خبرگزاری کار ایران

انتقاد اعضای شورای شهر به بخشنامه حاجی فیروز/ باید اصلاح شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۲۳۶

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در ایران مساله نژادی وجود نداشته و تبعیض نژادی را در غرب داریم و مساله ای که استارت آن توسط رسانه بیگانه آغاز شده ما نباید در دام آن بیفتیم این اتفاق بسیار نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران درباره برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ واکنش‌های متفاوتی داشتند. 

زهرا نژاد بهرام دراین باره گفت: متاسفانه بارها پیش از سال نو گفتیم که شهر تهران کرونا زده و غم زده است و آثار نوروز به داخل شهر آورده شود و شکل شهر نوروزی شود اما این اقدام صورت نگرفت. 

او افزود: شاید به هوای این اقدامات نوروزی بود که معاونت فرهنگی و اجتماعی می‌خواست انجام شود. اما خوشحالم که برنامه‌های این معاونت منجر به بازگشت به متن جامعه شد. نشان دادیم که تهران مرکز ایران است و با اجرای موسیقی نواحی تا لباس‌های محلی هویت تهران مرکز ایران بودن را نشان دادیم. 

نژادبهرام افزود: با مراسم آغاز سال نو در برج آزادی برگشتیم به هویت تهران که برج آزادی است. 

در ادامه احمد مسجد جامعی نیز گفت: برنامه‌های عمومی یک نشاط همگانی فراهم کرد. اما در برخی موارد نیاز به دخالت ما نیست. برخی مراسم راه خود را پیدا می‌کنند. مثلا روز سیزده بدر را ما به روز طبیعت تغییر دادیم، و یا استفاده از ماهی در سفره هفت سین. اینها سنت‌هایی است که تاریخ و تجربه دارد و پیوسته روزآمد می‌شوند. علت ماندگاری هفت سین و نوروز این است که خود را روزآمد می‌کند. 

عضو شورای شهر تهران گفت: در نتیجه این حوزه جایگاه دخالت ما نیست. 

حجت نظری نیز پس از استماع صحبت‌های معاون فرهنگی و اجتماعی گفت: در ابتدا از زحمات همه در این مجموعه تشکر می‌کنم. اما از چند جهت مجموعا نمی‌شود به کارنامه این معاونت در نوروز نمره قبولی داد. 

او ادامه داد: ممکن است زمانی درباره رویدادی نگاه خاص خود را داشته باشیم که این مساله قابل مدیریت است که اگر در مساله حاجی فیروز سلیقه خاصی داریم آن را مطرح کنیم. یکی از دوستان بوشهری ما می‌گفت تا زمانی که این بخشنامه کذایی صادر نشده بود نه من و نه هیچ یک از همشهریانم به این موضوع فکر نکرده بودیم که حاجی فیروز به ما طعنه می‌زند. 

نظری گفت: در واقع منظور او این بود که آقای جوادی یگانه با این بخشنامه خودش به مساله نژادی دامن زد و قبل از این کسی حتی به آن فکر هم نکرده بود. 

عضو شورای شهر تهران گفت: یکی از دوستان دیگر می‌گفت در دوران مدرسه عینک افراد عینکی هم مورد تمسخر واقع می‌شد آیا باید استفاده از عینک را هم ممنوع کرد؟ خواهش می‌کنم شهر و شهروندان را در این شرایط بسیار دشوار ملتهب‌تر نکنیم. 

مجمد جواد حق‌شناس نیز در این باره گفت: شأن سیاست‌گذاری شأن شورا و شأن اجرا برای شهرداری است. ما در این دوره برای اولین بار نوروزخوانی را آغاز کردیم و شهرداری هم در ادوار مختلف برای مسئله شادی در نوروز اقدام کرده است. 

او ادامه داد: امسال شاهد برنامه‌های ارزشمندی به ویژه حضور موسیقی اقوام بودیم که به شدت مورد توجه قرار گرفت. 

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به بخشنامه مربوط به حاجی فیروز گفت: متأسفانه موضوعی نا به جا با بخش نامه معاون اجتماعی شهرداری در کشور رخ داد. نژاد پرستی هیچ موضوعیتی در کشور نداشت و شاید بخش نامه‌پذیر نیست.

او تاکید کرد: شأن دانشگاهی آقای یگانه این بوده که سیاه بودن چهره حاجی فیروز جنبه جامعه‌شناسی دارد اما اگر این مسئله  اشتباه مورد استفاده قرار گیرد و یا پژوهشی با نگاه غرب شود مهم است چرا که در ایران مساله نژادی وجود نداشته و تبعیض نژادی را در غرب داریم و مساله ای که استارت آن توسط رسانه بیگانه آغاز شده  ما نباید در دام آن بیفتیم این اتفاق بسیار نگران کننده است.

حق‌شناس تاکید کرد: این امر نباید رخ می‌داد و بخشنامه باید پس گرفته می شد. شهرداری باید بداند که کجا قرار دارد و باید بداند که نباید سیاست‌گذاری کند و لازم است این بخش نامه را اصلاح کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز