خبرگزاری کار ایران

اولویت کارکنان و خدمه حوزه حمل و نقل هوایی و دریایی همسان با کارکنان حوزه بهداشت و درمان در بهره‌مندی از واکسن کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۳۷۳

کمیته غیر دولتی مهار کرونا اهمیت واکسیناسیون کارکنان و خدمه حوزه حمل و نقل هوایی و دریایی همسان با کارکنان حوزه بهداشت و درمان را شرح داد.

به گزارش ایلنا، «احمد قویدل»  روابط عمومی کمیته غیردولتی مهار کرونا از صدور بیانیه  مشترکی توسط سازمان بهداشت جهانی، سازمان بین المللی کار، سازمان بین المللی دریا نوردی،  سازمان بین المللی کار سازمان هواپیمایی بین المللی، سازمان بین المللی مهاجرت در رابطه با ضرورت واکسیناسیون کارکنان و خدمه حوزه حمل و نقل هواپیمایی و حمل و نقل دریایی خبر داد و گفت: ویروس کرونا پیامدهای ویرانگری را برای زندگی بشر و اقتصاد جهانی ایجاد کرده است و حمل و نقل دریایی و هوایی دو فعالیت اساسی هستند که زیربنای تجارت و تحرک جهانی هستند و برای بهبود اقتصادی، اجتماعی پایدار مهم تلقی می شوند. بیش از ۸۰ درصد تجارت جهانی از نظر حجم با حمل و نقل دریایی جابجا می‌شود. اقتصاد جهانی به ۲ میلیون دریانورد جهان بستگی دارد که ناوگان جهانی کشتی های تجاری را اداره می کنند.

وی افزود: با تشدید بحران کرونا و جهش های مختلف این ویروس هر روز به تکالیف دولت ها برای برنامه ریزی واکسیناسیون کرونا افزوده می شود. دریانوردان به شدت تحت تأثیر محدودیت های سفر اعمال شده در طی همه گیر شدن بیماری قرار گرفته اند. از ژانویه ۲۰۲۱، تخمین زده می‌شود که حدود ۴۰۰ هزار دریانورد در کشتی‌های تجاری گیر افتاده اند، که مدت‌ها از انقضای قرارداد آنها گذشته است و دیگر نمی‌توانند به کشور خود بازگردانده شوند. 

قویدل گفت: تعداد مشابهی از دریانوردان برای جایگزینی آنها به سرعت به کشتی‌ها ملحق می‌شوند و حمل و نقل هوایی در سال ۲۰۱۹ حدود ۵.۷ میلیارد مسافر را جابجا کرد. 

وی ادامه داد: بر اساس آمار جهانی پرسنل ایکائو ، در سال ۲۰۱۹ تعداد کل متخصصان هواپیمایی دارای مجوز ، که شامل خلبانان، کنترل کننده های ترافیک هوایی و تکنسین های مجاز تعمیر و نگهداری هستند، ۸۸۷ هزار نفر بود.

قویدل گفت: بهره مندی این کارکنان از خدمات بهداشت عمومی در دوره همه گیری کرونا یک واقعیت غیر قابل انکار است. تداوم حمل و نقل دریایی و هوایی به سلامت دریانوردان و خدمه هواپیما متکی است. آنها  نیروهای کاری اصلی این حوزه هستند هستند که باید همیشه به سوی مرزها سفر کنند. واکسیناسیون این افراد می‌تواند در ایمنی مناسبات ارتباطی آنها نقش درجه اول ایفا نماید. دقت کنیم این افراد به مبدا باز می گردند.

قویدل افزود: در این بیانیه این ۵ سازمان بین المللی از دولت‌ها درخواست نمودند که کارکنان و خدمه حوزه حمل و نقل هوایی و دریایی را در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دهند. البته دولت‌ها می‌بایست  در یک اقدام به موقع  و هماهنگ بین المللی برای صدور  گواهینامه‌های بین المللی واکسیناسیون ، برای تسهیل سفرهای بین المللی برای دریانوردان و خدمه هواپیما  حمایت لازم را داشته باشند. اگر این باور درست را داشته باشیم که عوارض اقتصادی همه گیری کرونا  به اندازه خود بیماری  به جامعه بشری صدمه وارد کرده است باید این اولویت را اجرایی نماییم.

وی گفت: خوشبختانه در دسامبر سال ۲۰۲۰ ، WHO یک گروه کاری برای  کنترل و راستی آزمایی واکسیناسیون  تأسیس کرده است تا اطمینان حاصل کند که نسخه‌های دیجیتالی شده گواهینامه‌های واکسن از صحت لازم برخوردار است این می‌تواند به دولت‌ها در کنترل این موارد کمک شایانی کند. 

قویدل در پایان افزود: دریانوردان و خدمه هواپیمایی باید در اسرع وقت از طریق واکسیناسیون محافظت شوند تا حرکت ایمن آنها از مرزها تسهیل شود. دولت ها باید چالش‌های واکسیناسیون کرونای دریانوردان و خدمه هواپیمایی ، به ویژه برای دریانوردانی را که مدت طولانی را دور از کشور خود را می‌گذرانند ، شناسایی و گزارش کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز