خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

افزایش نقاهتگاه‌های سرپایی برای کاهش بار بیمارستان‌ها/ کار واکسن ایرانی بر روی غلتک افتاده

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۵۹۲

وزیر بهداشت گفت: اینطور نیست که با واکسن همه مشکلات حل شود، کرونا فعلا تمام نمی‌شود بلکه مهمان بشریت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سعید نمکی» وزیر بهداشت در ستاد کرونا کرمانشاه با اشاره به گذر از سه پیک سهمگین ویروس کرونا در کشور بیان کرد: در زمانی که دنیای ناجوانمرد ما را در همه عرصه‌ها تحت فشار قرار داده بود و می‌خواست ما در یک باتلاق عظیم بمانیم و برای تئورسین‌هایی که می‌گفتند کرونا تیر خلاص جمهوری اسلامی است، کف بزنند، ما توانستیم بفهمانیم که این آرزو را به گور می‌برند.

وی ادامه داد: دیدند توانستیم موجی را پس از موج دیگر مهار کنیم، اما پیک جدیدی ایجاد شد که نمی‌خواهم خیلی به کالبد شکافی آن بپردازم چون معتقدم واکاوی بعضی پدیده‌ها جز ایجاد گسست و تشدید نامهربانی و سوء استفاده دشمنان قسم خورده حاصلی برای این نظام و مملکت نخواهد داشت و غصه‌ایی بر غصه‌های رهبری اضافه می‌کند.

نمکی افزود: ما ماه‌ها قبل از عید، اشاره کرده بودیم که باید خودمان را برای سهمگین‌ترین و سخت‌ترین اپیدمی آماده کنیم.

وی گفت: البته به این معنی نیست که امواج سنگین‌تری نخواهیم داشت، چون ویروس بسیار پیچیده است و هر کس در دنیا هم ادعا کند ویروس را خوب شناخته نشان از جهل او است، چون هنوز ابعاد ناشناخته‌ی زیادی دارد و اینطور نیست که با واکسن همه مشکلات حل شود، کرونا فعلا تمام نمی‌شود، بلکه مهمان بشریت است. 

نمکی ضمن تبریک به مسئولان استان کرمانشاه در رابطه با اجرای طرح محل محور بیان کرد: استان کرمانشاه یکی از استان‌هایی است که می‌توانیم به آن ببالیم و نقشه راه مدونی دارد، یکی از استان‌های که برای آن نگرانی عمده نداریم  همین استان است، اما متاسفانه درگیر ویروسی هستیم که به پیر و جوان رحم نمی‌کند.

وی ادامه داد: آهنگ حرکت این ویروس از آهنگ گام‌های قدرتمندترین ساختارهای بهداشتی-درمانی جهان تندتر است، اما من تردید ندارم که مدافعین سلامتی کشور گرچه خسته دلشکسته هستند و فکر می‌کنند که شاید بیشتر باید تاب‌آوری آنها را لحاظ می‌کردیم و رفتارهای اجتماعی را بیشتر با تاب‌آوری آنها می‌سنجیدیم، قوی خواهند بود.

نمکی ادامه داد: اینها نسبت به سال قبل یک تفاوت کردند، اینکه محکم تر و حرفه‌ایی‌تر شدند، حال می‌دانیم که به مریض چه زمان و چه غلظت اکسیژن بدهیم، چون روزهای اول فکر می‌کردیم این مریض هم مثل بقیه مریض‌ها ۴ الی ۵ لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز دارد، اما بعد متوجه شدیم که مریض کرونایی در بیرون از آی‌سی‌یو ۲۵ لیتر و درون آی‌سی‌یو تا ۳۵ لیتر در دقیقه اکسیژن می‌خواهد.

وزیر بهداشت گفت: این موضوع باعث شد دستگاه‌های که در بیمارستان داشتیم با استانداردهای قبلی جواب ندهد و توانستیم تعداد قابل توجهی اکسیژن ساز به بیمارستان‌ها برسانیم و حدود ۲۳۰ الی ۴۰ اکسیژن‌ساز در کشور توزیع کردیم تا مردم نفس کم نیاورد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که مدیریت کرونا یک مدیریت فوق تخصصی است و ارگان‌های مختلفی را از قبیل قلب و ریه و کبد و همه را درگیر می‌کند و باید همه تخصص‌ها را بالای سر مریض ببریم که این کار بسیار سخت و دشواری است و تردید ندارم این مرحله را همه همکاران من با صبوری و استحکام مدیریت خواهند کرد و با لطف خداوند و کمک‌های بی دریغ همین اعضای ستاد و ستادهای دیگر و همینطور دعای روزه داران تمام می‌شود.

وزیر ادامه داد: ما فارغ از هر دلخوری و هرگونه نگاه سیاسی فارغ از هرگونه نگاه به گذشته، آمادگی خدمت رسانی به همه بیماران را داریم تا در جمهوری اسلامی ایران بیماری پشت در بیمارستان‌های مملکت سرگردان نشود و نگذاریم داروی بیمار مبتلا به کوبید و غیر کویت در کشور نایاب شود.

وی گفت: با اینکه ارزی که گرفتیم بسیار کمتر از چیزی است که سال‌های قبل می‌گرفتیم ولی نگذاشتیم تا برای گرفتن قرص‌های مورد نیاز مردم صف ایجاد کنند، آمپول و قرص مربوط به بیماری کرونا را به شکل سرشار در کشور توزیع کردیم و هچنین پوشش بیمه‌ای هم دادیم تا پرداخت از جیب مریض بالا نرود.

نمکی افزود: اگر مردم به حرف ما گوش ندادند و سفر رفتند، نوش جانشان، چون دیگر سفر را رفتند، اما ما با تمام قدرت ایستادیم و نخواهیم گذاشت کسی از جمهوری اسلامی عکس ببرد که بیماری پشت در بیمارستان مانده است.

وی گفت: از همکاران می‌خواهم نقاهتگاه سرپایی را افزایش دهند و از بار بیمار بستری کم شود، همچنین افزایش تست را مد نظر داشته باشند، ما یک روز ۲۵۰۰ تست در کشور انجام می‌دادیم بعد آن را به ۲۵ هزار رساندیم و بعد هم به ۱۴۰ هزار تست رساندیم که قابل ملاحظه است.

وزیر بهداشت ادامه داد: عده‌ای این روزها خیلی واکسن، واکسن می‌کنند که من به عنوان متخصص ایمونولوژی و کسی که زبان گفتمان را بلد است، باید نکاتی را در این مورد ذکر کنم، ما می‌دانستیم که واکسن کرونا جدی خواهد بود و می‌دانستیم واکسن یک کالای بهداشتی یا تجاری نیست بلکه در رابطه با کرونا، این کالا یک ابزار سیاسی در اختیار دولت‌ها خواهد شد به همین دلیل اقدامات خود را به زودی آغاز کردیم و من فایلی را نگاه می‌کردم که ما چند هزار برگ مکاتبات مکتوب در این مورد داریم و این بغیر از مذاکرات تلفنی ما است.

وی افزود: ما از حدود فروردین سال ۹۹ مکاتبات و مذاکرات واکسیناسیون را انجام دادیم و اولین تماس من با وزیر بهداشت  روسیه در دوم اردیبهشت ۱۳۹۹ بود و  ۹ ماه طول کشید و  با همکاری خیلی خوب سفیر ما این موضوع تبدیل به قرارداد شد و قرار شد حداقل دو میلیون دوز تا پایان اسفند از روس‌ها بگیریم و حالا بماند که برخی بلوا کردند که واکسن روسی فلان و بهمان است.

نمکی گفت: برای اینکه به مردم بگویم ما چیزی نمی‌آوریم که به ضرر مردم باشد، من جگرگوشه خود را برای تزریق این  واکسن آوردم، از  آنچه که روس‌ها قول دادند، ۴۲۰ هزار دوز از دو میلیون توافق شده واکسن به ما دادند و ظرفیت تولید روسیه محدود است و دارند با کشورهای مختلف قرارداد می‌بندند که کار تولید را آغاز کنند.

وی ادامه داد: همزمان ماه‌ها قبل با چینی‌ها مذاکره کردیم و آنها هم اوایل می‌خواستند فاز سوم آزمایش بالینی را در کشور ما همچون سایر کشورها انجام دهند که ما زیر بار نرفتیم و گفتیم تنها راهی که کسی واکسن خود را روی مردم آزمایش کند این است که ما در داخل و باهم این واکسن را به عنوان پروژه مشترک ملی بسازیم که الان ترکیه و امارات فاز سوم واکسن چینی را به اسم واکسیناسیون انجام دادند اما ما وارد این بازی نشدیم ولی اگر قرار شد واکسن خودمان که اولینش پاستور است را آزمایش کنیم انجام می‌دهیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: روس‌ها ۴۲۰ هزار دوز و چینی‌ها ۲۰۰ هزار دوز به ما دادند، از هند دو میلیون دوز خریداری کردیم و پول ۵۰۰ هزار دوز هم پرداخت کردیم که تنها ۱۲۵ هزار دوز به دستمان رسید، ۳۷۵ هزار دوز در حال حمل بود که دادستان هند دستور داد واکسنی خارج نشود.

وی ادامه داد: در قرارداد کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خرید داشتیم‌ که پرداخت پول آن هم داستان جدایی دارد و خود یک کتاب است، قرار بود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز تا پایان سال قبل به ما بدهند که مدام کاهش یافت چون تولیدی نیست و برخی فکر می‌کنند واکسن در جهان به حراج گذاشته شده در حالی که این خبرها نیست.

نمکی گفت: از کوواکس با تاخیر ۳ هفته‌ای به ما ۷۰۰ هزار دوز از سهمیه کوواکس واکسن دادند و تا امروز حدود ۴۰۰ هزارنفر واکسینه شدند، حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را شروع به واکسیناسیون کردیم و تا یک میلیون و ۳۰۰ هزارنفری که کادر بهداشت و درمان و بیماران خاص تا پایان هفته دیگر تمام می‌شوند، فاز دوم هم طبق برنامه ریزی صورت گرفته انجام می‌شود. آقای رئیس جمهور هم دستورات لازم را به تمام نهادها دادند تا برای واکسن تمام امکانات را به کار گیرند.

وی ادامه داد: مسئولیت تهیه واکسن خارجی با قرارگاه است و ما اعلام کردیم به کار زدن واکسن نظارت می‌کنیم، ضمن اینکه بر تولید واکسن داخلی هم نظارت ویژه داریم.

نمکی افزود: جمهوری اسلامی البته این مرزبندی‌ها را ندارد و ما کنار یکدیگر هستیم و هرکجا بتوانیم باری بلند کنیم کوتاهی نمی‌کنیم و اکنون در شرایطی هستیم که امیدواریم در روزهای آتی وضعیت مطلوب‌تری را تجربه کنیم و خبر خوش اینکه واکسن داخلی به سرعت و خوبی پیش می‌رود و تمام افراد را برای واکسن بسیج کردم ولی اگر من هم نباشم، کار واکسن ایرانی بر روی غلتک افتاده است و اینها هیچ کدام بدون پشتوانه علمی نیست. واکسن داخلی ما در درخشان‌ترین شرایط قرار می‌گیرد.

وزیر بهداشت افزود: بیماری گریبان ما را رها نخواهد کرد و ما هر شش ماه باید به مردم واکسن بزنیم، هم از بیرون از کشور خرید می‌کنیم هم به واکسن داخلی امید بسته‌ایم، ولی کشورهایی در آینده واکسن خواهند زد که خودشان زیرساخت داشته باشند. تایوان تا  دیروز ۲۷ هزار و ۱۱۳ دوز، ویتنام ۵۸ هزار دوز، کره جنوبی ۶۱ هزار دوز، ژاپن ۶۴۲ هزار دوز، عمان ۱۹۳ هزار دوز، مصر ۱۶۵ هزار دوز  و عراق ۱۵۳ هزار دوز واکسن تزریق کرده است و ما هم نزدیک ۵۰۰ هزار دوز که تا هفته آتی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز خواهد رسید را تزریق می‌کنیم.

وی ادامه داد: اینکه بعضی‌ها می‌گویند ما عقب هستیم، ما از چه چیزی عقب هستیم؟ جاستین ترودو در کانادا اعلام کرده بود تا پایان ماه ژوئن واکسن‌هایش را تزریق می‌کند و پنج برابر نیاز کشورش واکسن پیش خرید کرده است، همچنین آمریکایی‌ها  به همسایه متعهد خود و انگلیسی ها به جایی که هنوز مستعمره خود می‌دانند واکسن نداده‌اند، توجه کنید که ۸۵ درصد واکسن دنیا را هفت کشور تزریق کردند، واکسن نیست ولی ما با واکسن وارداتی و واکسن داخلی کار را پیش خواهیم برد.

نمکی گفت: ماه‌های بعد در این مورد بیشتر صحبت خواهم کرد، فعلا در سکوت و آرام کار کردیم که مشکلی برای روند تولید پیش نیاید و آمریکابی‌ها مانع‌تراشی نکنند، سعی ما چراغ خاموش طی کردن این مسیر است ولی برخی عطش مطرح شدن دارند.

وزیر بهداشت افزود: من در ۱۴ ماه گذشته علی رغم لطف صدا و سیما ولی به جز همین جلسات کاری به تلویزیون نرفتم، امیدوارم این مرض خودنمایی رفع شود، اعلام کردیم حضرت عباسی صحبت نکنید چون زیاده می‌گویید که مبنای کارشناسی ندارد و بگذارید وزیر بهداشت در مورد واکسن صحبت کند و همچنین من علاقه‌ایی به فریاد زدن ندارم و سعی داریم در آرامش نیاز کشور را تامین کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز