شوند. 

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: مهارت‌های حرفه‌ای، شغلی، آمادگی جسمانی، مهارت‌های هنری و زیبایی شناختی در سبد آموزشی مدارس خالی است و جای خود را به یادگیری دانشی داده است. یکی از متهمین این اتفاق کنکور است. کنکور باعث شده برنامه‌های آموزشی به سمت یک بُعد از یادگیری، یعنی یادگیری دانشی در سطحی‌ترین میزان خود باشد. 

بطحایی گفت: تنبیه‌هایی که در گذشته در مدرسه صورت می‌گرفت ناشی از همین رقابت‌ها بوده است، علاوه بر آموزش و پرورش و دولت، خانواده‌ها هم در آن نقش داشتند. علاوه بر این وقتی کتاب درسی مسیر را تعیین کرده چطور می‌توان از آن مسیر خارج شد؟ 

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: مشکل آموزش و پرورش توسط دولت‌ها حل نمی‌شود. در ۴۰ سال گذشته هیچ دولتی نتوانست مشکل آموزش و پرورش را حل کند. این مشکل زمانی حل می‌شود که وزارت خانه مذکور با جامعه ذی‌نفعان بتواند تعامل و گفتگو برقرار کنند.

وی افزود: تنبیه‌ها رو به کاهش است زیرا فرهنگ خانواده‌ها تغییر کرده است. یکی از دلایل اینکه ما مشکل داریم این است که نظام آموزش و پرورش ما متمرکز نیست و همانطور که گفتم یکی از متهمین این وضعیت کنکور است. 

بطحایی در واکنش به اینکه چرا آموزشی بابت آزار جنسی به دانش آموزان داده نمی‌شود، گفت: ما ۱۰۰ هزار مدرسه، ۵۰۰ هزار کلاس و ۹۰۰ هزار معلم داریم و آیا نظارت به آن به سادگی است که نگذاریم هیچ تعرضی اتفاق بیافتد و آیا اگر شما وزیر آموزش و پرورش بودید می‌توانستید این مساله را بررسی کنید؟ 

وی گفت: اینکه ما آموزش‌های جنسی یا جنسیتی در مدرسه نداریم یک چالش بسیار جدی است و موافقین و مخالفین خودش را دارد. برخی معتقدند این مساله از وظایف خانواده است و مدرسه نباید به شکل مصداقی وارد آن شود و برخی موافقند که مدرسه باید به آن بپردازد. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: این مساله بارها در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث شده است و در زمان وزارت من موضوعی در شورا مطرح شد که منجر به طرح یک سند شد و برای هر بند آن بحث فراوانی صورت گرفت. در نهایت سندی ایجاد شد و راهکاری‌هایی را روشن کرد. یک برنامه به نام خود مراقبتی داریم که درآن یک سری مطالب ارائه شده و یک بخش مختصر آن به این مساله اشاره دارد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا با جنش می‌تو آشنا هستید گفت: خیر من با اینکه گفتید آشنایی ندارم.

بطحایی گفت: ورود بحث جنسیتی در مدارس ظرافیت‌هایی را می‌طلبد که اگر معلم با این ظرافت‌ها آشنا نباشد به مراتب آسیب آن بیشتر از آموزش و منافع آن خواهد بود. اگر یک روزی مربیانی باشند که با این ملاحظات آشنا باشند آن روز مدرسه باید شانه اش را زیر بار این مسئولیت بگذارد ولی تا قبل از آن باید خانواده‌ها تلاش خود را داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز