خبرگزاری کار ایران

رییسی:

استفاده از بخش‌خصوصی برای واردات واکسن کرونا/ سفرهای نوروزی باعث افزایش شیوع کرونا شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۶۹۷

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تامین واکسن از راه تولید داخل از استراتژی‌های مهم ما است که دنبال می‌شود، گفت: از بخش خصوصی‌ برای واردات واکسن کرونا استفاده خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز شصت و دومین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور ریاست جمهوری و تمامی اعضای ستاد برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مرروی بر وضعیتی که از سال گذشته داشتیم، صورت گرفت. از مردم عزیز و شریف ایران به دلیل رعایت و همراهی همدلانه‌ای که در سال گذشته داشتند تشکر می‌کنیم، همراهی مردم باعث شده است تا این کارنامه قابل قبول را امروز در مقابله با کرونا داریم. بی‌شک سهم عمده‌ای از این کارنامه قابل قبول متعلق به همکاری مردم است که با رعایت پروتکل‌ها و کمک‌های مومنانه با ما همکاری داشتند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: همچنین از کسبه و بازاریان که علیرغم مشکلات اقتصادی که وجود داشت، با ما همکاری خوبی کردند، تشکر می‌کنیم. خیلی از مراسم‌ها در این مدت لغو شد و مردم در آن شرکت نکردند و یا به شکلی متفاوت انجام دادند و این موارد باعث شد تا در پایان سال گذشته وضعیت قابل قبولی داشتیم.

وی تاکید کرد: ازسوی دیگر همدلی و هماهنگی و اعتقاد و اعتماد به ستاد ملی مقابله با کرونا نقطه عطفی از مدیریت بحران در کشور است. همه مسئولان در ذیل یک فرماندهی واحد برای سلامتی مردم تصمیم‌گیری می‌کنند. تمام این اقدامات باعث شد تا ما بتوانیم در پایان سال گذشته درحالی که گردش ویروس در کشور وجود دارد اما مرگ و میر ناشی از کرونا را به حداقل رساندیم.

رییسی با اشاره به تامین واکسن کرونا گفت: از دیگر مباحث مهم امروز بحث واکسن کرونا بود. همانطور که می‌دانید همه مردم دنیا و همه کشورها دو راه برای تامین واکسن دارند. راه اول خرید واکسن از کشورهای سازنده واکسن است که براساس قراردادهایی که منعقد می‌شود واکسن مورد نیاز را تامین می‌کنند. راه دوم تولید واکسن است که همه کشورها این تکنولوژی را ندارند و چندین کشور فقط می‌توانند تولید واکسن کنند.

وی ادامه داد: یکی از کشورهایی که در زمینه تولید واکسن جز لیست اصلی قرار گرفته است کشور ما است و بحث تامین واکسن از راه تولید داخل از استراتژی‌های مهم ما است که دنبال می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا با اشاره به وضعیت واکسیناسیون کشور، بیان کرد: راه اول که برای واکسیناسیون در نظر گرفتیم، مشارکت جهانی و سبد کووکس بود. سهم کشور ما از این سبد ۱۶ میلیون و ۸۰ هزار دوز بود، راه دوم تولید داخل بود و شرکت‌های دانش بنیان به شکل جهادی تلاش کردند. راه سوم نیز خرید مستقیم واکسن بود ولی یک راه چهارمی است که رئیس جمهور به آن اشاره کرده است.

وی ادامه داد: ما از کشور هندوستان واکسن بهارات خریداری کرده بودیم و ۱۲۵ هزار دوز آن برای ما ارسال شد، اما برای بقیه‌ آن در کشور هندوستان مشکلاتی پیش آمد و ۳۷۵ هزار دوز باقی مانده که باید می‌فرستادند، از دستمان فعلا کوتاه شده است.

رئیسی افزود: از طرف دیگر قرار بود از سبد کووکس ۴.۲ دهم واکسن آسترازنیکا بدهند که بعد به چیزی بیش از ۳ میلیون دوز تغییر کرد، بعد گفتند یک میلیون دوز که آنهم محقق نشد، البته گفتند دهم فروردین به دست ما برسد و دوباره بعد اعلام کرد ۱۴ فروردین ماه واکسن می‌رسد.

وی گفت: پس بنابراین اینطور نیست که واکسن در دسترس باشد، الان ۷۰ درصد واکسیناسیون را ۱۰ کشور انجام دادند. همین موضوع مورد نقد سازمان جهانی بهداشت هم است، الان شاید برای انتقال پول مشکلی نداشته باشیم اما کشورها برای توزیع به کندی عمل می‌کنند در صورتی که ما روی قول آنها حساب می‌کنیم و بر اساس آن برنامه ریزی می‌کنیم.

رئیسی افزود: راه چهارم هم نیاز دارد تا به جزئیات آن بیشتر پرداخته شود و باید از بخش خصوصی کمک بیشتری گرفته شود، صحبتی شده تا با ارز نیمایی برای این واردات در نظر گرفته شود البته حتما باید به مقولات عدالت و دسترسی واکسن بیشتر پرداخته شود.

وی گفت: من فکر می‌کنم تا پایان سال ۱۴۰۰ گروه هدف را به طور کامل واکسینه کرده باشیم.

رییسی با اشاره به سفرهای نوروزی گفت: همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم سفرها باعث افزایش شیوع کرونا شد و متاسفانه رعایت پروتکل‌ها به ۵۶ درصد رسیده است.

رئیسی افزود: شهرهای قرمز که ۹ تا بود الان ۲۳ تا شده و نارنجی ۴۴ و زرد ۲۸۷ و آبی ۹۴ شده که اینها نشان می‌دهد گردش ویروس افزایش پیدا کرده و این زنگ خطر است، از مردمی که سفر نرفتند تشکر می‌کنیم و می‌خواهیم اگر برنامه‌ایی برای سفر داشتند هم نروند و آنهایی که سفر هستند به سرعت باز گردند و اگر در هتل اقامت دارند بدانند که رستوران هتل‌ها جزو مکان‌های پر خطر است و تا جایی که می‌توانند از آن مکان استفاده نکنند.

وی در پایان گفت: اگر دست به دست هم دهیم چیزی به عمر این ویروس نمی‌ماند و ظرف ۵ الی ۶ ماه آینده نتایج خوبی به دست می‌آوریم اما اگر این ۵ الی ۶ ماه را رعایت نکنیم قطعا عزیزان زیادی را از دست می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز