خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

انهدام ۱۲۸ باغ در دوره مدیریت شهری پیشین و خریداری ۲۸ باغ در شورای فعلی/ میزان بدهی شهرداری به کمتر از ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۴۰۳

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با اشاره به انهدام ۱۲۸ باغ در دوره مدیریت شهری پیشین از خریداری ۲۸ باغ در شورای پنجم خبر داد.

«سید محمود میرلوحی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که مدیریت شهری فعلی با چه میزان بدهی، شهر را به مدیران بعدی تحویل می‌دهد و چه میزان از بدهی‌هایی که از دوره قبل و کنونی ایجاد شد، در چند ماه باقی مانده پرداخت خواهد شد؟ گفت: زمانی که به شورای شهر وارد شدیم، در شهریور ماه سال ۹۶ شرایط سختی را آغاز کردیم و تا پایان شهریور هزار میلیارد تومان پول برای پرداخت حقوق نیاز داشتیم و از طرفی تامین اجتماعی حساب‌های شهرداری تهران را بسته بود و در آن شرایط اداره شهر تحویل مدیریت جدید شد و در ادامه ارقام بدهی دوره گذشته مدیریت شهری با ارقامی از جمله ۵۲ هزار میلیارد توسط آقای نجفی و ۵۶ هزار میلیارد توسط آقای افشانی شهرداران اسبق اعلام شد. 

میرلوحی با بیان اینکه تغییر ارقام به دلیل نوع بدهی‌های شهرداری دوره گذشته بود، گفت: بخش قابل توجهی از بدهی‌ها ارزی بود و به دلیل فاینانس‌ها و وام‌های خارجی ایجاد شد که تبدیل ریالی روی آن‌ها انجام نشد و در قالب ارز اولیه محاسبه می‌شد که خود این مساله، دغدغه‌ای را برای ما ایجاد کرده بود. 

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری این ارقام را به روز کرد، گفت: اگر اقدام شهرداری نبود با محاسبه ارز ۲۵ هزار تومانی تصور کنید چه بلایی بر سر شهرداری می‌آمد. معاون مالی با بانک‌ها نشست‌هایی داشتند و بخشی از بدهی پرداخت و تبدیل به ریال و به روزرسانی شد. 

 در پایان دوره پنجم میزان بدهی شهرداری به کمتر از ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد

او با اشاره به چند اقدام انجام شده که جلوی افزایش رقم بدهی‌های شهرداری تهران را گرفت، ادامه داد: چند اقدام صورت گرفته است و نه تنها این رقم ۶۹ هزار میلیارد افزایش پیدا نکرد، بلکه اگر اقدام نمی‌کردیم این رقم اکنون به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان هم می‌رسید، چرا که بخش قابل توجهی از آن بانکی بود و سودهای بالای ۲۵ و ۲۸ درصد به آن تعلق می‌گرفت.

میرلوحی ادامه داد: توافق‌هایی با دستگاه‌های مختلف انجام دادیم؛ تمام اختلافات ملکی با دستگاه‌ها از اوقاف گرفته تا نیروی انتظامی، سپاه و بنیاد شهید مورد بررسی قرار گرفت و با این حساب دیگر بدهی شهرداری افزایش پیدا نمی‌کند.

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران گفت: به نظر می‌رسد در زمان تحویل دوره پنجم مدیریت شهری میزان بدهی به کمتر از ۶۰ هزار میلیارد تومان برسد. با توجه به اینکه چهار سال از آن گذشته و به بدهی‌ها سود نیز تعلق گرفته است، اما بهمن بدهی‌ها در شهرداری مهار شده است. 

او با اشاره به اینکه باید بودجه سال ۹۵ را با سال ۹۹ مقایسه کنیم، اظهار کرد: در این صورت معلوم می‌شود که مدیریت جدید شهری با دارایی‌ها و سرمایه شهر چه کرده است. وقتی می‌گوییم شهرفروشی را تعطیل کرده‌ایم معنای آن را باید برای مردم تحلیل کنیم. 

میرلوحی اضافه کرد: در دوره قبل ۱۲۸ باغ را منهدم کردند و در این دوره ۲۸ باغ خریداری شده و به عرصه عمومی تبدیل شده است. در سال ۹۵ شهرداری ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد استقراض کرد، در سال ۹۹ شهرداری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد از بدهی شهرداری را پرداخت کرد. 

تمام پروانه‌ها در شهرداری در چارچوب طرح تفصیلی صادر می‌شود

او درخصوص تحقق درآمدها از تراکم ناپایدار در حالی که اغلب اعضای شورا و مدیران شهری مخالف این نظر هستند، گفت: ما یک مورد اضافه تراکم فراتر از طرح تفصیلی نداریم و این اقدام مهمی است. بسیاری از دوستان می‌گفتند چطور می‌توانید پای این حرف بایستید و این ادعای بزرگی است، اما امروز اعلام می‌کنیم که این حرف عملی است و در حد شعار نیست. امروز اعلام می‌کنیم هرچه پروانه صادر می‌شود در چارچوب طرح تفصیلی است و اقدام مهمی در تهران است. 

میرلوحی افزود: در سال ۹۹ منهای دو هزار میلیارد تومان مبلغی که برای اوراق مشارکت منتشر می‌شود، درآمد ناپایداری نیست و اساس از نوع استقراض معمول نیست و به غیر از این ما منابع ناپایدار نداریم. اعلام می‌کنم که همه بودجه شهرداری پایدار است، چرا که نه باغی منهدم شده و نه استقراض شده است و نه بودجه‌ای است که در سال بعد آن قطع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز