خبرگزاری کار ایران

بنار در نشست خبری اعلام کرد:

واگذاری پروژه صادقیه به بانک شهر/ فسخ قرارداد بام‌لند قوت گرفت/شهرداری در انتظار رای دادگاه

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۷۸۲

مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران سهم مناطق و معاونت‌های شهرداری تهران در سرمایه‌گذاری‌های سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «شکرالله بنار» مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در نشست خبری که صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد، گفت: سازمان سرمایه‌گذاری پس از ۱۶ سال از تاسیس هیچ سند و مدلی برای سرمایه‌گذاری نداشت و در همین راستا تدوین سند جامع سرمایه‌گذاری و ارسال و تصویب این سند را انجام دادیم که توانست دریچه‌های گسترده‌ای از سرمایه گذاری، فروش و تصمیم گیری را برای شهرداری تهران باز کند.

او ادامه داد: این سند جامع ابلاغ و دستورالعمل‌ها به مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها ارسال و بازنگری‌ها با توجه به نظرات اخذ شده در حال انجام است.

بنار با اشاره به اینکه در این سند اجازه حضور تسهیلگران در سرمایه‌گذاری فراهم شده است، گفت: به واسطه‌های سرمایه‌گذاری برای اولین بار به صورت قانونی بها دادیم و اجازه دادیم که سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جذب کنند و در دو ماه آینده تسهیلگران را انتخاب و به مناطق ابلاغ می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران درباره تکایف این سازمان در سال گذشته گفت: سال گذشته تکالیف فوق العاده‌ای داشتیم، سازمان سرمایه‌گذاری در۱۶ سال گذشته، حدود هزار و دویست تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به بار گذاشت. البته عددی بالاتر از این بود و با توجه به آنکه بخشی از فروش با شرکت هلدینگ یاس بود و فسخ شد، با کسر آن رقم به هزار و ۵۰۰ میلیارد رسید. اما در دو سال گذشته دو رقم هزار و ۲۰۰ و ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش داشتیم. همچنین دو هزار و۲۰۰ میلیارد تومان تفاهمنامه با مترو تهران امضا کردیم.

او ادامه داد: صلح نامه برای فروش واحدهای سرمایه‌گذاری انجام و مترو اعلام آمادگی کرد که امسال می‌تواند دو هزار و ۶۰۰ میلیارد را کسب کند.

بنار با اشاره به تکالیف این سازمان در بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونایی اظهار داشت: براساس بسته محرک متعهد بودیم ۴ هزار میلیارد برای خط ده تامین مالی انجام دهیم که آنرا به سرانجام رساندیم.

او در ادامه با اشاره به بدهی بانک شهر گفت: بدهی بانک شهر که نزدیک به دو هزار میلیارد بود را هدف قرار دادیم و از بدهی کم کردیم. هزار و ۵۰۰ میلیارد نیز با بانک ملی پروژه داشتیم که آنرا نیز به سرانجام رساندیم و جمعا در سالی که گذشت حدود ۵ هزار میلیارد تومان بدهی را به سرانجام رساندیم.

مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران سپس به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط سازمان اشاره کرد و گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز ضمن اینکه سند جامع را به مناطق ابلاغ کردیم، چند مگا پروژه از جمله هتل کوهستان، هتل تاب و مجموعه هتل‌های توسعه شهر آفتاب را آغاز و لوایح آن‌ها برای تصویب به شورای شهر ارسال شد.

او ادامه داد: عدد سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها ۱۶ هزار میلیارد تومان است و سازمان اقدامات لازم را در این بخش اجرا کرده است.

بنار با اشاره به تکالیف شهرداری در در بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: درتبصره ۱۹ بودجه ۱۴۰۰ در حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها طراحی کردیم و با توجه به ابلاغ بودجه به سازمان سرمایه‌گذاری در حال ابلاغ تکالیف به مجموعه‌ها هستیم.

وی سپس به سهم هر یک از سازمان‌ها و شرکت‌ها در سرمایه گذرای‌های سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ برای مناطق شهرداری رقم ۵ هزار و ۱۰۰، معاونت حمل و نقل هزار و ۲۸۰، معاونت مالی هزار میلیارد تومان، معاونت فنی، عمراتی هزار و ۲۰۰ میلیارد، معاونت فرهنگی و اجتماعی هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، معاونت خدمات شهری ۴۴۵ میلیارد تومان، معاونت شهرسازی ۵۶ میلیارد تومان و معاونت برنامه‌ریزی ۲۰۰ میلیارد تومان که جمعا معادل رقم ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است تکلیف سرمایه‌گذاری داریم.

او در ادامه درباره سرمایه گذاری های این سازمان در سال جاری گفت: در سال جاری خود سازمان سرمایه گذاری، یک سرمایه گذاری مستقل را انجام خواهد داد. از امسال هزار و دویست میلیارد تومان سرمایه گذاری در شهر آفتاب خواهیم داشت. همچنین ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تکلیف فروش در سال جاری داریم که در دستور کار است.

بنار با اشاره به مشکلات حقوقی ۱۰۰ پروژه  اظهار کرد: حدود ۱۰۰ پروژه داشتیم که با معضل بزرگ حقوقی مواجه بود و تعیین تکلیف شدند و در محاکم آرا خوبی را برای آنها اخذ کردیم و همه آرا به نفع شهرداری تهران صادر شد. پروژه صادقیه بعد از ۲۰ سال تعیین تکلیف شد و به بانک شهر فروخته شد. پروژه مولوی، پروژه ساحل، از دیگر پروژه‌هایی بودند که تعیین تکلیف شد و در مجموع تعیین تکلیف پروژه‌ها نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان عملیات مالی را انجام دادیم.

بنار گفت: تامین مالی خط ده مترو به طور کامل انجام شد.

مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری تهران افزود: بازرسی کل کشور به تامین اجتماعی اعلام کرد که این سازمان طی ۱۵ سال از تاسیس خود پروژه‌های مشارکتی که انجام داده به صورت پیمارنکاری هستند و نه مشارکتی و حقوق متعلق به تامین اجتماعی است و تامین اجتماعی ۴ هزار میلیارد ما را محکوم کرد و حساب سازمان توقیف شد، حتی ماشین من هم توقیف شد. یک کار بی نظیر انجام دادیم و رای تامین اجتماعی را نقض کردیم و پیروزی ارزشمندی را در رای بدوی به دست آوردیم که امیدوارم در دادگاه تجدید نظر تایید بشود.

او ادامه داد: سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری تهران یک سازمان مهم است و سهم بالایی در بودجه شهرداری دارد اما نیازمند حمایت است و ساختار فیزیکی آن با ماموریت هایی که به سازمان داده می‌شود، تناسب ندارد.

بنار درباره تعامل با شرکت‌های خارجی گفت: تعامل با شرکت های خارجی را در دستور کار داشتیم و برای تامین اتوبوس و واگن و زباله سوز تلاش کردیم کار اساسی را انجام دهیم اما شرایط تحریم منجر شد که موفق نشویم.

بنار در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره دلیل تفاوت رقم سرمایه گذاری‌ها در معاونت‌ها، و پایین بودن رقم سرمایه گذاری در معاونت معماری و شهرسازی و بالا بودن این رقم در معاونت فرهنگی به رقم آنکه عملکرد مناسبی ندارد، اظهار کرد: ظرفیت معاونت اجتماعی در سرمایه‌گذاری به این دلیل پایین است که تا به حال در مبادی و معاملات کار خاصی را انجام نداده است. امسال تکلیفی را تحمیل کردیم که انجام پروژه اگر قرار است در شهرداری انجام شود در اولویت یک به صورت مشارکتی باشد اما اگر مجموعه‌ها این ظرفیت را ندارند از بودجه عمومی استفاده کنند.

او ادامه داد: معاونت اجتماعی عدد بسیار اندکی را اعلام کرد، اما باید این روش جا بیفتد و در سال های آینده روش اجرای پروژه ها با بودجه عمومی شهرداری نباشد.

بنار درباره پروژه های سرمایه گذاری اعلام شده از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی گفت: ساماندهی تورگردانی در پهنه فرهنگی گردشگری و احداث مجتمع مجموعه فرهنگی ورزشی لشکرک دو پروژه ای است که از سوی این معاونت اعلام شد.

او در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایلنا درباره سرانجام فسخ قرار داد بام لند گفت: مسیر رسیدگی قضایی اشتباه طی شد و مجد به دستور معاون مالی شهرداری آقای امامی به سازمان سرمایه گذاری و سازمان بازنشستگی شهرداری  دادخواست فسح قرارداد را اعلام و به کمیسیون ماده ۳۸ دادیم. جلسه اول برگزار شد  منتظر جلسه بعدی هستیم و فسخ را اجرا و به شریک ما اعلام کنند، شریک ما نیز مخالفتی نداشت و در انتظار دستور ابلاغی است.

بنار در ادمه در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بدهی این سازمان به بانک شهر مربوط به چه بوده و با توجه به اختلافاتی که بر سر قیمت پروژه بیمارستان آیته با این بانک وجود دارد، چگونه قرار است در نهایت پروژه بیمارستان آتیه به بانک شهر واگذار شود گفت: در مورد بیمارستان آتیه و بدهی  به بانک شهر رقم ۴۳۰ میلیارد تومان بحث شده بود و سهم ما از این پروژه حدود ۱۲ درصد بود و از ابتدا با بانک شهر اختلاف بود، اما مابه‌التفاوت و قیمت را خواهیم آورد. یک تیم کارشناسی ۹ نفره در حال کارشناسی هستند و به ارزش روز مبایعه نامه با بانک شهر خواهد بود.

او درباره بدهی شهرداری به بانک شهر گفت: شهرداری تهران نزدیک به ۲۶ هزار میلیارد به بانک شهر بدهکار است و سال قبل جمعا هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آنرا را واریز کردیم. امسال پروژه هایی که به بانک شهر ارائه شده پروژه صادقیه با رقم هزار و ۹۰۲ میلیارد تومان بوده است که به بانک شهر ارائه شد.

بنار همچنین درباره پروژه هزار و یک شهر نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: پروژه هزار و یک شهر یکی از میراث تصمیمات گذشته است. بزرگترین مشکل کار این بود که پرژه سند نداشت، این زمین را از ارتش گرفته بودیم و شریک ما روی این موضوع تمرکز کرد و گفت سند ندارید و آنرا متوقف کرد. سند را که ۱۲۹ هکتار بود آماده کردیم اما شریک ما همچنان مدعی است ۴ هکتار از ۱۲۹ هکتار مربوط به شهرداری نیست.

او افزود: چندین جلسه برگزار شده تا شریک را متقاعد به انجام کار کنیم و متعهد شد که پروژه را اجرا کند و در فاز یک تا پایان بهار بخش گردشگری و بعد از بهار بخش تجاری به اجرا برسد اما  می دانیم این کار انجام نخواهد شد و شریک باز هم روی سند ایراد گرفت. اگر مشاور ما گزارش کند که کارگاه تعطیل است با اجازه مدیران شهرداری به سمت فسخ خواهیم رفت.

بنار درباره ارزش ریالی این پروژه گفت: ۹ کارشناس مشغول کارشناسی هستند و سه ماه است که حکم برای کارشناسی زده ایم، ۱۲۹ هکتار زمین است که ۵۰ هکتار با ۸ بلوک تجاری است و می‌توان حدودی حدس قیمتی زد اما چون مرجع رسمی نیستم اعلام نمی‌کنم.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری شهرداری تهران درباره پروژه برج میلاد گفت: یکی از اقدامات بی نظیری که این سازمان در سال گذشته پیگیری آن را به سرانجام رساند، فسخ قرارداد اجرای فاز ۲ پروژه برج میلاد با بنیاد تعاون ناجا بود.

او ادامه داد:  شهرداری مجبور به پرداخت خسارت ۳۸۰ میلیارد تومانی شد اما با آزادسازی این زمین، ثروتی نزدیک به هشت تا ده هزار میلیارد تومان به دست آورد.

او درباره حضور سرمایه گذار ایرانی از خارج از کشور برای این پروژه گفت: اواخر سال گذشته سرمایه گذار بخش خصوصی ایرانی - خارجی برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرد اما به دلیل تحریم نتوانست پول را جابجا کند و از ما درخواست فرست دیگری کرد که این فرصت را ندادیم.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران با اشاره به انعقاد تفاهم نامه مشارکتی با بانک شهر برای اجرای  گفت: تا اواسط اردیبهشت امسال برآورد ارزش ریالی این پروژه و جزئیات اجرای آن از سوی سرمایه گذار اعلام می شود. بانک شهر بناست ۵۰ درصد سود سهم شهرداری را از بدهی های شهرداری تهران کسر کند و ۵۰ درصد دیگر را برای کمک به شهرداری بپردازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز