خبرگزاری کار ایران

انتقاد عضو شورا از ایجاد شرایط ناعادلانه‌ بیمه‌ای برای آتش‌نشانان

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۲۲۵۳

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: با توجه به مشکلی که بین بیمه تامین اجتماعی و بیمه کارکنان آتش نشانی وجود دارد، متاسفانه آتش‌نشانان نمی‌توانند از مزایای بیمه پیش از موعد شغل‌های سخت و زیان‌آور استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید فراهانی در جریان دویست و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری درباره بازنشستگی پیش از موعد بازنشستگان گفت: با توجه به مشکلی که بین بیمه تامین اجتماعی و بیمه کارکنان آتش نشانی وجود دارد، متاسفانه آتش‌نشانان نمی‌توانند از مزایای بیمه پیش از موعد شغل‌های سخت و زیان‌آور استفاده کنند. 

او ادامه داد: شرایط شغل آتش نشانی به گونه‌ای است که به دلیل قرار گرفتن پیوسته و دائم در محیط‌های سخت و زیان‌آور، آسیب‌های جزئی و کلی در طول دوران خدمت به ایشان وارد می‌گردد. این موضوع به ویژه برای آتش‌نشانان شاغل در کلانشهرها به ویژه در تهران که با خطرپذیری بیشتری مواجهه هستند، اهمیت پیدا می‌کند. 

فراهانی افزود: در این میان چالش‌های مختلفی درباره سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان‌آور برای پرسنل آتش‌نشانی تابع صندوق شهرداری‌ها وجود دارد. 

فراهانی تاکید کرد: مشاغل عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بر اساس تشخیص مراجع قانونی به عنوان سخت و زیان‌آور با درجه سختی۳ تشخیص داده شده است و مزایای این سختی شغل متناسب با قوانین صندوق بازنشستگی در خصوص آتش‌نشانان عزیز اعمال می‌شود. 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در وضع فعلی، قوانین مترتب بر صندوق‌های بازنشستگی در موضوع ضوابط و مقررات بازنشستگی سخت و زیان آور، به گونه‌ای است که سازمان بازنشستگی شهرداری به دلایل قانونی تنها امکان اعمال حداکثر ۵ سال سنوات ارفاقی را برای آتش‌نشانان دارد در حالی که یک آتش‌نشان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بر اساس قوانین از امکان قانونی بهره مندی از ۱۰ سال سنوات ارفاقی برخوردار است. 

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: بر این اساس، اختلاف ۵ساله سنوات ارفاقی میان دو صندق بازنشستگی مذکور که ناشی از تفاوت در قوانین بالادستی و نوع صندوق بازنشستگی و رابطه استخدامی پرسنل عملیاتی سازمان‌های آتش نشانی است، شرایط ناعادلانه‌ای را برای آتش‌نشانان عزیز شهر تهران رقم زده است و این عزیزان از امکان بهره مندی از سنوات ارفاقی بیش از ۵ سال برخوردار نیستند، این در حالی است که آتش نشان تحت پوشش صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، از ۱۰ سال سنوات ارفاقی بهره‌مند می‌شوند. 

او افزود: به منظور رفع این بی‌عدالتی ناشی از تفاوت قوانین، طرح الحاق یک تبصره به قانون نحوه بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب ۱/۹/۱۳۶۷ با هدف امکان بهره‌مندی از سنوات ارفاقی ۱۰سال، جهت سیر مراحل مقررات‌گذاری توسط تعدادی از نمایندگان محترم مجلس به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است که ضرورت دارد شهرداری تهران با دیپلماسی فعال زمینه تسریع در تصویب آن در مجلس شورای اسلامی را در تعامل با نمایندگان محترم مجلس به ویژه فراکسیون مدیریت شهری فراهم کند. 

فراهانی تصریح کرد: بر همین اساس  در اجرای بند ۳، ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور درباره «ضرورت پیگیری مساله بازنشستگی پیش از موعد آتش‌نشانان با سنوات ارفاقی در مجلس شورای اسلامی توسط شهرداری تهران» به شهردار تهران تذکر می‌دهم، و انتظار دارم تا با تحقق این مهم اقدامی عملی در مسیر تکریم آتشنشانان زحمتکش و ایثارگر تهران به سرانجام برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز