خبرگزاری کار ایران

حاجی‌بیگی:

در خواست بررسی موضوع تردد اهدا کنندگان خون در ماه رمضان در ستاد مقابله با کرونا/ اهدای خون باید مسوولانه باشد و نه هیجانی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۷۸۸

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در ماه رمضان امسال با توجه به شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا و استمرار قانون منع تردد و عبور و مرور شبانه این سازمان با چالش جدی عدم حضور اهدا کنندگان و کاهش شدید ذخایر خونی کشور مواجه خواهد شد.

«بشیر حاجی بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه هر سال در ماه رمضان از اهدای خون کاسته می‌شود، بیان کرد: بر همین اساس تدابیری برای جبران این کاهش در نظر داریم. تغییر ساعت فعالیت مراکز اهدای خون در کل کشور که از شیفت شب و بعد از افطار خواهد بود، از جمله این تمهیدات است.

وی ادامه داد: اما امسال با توجه به شیوع گسترده‌ ویروس کرونا و استمرار قانون منع تردد و عبور و مرور شبانه این سازمان با چالش جدی عدم حضور اهدا کنندگان و کاهش شدید ذخایر خونی کشور مواجه خواهد شد.

حاجی بیگی افزود: سازمان انتقال خون ایران موظف است تا پاسخگو نزدیک به ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی از نظر تامین خون و فرآورده‌های آن نظیر پلاکت گلبول قرمز فشرده و پلاسما باشد.

وی گفت: باید همکاری‌های لازم از طرف مسئولین ذیربط سازمان انتقال خون جهت حضور اهداکنندگان خون، طبق سنوات گذشته در ساعات منع تردد بعد از افطار صورت پذیرد، در این خصوص مکاتبات لازم با ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا صورت گرفته که امیدواریم همکاری لازم با اهدا کنندگان خون از نظر تردد به مراکز اهدای خون انجام شود.

حاجی بیگی ادامه داد: باید در جلسات ستاد ملی کرونا امکان لغو منع عبور و مرور شبانه در ماه مبارک رمضان برای اهدا کنندگان خون، پلاسما و پلاکت مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد، زیرا در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب و فوری در خصوص حضور اهداکنندگان خون در ساعات پس از افطار با کاهش شدید ذخیره خون و مشکل جدی در تامین خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی کشور در ماه آینده مواجه خواهیم شد‌.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه روزه داری منعی جهت اهدای خون ندارد، بیان کرد: با توجه به نیاز خون و فرآورده‌های آن به صورت روزانه اهدای خون باید به صورت مستمر صورت پذیرد و از اهدا هیجانی پرهیز کنیم، زیرا ۲۰ درصد از خون‌های اهدایی به بیماران خاص همچون بیماران تالاسمی مربوط می‌شود.

وی گفت: بنابراین نیاز است تا از اهدا کردن‌های هیجانی به سمت اهدا کردن‌های مسئولانه پیش برویم کما اینکه در سال‌های اخیر هم این اتفاق افتاده و بیشتر اهدای خون‌ها شکل مسوولانه به خود گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز