خبرگزاری کار ایران

در شورای شهر تهران مطرح شد؛

تعیین‌تکلیف وضعیت باغ و غیرباغ بودن ۱۲ ملک

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۲۴۸۹

اعضای شورای اسلامی شهر تهران تکلیف تعدادی پرونده دیگر املاک را از حیث باغ یا غیر باغ بودن مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی باغ بودن و نبودن چند پلاک ثبتی در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. 

محمد سالاری رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی، به تشریح گزارش‌های پرونده باغات مطرح شده در این جلسه شورا پرداخت و گفت: پلاک ثبتی نخست با مساحت ۱۲۷۲ متر مربع در دزاشیب با سند متعلق به سال ۶۷ با درج عبارت «یک قطعه زمین مشجر» بود. این قطعه زمین بازمانده یک عمارت است که سند تک برگی آن مسکونی بوده و کمیسیون ماده ۷ آن را با ۵۵ اصله درخت باغ حساب کرده است و کمیسیون هم با توجه به متن سند، آن را باغ می‌شمارد. 

اما حسن خلیل آبادی در مخالفت با این نظر کمیسیون اظهار داشت: خواهشمندم پرونده‎هایی که قبلا رای مخالف گرفته‎اند را از دستور خارج کنید. دوباره مطرح کردن آن‎ها غیر قانونی است. 

نژاد بهرام هم بعنوان موافق گفت: ما بر پنج فاکتور آیین‎نامه شورای عالی استان‎ها اتکا می‎کنیم که یکی از این فاکتورها سند است و در سند این ملک صراحتا آمده که باغ بوده است. 

حجت نظری نیز با طرح پرسشی اظهار داشت: چرا در یک سند نوشته است که از یک باغ عمارت جدا شده است و در سند دیگر فقط قطعه زمین نوشته شده است. 

سالاری در پاسخ گفت: معمولا وقتی اسناد را تک برگ می‎کنند، اداره ثبت عبارات باغ و… را حذف می‌کند. 

در نهایت نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن به رای گذاشته شد که با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید. 

محمد سالاری در تشریح پرونده دوم دستور جلسه امروز شورای شهر تهران اظهار داشت: پلاک ثبتی بعدی زمینی به مساحت ۱۲۶۳ متر در خیابان فرشته است که در سند آن «یک قطعه باغ» با کاربری قدیم مسکونی آمده است و کمیسیون ماده ۷ آن را با ۴۳ درخت در سال ۶۳ باغ محسوب نکرده است و کمیسیون ماده ۱۲ آن را در سال ۹۲ باغ حساب کرده است. کمیسیون شهرسازی و معماری هم با توجه به سند و رای کمیسیون ماده ۱۲ آن را باغ محسوب می‌کند. 

نظر کمیسیون به رای گذاشته شد و با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید. 

سالاری ادامه داد: پرونده بعدی پلاک ثبتی با مساحت ۶۵۹ متر در جاده مخصوص کرج است که در سند آن عبارت «یک قطعه زمین» با کاربری قدیمی فضای سبز آمده است که کمیسیون ماده ۷ آن را در سال ۸۹ فضایی سبز خوانده است. اما شورا در سال ۹۶ درخواست نموده که نام توسط شهرداری خریده شده و به پارک تبدیل شود. 

سالاری گفت: کمیسیون شهرسازی و معماری هم آن را باغ می‎داند. 

سید حسن رسولی در مخالفت اظهار داشت: در اسناد ضمیمه این پلاک تصریح شده که درختان توسط شهرداری کاشته شده است و غرس درخت در محل غیر، نه تنها حقی برای شهرداری ایجاد نمی‌کند، بلکه تصرف در ملک دیگران است. لذا اینکه ما توصیه کنیم که به پارک تبدیل شود، غیر قانونی است و شورا فقط می‎تواند تشخیص دهد که این ملک باغ هست یا نیست. 

نژاد بهرام در موافقت با تصمیم کمیسیون متذکر شد: طرح تفصیلی شهر تهران ملک را فضای سبز در نظر گرفته بود و مدل کاشت درختان هم نشان می‌دهد که توسط شهرداری کاشته شده است. اما قرار است بخشی از فضای سبز جدا شده و به فضای مسکونی تبدیل شود. 

او ادامه داد: کارشناس پیشنهاد کرده است که اینجا توسط شهرداری تملک شود تا پیوستگی فضای سبز تخریب نشود. بنابراین تصمیم گرفته شد که آن را باغ در نظر بگیریم. 

نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن به رای گذاشته شد و با ۸ موافق به تصویب نرسید. 

پرونده بعدی قطعه زمینی با مساحت ۷۹۲ متر مربع در منطقه ۲۲ بود سالاری در تشریح این پرونده گفت: در سند آن «یک قطعه زمین با کاربری قدیم مسکونی» آمده است و کمیسیون ماده ۷ آن را باغ اعلام کرده است و این ملک تا سال ۷۲ بایر بوده و شهرداری از آن زمان در آنجا درخت کاشته است که بعداً توسط مالک قطع شده‎اند. 

کمیسیون شهرسازی با توجه به غرس درختان توسط شهرداری آن را غیر باغ می‎داند. 

نظر کمیسیون مبنی بر باغ نبودن به رای گذاشته شد و با ۸ موافق به تصویب نرسید. 

پرونده بعدی هم قطعه زمینی با مساح ۵۴۰ متر در کامرانیه شمالی بود. سالاری در این خصوص اظهار داشت: مشخصات سند آن «یک قطعه زمین» با کاربری قدیم مسکونی است. کمیسیون ماده هفت آن را در سال ۶۴ غیر باغ اعلام کرده است اما در سال ۹۸ آن را باغ شمرده است. 

این ملک فعلا ۱۲ اصله درخت دارد. کمیسیون شهرسازی بر اساس گزارش محتوای کمیسیون ماده ۷ آن را باغ می‎داند. 

نظر کمیسیون به رای گذاشته شد و با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید. 

در ادامه جلسه قطعه زمینی با مساحت ۱۳۰۶ متر بررسی شد که در سند آن «یک قطعه زمین مشجر» با کاربری قدیم مسکونی آمده است. 

سالاری ادامه داد: کمیسیون ماده هفت در سال ۷۹ پلاک ثبتی مادر آن را غیر باغ اعلام کرده است و حدنصاب درختان در وضع موجود ۳۱ اصله درخت است و کمیسیون شهرسازی با توجه به سند آن را باغ می‎داند. 

محمد علیخانی در مخالفت اظهار داشت: این ملک را کمیسیون ماده ۷ غیر باغ معرفی کرده و به‌عنوان غیر باغ هم خریداری شده است و این پلاک تنها پلاک باغی مانده از ملک مادر است و باغ بودن آن هم قبلا رد شده است. 

زهرا نژاد بهرام بعنوان موافق نظر کمیسیون گفت: مبنای کار ما اسناد و مدارک است و در سند مادر این ملک عبارت «مشجر» آمده است. در سال ۷۸ هم بنیاد جانبازان این زمین را مشجر خوانده است. 

نظر کمیسیون به رای گذاشته شد و با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید. 

پلاک ثبتی بعدی قطعه زمینی با مساحت ۵۸۴ متر در شهران است که در سند آن عبارت «قطعه زمین» آمده است و کمیسیون ماده ۷ آن را در سال ۹۱ باغ خوانده و در سال ۹۸ هم آن را باغ اعلام نموده است. 

سالاری افزود: این ملک وقفی هم هست و کمیسیون شهرسازی و معماری آن را باغ می‌داند. 

نظر کمیسیون به رای گذاشته شد و با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید. 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا ادامه داد: مورد بعدی هم قطعه زمینی به مساحت ۲۶۶۷ متر در ازگل واقع در منطقه یک بود که سند آن صادره سال ۷۷ است و در آن عبارت «یک قطعه زمین» و در سند مادر آن متعلق به سال ۳۳ است که «سه قطعه زمین مزروعی» بوده است. 

سالاری افزود: شهرداری در سال ۹۴ حدود ۱۴ اصله نهال در آنجا غرس کرده است و کمیسیون ۱۲ آن را زمین بایر خوانده است اما کمیسیون شهرسازی و معماری آن را باغ نمی‌داند. 

نوری در مقام مخالف گفت: این سه قطعه ملک مزروعی بودند و کمیسیون ماده هفت زمانی آن را باغ معرفی کرده و اعلام نموده است که در این قطعه باید ۱۴۵ اصله درخت کاشته شود. 

او افزود: یا باید آن را مزروعی حساب کنیم، یا باغ بودن آن تصویب شود. 

نژاد بهرام بعنوان موافق نظر کمیسیون گفت: کمیسیون ۱۲ در سال ۷۶ آن ملک را بایر اعلام کرده است. این ملک باغ نبوده، بلکه توسط کمیسیون ماده ۷ تشویق به ایجاد باغ شده است. 

نظر کمیسیون به رای گذاشته شد و با ۶ موافق به تصویب نرسید. 

پرونده بعدی قطعه زمینی به مساحت ۵۶۴ متر در بلوار کوهسار بود محمد سالاری در این خصوص گفت: کمیسیون ماده هفت آن را در سال ۹۰ و سال ۹۸ باغ خوانده است و این ملک وقفی بوده است و سابقا بخشی از یک باغ بزرگ بوده است و کمیسیون هم آن را باغ می‎داند. 

نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن به رای گذاشته شد و با ۱۱ رای موافق به تصویب رسید. 

سالاری در ادامه جلسه افزود: مورد بعدی قطعه زمینی به مساحت ۱۹۷۴ متر در فیضیه واقع در منطقه یک است. در سند تک‎برگ عبارت «زمین و بنای احداثی» و در سند قدیمی عبارت «شش دانگ چهار قطعه زمین مشجر» آمده است. 

او خاطر نشان ساخت: کمیسیون ماده هفت در سال ۷۵ و سال ۹۷ این ملک را باغ اعلام کرده است و کمیسیون هم آن را بخاطر متن سند باغ می‌شمارد. 

نظر کمیسیون به رای گذاشته شد و با ۱۳ موافق به تصویب رسید. 

سپس قطعه زمینی به مساحت ۱۲۰۹ متر در خیابان فرشته بررسی شد که در سند آن عبارت «باغچه» آمده است و کاربری قدیم آن آموزشی بوده است. 

سالاری ادامه داد: کمیسیون ماده ۹۰ آن را باغ اعلام نموده و کمیسیون ماده هفت هم آن را دارای شرایط احراز باغ خوانده است و نظر کمیسیون شهرسازی با توجه به قید باغچه در سند، آن را باغ می‎داند. 

نظر کمیسیون به رای گذاشته شد و با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید. 

محمد سالاری ادامه داد: آخرین پرونده قطعه زمینی با مساحت ۵۴۰ متر و مساحت کل عرصه شامل دو پلاک ثبتی ۹۲۴ متر در نیاوران است و در سند زمین موقوفه آمده است. کمیسیون ماده ۷ آن را در سال ۹۷ باغ اعلام کرده است. اما کمیسیون شهرسازی پلاک ثبتی را باغ نمی‌شمارد. 

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، نظر کمیسیون به رای گذاشته شد و با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز