خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد ملی کرونا:

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۵۶ درصد رسیده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۷۱۰

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۵۶ درصد رسیده که بسیار کم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد ملی کرونا، ضمن اشاره به افزایش شهرهای قرمز در کشور، بیان کرد: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۵۶ درصد رسیده که این آمار بسیار کم است.

وی ادامه داد: یکی از مکان‌های پرخطر رستوران‌ها است که عامل بیماری است و برای همین از عزیزان تقاضای رعایت این موارد را دارم، چون همانطور که حتما در اطرافیانمان دیدیم، وقتی یک نفر مبتلا می‌شود به چه صورت بقیه را تا بیش از ۲۰ نفر درگیر می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی افزود: امیدواریم این محدودیت‌های ده روزه بر کنترل اپیدمی موثر باشد، همانطور که در تجربه‌ی آبان و آذر، محدودیت و تعطیلی اعلام شد و نتیجه‌ی آن را دیدیم.

وی گفت: در هر حال موج جدید کرونا، کشور و همچنین دنیا را گرفته و باید رعایت یک سری موارد را در نظر داشته باشیم. 

رئیسی ادامه داد: در جلسه‌ی امروز ستاد کرونا، بحث‌های مهمی  با توجه به وضعیت و شرایط خاص بیماری در ایران و جهان مطرح شد و همانطور که می‌دانید در همه استان‌ها با موج سنگین ابتلا مواجه هستیم و اکثر بیمارستان‌ها شلوغ هستند، از طرفی استان‌هایی داشتیم که تازه از موج قبلی رها شدند اما دوباره درگیر موج جدید بیماری شدند.

وی گفت: عوامل متعددی باعث شکل‌گیری این موج جدید شد و قبل از سال تحویل در نیمه اسفندماه خریدهای شب عید را داشتیم، دورهمی‌، دید و بازدید و... که سبب شد در شاخص رعایت پروتکل‌ها افت داشتیم و این عدد به زیر ۶۰ درصد رسید.

رئیسی افزود: از طرف دیگر در تعطیلات نوروز دید و بازدید، رفتن به کافه و رستوران، تعدد مراسم پر تراکم مانند عروسی و عزا از عوامل شکل گیری موج بیماری بود، اما یک عامل بسیار مهم در گسترش ویروس نه تنها در ایران بلکه حتی در سایر کشورها بحث وجود ویروس جهش یافته انگلیسی بود که دیگر می‌توان گفت جهش غالب بیماری در کشور از این نوع است و الگو و مدلی که استان‌ها را درگیر بیماری می‌کند نشان از این موضوع است.

وی ادامه داد: در ۱۲ استان شیب بسیار تندی داریم، اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، فارس، زنجان، همدان، کرمان، لرستان مرکزی و قم استان‌هایی هستند که شیب افزایشی کرونا در آنها بسیار تند است و باید به شدت مراقبت کرد تا بتوانیم از میزان خسارت کم کنیم.

سخنگوی ستاد گفت: در  ۱۱ استان شیب بیماری تند است اما به تندی ۱۲ استان قبلی نیست اما وارد موج چهارم شدند و شیب صعودی این استان‌ها نیز در حال تند شدن است.

وی ادامه داد: هفته‌های سختی را پیش رو داریم، ایلام، البرز، آذربایجان غربی، سمنان، تهران، خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان، کرمانشاه و قزوین شیب تندی دارند، البته استان‌هایی هم داریم که موج جدید کرونا را به تازگی تجربه می‌کنند و تازه از موج قبلی گذشته بودند.

وی با اشاره به چهار استانی که در ابتدای موج جدید کرونا هستند، ادامه داد: شاید با رعایت شدید پروتکل ها، طوری عمل کرد که مثل بقیه استان‌ها درگیر نشوند، یزد، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، سیستان و بلوچستان و به اضافه استان هرمزگان در این وضعیت هستند، در مجموع ۲۵۷ شهر قرمز ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی هستند.

رئیسی گفت: رعایت پروتکل ها به ۵۶ درصد رسیده که بسیار پایین است و از امروز به مدت۱۰ روز طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها بر اساس رنگ بندی شهرها در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اعمال می شود. در شهرهای قرمز به جز گروه مشاغل یک که بسیار ضروری هستند بقیه مشاغل تعطیل است. در شهرهای نارنجی فقط مشاغل گروه یک و دو می توانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در شهرهای زرد، مشاغل گروه یک، دو و سه می‌توانند فعالیت کنند و در شهرهای آبی، مشاغل گروه چهار تعطیل است و حتما در این مرحله از اپیدمی مهمترین کار پرهیز از حضور در جمع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز