خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حضور معلمان در مدارس شهرهای قرمز ممنوع است/ استقبال صفر درصدی دانش‌آموزان تهرانی از حضور در مدرسه/ پیشنهاد برگزاری امتحانات نهایی به دو صورت مجازی و حضوری

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۰۴۷

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش تاکید کرد: هیچ ضرورتی جهت حضور معلمان در مدارس شهرهای قرمز وجود ندارد و حتی حضور آن‌ها در مدرسه و در شرایط قرمز ممنوع است.

«محمد محسن بیگی» مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در باره غیرحضوری شدن کلاس‌های اول و دوم دبستان توضیح داد: در شهرهایی که وضعیت نارنجی و قرمز هستند، تمام آموزش‌ها غیرحضوری خواهد شد و فرقی نمی‌کند که قبلا وضعیت آن‌ها به چه شکلی بوده و یا در چه پایه‌ای بوده‌اند.

محسن بیگی تاکید کرد: در حال حاضر در هر مقطعی کلاس درس به صورت حضوری برگزار نخواهد شد و پایه‌های اول، دوم ابتدایی و مقطع متوسطه فنی و حرفه‌ای که پیش‌تر در مناطق زرد و آبی حضوری بود، به طور غیرحضوری خواهند بود و به همان آموزش مجازی برمی‌گردند. 

وی با اشاره به ممنوعیت حضور معلمان در کلاس‌های درس اظهار داشت: در شهرهای قرمز حضور در مدرسه ممنوع است و تنها کسی که می‌تواند در مدارس شهرهای قرمز حضور داشته باشد مسئولان نگهداری مدرسه هستند که شامل سرایدار، خدمتکار، مدیر و یا یکی از معاونان می‌شود. این افراد باید در مدرسه حضور داشته باشند تا به تلفن‌ها و به سایر موارد رسیدگی کنند. 

محسن بیگی بیان کرد: هیچ ضرورتی جهت حضور معلمان در مدرسه وجود ندارد و حتی حضور آن‌ها در مدرسه و در شرایط قرمز ممنوع است. 

وی در خصوص بازخورد فعالیت مدارس در زمانی که برخی کلاس‌ها در مناطق زرد و آبی به شکل حضوری برگزار شده است، گفت: حضور دانش آموزان و فعالیت مدارس در مناطق زرد و آبی یکسان نبود. به عنوان مثال پیش از عید استان تهران وضعیت زرد داشت، اما میزان حضور دانش آموزان در مدارس تقریبا صفر بود و عملا کسی در مدرسه حضور نداشت، یعنی آن‌ها از آموزش حضوری استقبال نکردند، ولی در برخی مناطق روستایی و مناطق کوچک کلاس‌های درس تشکیل شد و از آن استقبال کردند. همچنین در این مناطق مشکلاتی از قبیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گزارش نشده است. 

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش گفت: در تهران و برخی شهرهای بزرگ که وضعیت زرد داشتند، دانش آموزان به کلاس‌های حضوری نیامدند، زیرا بحث داوطلبانه بودن حضور در کلاس‌ها مطرح بوده و وقتی داوطلبانه می‌شود و در کنار آن خانواده‌ها هم امکان کمک در فضای مجازی به فرزندان‌شان را داشتند، عملا برای حضور در مدرسه اقدام نکردند و ترجیح‌شان آموزش غیرحضوری بود. 

محسن بیگی در پاسخ به این سوال که استمرار کرونا در جامعه ما چقدر روی دانش‌آموزان تاثیر منفی می‌گذارد و چه عوامل مخربی بر جای خواهد گذاشت؟ گفت: این قسمت‌ها قابل مدیریت نیست که بگوییم چه پیش بینی می‌توان در این زمینه کرد، زیرا وضعیت بر اساس شرایط بیماری کاملا سیال است. اما در این شکی نیست که دانش‌آموزان آسیب خواهند دید.

وی اضافه کرد: مطالعات داخلی و بین‌المللی نشان داده که دانش آموزان از این وضعیت آسیب دیده و خواهند دید. دانش آموزان وقتی از مدرسه دور می‌شوند علاوه بر خلل در یادگیری از نظر اجتماعی و روحی- روانی نیز به شدت دچار مشکلات متعدد می‌شوند و در این قسمت و بدون پژوهش نیز خود خانواده‌ها متوجه این موضوع شده‌اند. 

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش با بیان اینکه کرونا چه تغییراتی در زندگی افراد ایجاد کرده است، گفت: کرونا موجب تغییر و به هم خوردن سبک زندگی و رفتار افراد شده و در حوصله کودکان تاثیر گذاشته است. همچنین میزان بیماری‌های روحی، روانی و افسردگی آن‌ها افزایش پیدا کرده است. مطالعات صورت گرفته همه این موارد را نشان می‌دهد و حتی خانواده‌ها هم متوجه این موضوع شده‌اند. 

وی افزود: طبیعی است که طی آموزش مجازی به دانش‌آموزان از نظر سواد خواندن، نوشتن و محاسباتی آسیب‌های جدی وارد شود، زیرا فضای مجازی امکان انتقال درست و چهره به چهره مطالب را به دانش آموزان ندارد. البته آن دسته از خانواده‌ها که ظرفیت بیشتری برای کمک به فرزندان خود دارند ممکن است که بخشی از این موضوع را جبران کنند، اما در سایر زمینه‌ها همین خانواده‌ها هم نمی‌توانند کار خاصی انجام دهند و قاعدتا بچه‌ها دچار مشکل خواهند شد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ریزی و تصمیم گیری خاصی برای برگزاری امتحانات نهایی صورت گرفته است؟ گفت: فاصله زمانی ما تا امتحانات نهایی یک ماه و نیم بوده و تقریبا تا آن زمان وقت زیادی داریم. در حال حاضر نمی‌توان تصمیم‌گیری نهایی مشخصی در این زمینه انجام داد.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: بر اساس محاسبات قبلی بنا بر این بوده  که امتحانات نهایی به صورت حضوری برگزار شود. برای برگزاری امتحانات نهایی در یک ماه و نیم آینده باید دید وضعیت چه خواهد شد، اما اگر وضعیت به همین شکل باقی بماند یکی از پیشنهادات این بوده که آن قسمت‌هایی که می‌توان امتحان مجازی گرفت به شکل مجازی برگزار شود و موارد محدود را به صورت حضوری و با کاهش تراکم سالن امتحانات و افزایش محل برگزاری به صورت حضوری برگزار کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز