خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

سختی دسترسی به منابع اطلاعاتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ایام کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۰۱۴

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا درباره مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پی شیوع کرونا گفت: شاید مشکل استفاده از منابع اطلاعاتی و سختی دسترسی به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها بوده است. به تعبیر دیگر برای منابع اطلاعاتی سختی دسترسی وجود داشته است و برای آزمایشگاه‌ها باید گفت وقتی که خوابگاه نیست و دانشجویان نمی‌توانند از شهرهای دیگر بیایند و همین منجر به تعطیلی آن شده است.

«سعید رضایی شریف آبادی» معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی با قرمز شدن وضعیت بیماری در استان تهران و بسیاری از شهرهای دیگر بیان کرد: ما سعی کردیم با دانشجویان تحصیلات تکمیلی از همان ابتدا همکاری کنیم و در واقع در نیم سال دوم برنامه ما این بود که دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کلاس‌های خود حضور پیدا کنند. اما متاسفانه شرایط به گونه دیگری رقم خورد و امکان بازگشایی کلاس‌های حضوری فراهم نشد. 

رضایی شریف آبادی درباره رونده پایان نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری گفت: این برنامه‌ها در حال انجام است، به هر حال جلسات و ارتباطات از طریق شبکه‌های اینترنتی، ایمیل و نرم افزارهایی که در آن روند آموزش انجام می‌شود، در حال برگزاری است.

وی اظهار داشت: در عین حال مشکل اصلی که وجود دارد در مورد تحقیقاتی است که به آزمایشگاه نیاز دارد و مستلزم کار عملی است، اما متاسفانه در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال دانشجویان نمونه‌هایی گیاهی دارند که باید در آزمایشگاه به آن سر بزنند اما چون  نمی‌توانند از خوابگاه‌ها استفاده کنند از این رو به آزمایشگاه هم نمی‌توانند بیایند.

رضایی شریف آبادی گفت: به طور کلی در امور دانشجویان تحصیلات تکمیلی مانند دانشجویان شیمی که با آزمایشگاه سر و کار داشته‌اند به نوعی اختلال ایجاد شده است. در این خصوص چاره‌ای هم نیست زیرا در شرایط فعلی حفظ سلامت دانشجویان در اولویت قرار دارد. 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا ادامه داد: ما در سایر کارها تغییر خاصی ایجاد نکردیم، اما اغلب دانشگاه‌ها کمیسیون موارد خاص دارند تا در شرایط خاص کمیسیون با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد با دانشجویان مساعدت لازم را به عمل بیاورد. همه تصمیماتی که در یک سال گذشته اتفاق افتاده، بر اساس شرایط موجود در اواخر سال ۹۸ و همچنین در سال ۹۹ بوده که عملیاتی شده است. 

وی در پاسخ به این سوال که محدودیت ایجاد شده چقدر بر کیفیت رساله‌ها و مقالات تاثیر گذاشته است، گفت: بخشی از اینها علاوه بر آزمایشگاه‌ها نیازمند منابع اطلاعاتی هستند که در کتابخانه‌ها یافت می‌شود. وقتی در رفت و آمدها محدودیت به وجود می‌آید استفاده از کتابخانه و منابع اطلاعاتی به صورت حضوری نیز دچار اختلال می‌شود.

رضایی شریف آبادی تاکید کرد: از طرف دیگر خوشبختانه امروزه بسیاری از کتابخانه‌های دیجیتال قابل دسترسی هستند و بسیاری از منابع اطلاعاتی معتبر از طریق شبکه‌های اینترنتی قابل دسترسی است و دانشجویان می‌توانند از بانک‌های اطلاعاتی استفاده کنند. از این رو دانشجویان می‌توانند در این زمینه‌ها فعالیت بیشتری داشته باشند. 

وی در واکنش به اینکه عمده‌ترین مشکل دانشجویان تحصیلات تکمیلی بعد از شیوع کرونا در چه زمینه‌ای بوده است؟ گفت: شاید مشکل استفاده از منابع اطلاعاتی و سختی دسترسی به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها بوده است. به تعبیر دیگر برای منابع اطلاعاتی سختی دسترسی وجود داشته است و برای آزمایشگاه‌ها باید گفت وقتی که خوابگاه نیست و دانشجویان نمی‌توانند از شهرهای دیگر بیایند و همین منجر به تعطیلی آن شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا در پایان خاطر نشان کرد: وقتی که به عنوان مثال  به دلیل شرایط قرمز تهران بخش‌نامه می‌شود که حداکثر بخشی از کارکنان باید حضور فیزیکی داشته باشند، بدین معناست که آن طور که باید امکان حضور کارشناسان در آزمایشگاه‌ها و امکان حضور کتابداران در کتابخانه‌ها وجود ندارد. از طرفی به هیچ عنوان نمی‌توان دانشجویان را دراین محیط‌ها به ویژه آزمایشگاه به حال خود رها کرد زیرا اگر کوچکترین اتفاقی بیافتد دانشگاه باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز