خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته نظارت مالی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

تخلفات در مدیریت شهری باید روشن شود/ شفافیت در حساب و کتابِ تخلف مسئولان باعث دلگرمی مردم می‌شود/ برخی مدیرانِ مناطق شهرداری وظایف روزمره خود را به شورایاران تحمیل کردند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۴۴۶

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: متاسفانه در برخی مناطق و نواحی شهرداری، مدیران شهری وظایف روزمره خود را به عنوان پروژه توسعه محلی به شورایاران تحمیل کردند.

«مجید فراهانی» رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سرانجام تشکیل دیوان محاسبات شهری گفت: مهم‌ترین وظیفه شورای شهر نظارت است و برجسته‌ترین بخش در نظارت قانونی شورا بر شهرداری "نظارت مالی" است که در بندهای ۸.۱۰ و ۳۰ و تبصره ذیل بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون شوراها مورد تاکید قانونگذار قرار گرفته و امروز هم در زمره مهم‌ترین مطالبه شهروندان از اعضاء شورای شهر به شمار می‌رود. 

او ادامه داد: وقتی شهروندان به صورت روزمره و در ادوار مختلف شورا و مدیریت شهری فارغ از گرایش سیاسی مدیران شهری، شاهد فساد، بی‌انضباطی مالی و گران اداره شدن شهر هستند؛ چاره کار را در استقرار شهرداری شیشه‌ای و پاک می‌بینند و بر همین اساس موضوع دیوان محاسبات شهری اهمیت پیدا می‌کند. 

مردم باید به پیگیری تخلفات مدیران شهری امیدوار باشند

فراهانی با بیان اینکه وجود دیوان محاسبات کشور در سطح نظارت مالی دولت، منجر به کاهش فساد و تخلفات مالی نشده است، ادامه داد: اما همین که حساب و کتاب تخلفات مدیران دولتی روشن است، برای مردم دلگرمی است که می‌خواهند برای مدیران شهری هم حساب و کتاب تخلفاتشان روشن شود و به عبارتی امیدوار رسیدگی به تخلفات مدیران شهری باشند. 

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس قانون، شورای شهر اختیار انتخاب حسابرس برای رسیدگی به حساب درآمد و هزینه شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته، بررسی تفریغ بودجه، بررسی گزارش حسابرسی صورت‌های مالی و تایید ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب را داراست به بی‌توجهی به این موضوع در ادوار مختلف اشاره کرد و گفت: اما بی‌توجهی شوراها در ادوار مختلف به این اختیارات و از طرف دیگر فقدان تشکیلات مناسب در شورا باعث شد تا مساله دیوان محاسبات برجسته شود. 

فراهانی با بیان اینکه برای تحقق اقداماتی همچون انتخاب موسسات حسابرسی دارای بالاترین رتبه کیفی جامعه حسابداران رسمی و معتمد بورس، بررسی گزارشات حسابرسی در جلسات علنی برخلاف ادوار گذشته انجام شده است، گفت: برای تثبیت این فرآیندها شورای پنجم نسبت به تصویب دو مصوبه جامع و ماندگار در حوزه نظارت مالی اقدام کرده است که این دو مصوبه عبارتند از مصوبه نحوه تعیین و انتخاب حسابرسان و حسابرسی از شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته و مصوبه نظام‌نامه نحوه ارزیابی، تایید و نظارت بر عملکرد ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب شهرداری تهران. 

او ادامه داد: در کنار این اقدامات برای پیگیری امور مربوط به نظارت مالی، گزارشات حسابرسی و گزارشگری مالی قائم مقامان ذیحساب و پیگیری مصوبات شورا در این موضوعات در ساختار دبیرخانه شورا معاونت محاسبات و پایش عملکرد ایجاد شد تا در حوزه اجرا هم پیگیر اجرای مصوبات و تعامل با دستگاه‌های نظارتی باشیم و تجربه جدیدی در حوزه نظارت مالی با استفاده از اختیارات شورا و ظرفیت قانونی موجود خلق کنیم؛ چرا که دیوان محاسبات شهری بر اساس مصوبه عادی شورای شهر تهران قابل تاسیس نیست و نیازمند به مصوبه مجلس شورای اسلامی هستیم. 

ارائه طرح تشکیل دیوان محاسبات شهری به هیات رئیسه شورا

او با بیان اینکه برای تاسیس دیوان محاسبات شهری راه‌های مختلفی پیگیری شده است، گفت: در تعامل با دولت در لایحه مدیریت شهری مساله تشکیل دیوان محاسبات شهری را پیش بینی کردیم و نظراتمان را به دولت دادیم که در این لایحه پیش بینی شده است. همچنین از طریق شورای عالی استان‌ها و در چارچوب طرح اصلاح قانون شوراهای کشور مساله تاسیس دیوان محاسبات شهری پیشنهاد و به مجلس تقدیم شده است. 

رئیس کمیته نظارت و مالی شورای شهر تهران افزود: همچنین در تعامل با وزارت کشور مساله سازمان حسابرسی شهرداری‌ها را مشابه سازمان حسابرسی که در دولت وجود دارد، پیگیری کرده‌ایم. در آخرین اقدام هم طرحی را برای تصویب در شورای شهر تهران تهیه کرده‌ایم که به هیئت رئیسه تقدیم خواهد شد و دو بخش دارد؛ بخش اول ناظر بر اقدامات و فعالیت‌های در چارچوب اختیارات شورا با ظرفیت قانونی موجود است و بخش دوم الزام شورا بر ارائه طرح به شورای عالی استان‌ها برای تصویب و ارائه به مجلس شورای اسلامی که تاسیس دیوان محاسبات شهری تهران را مورد پیگیری قرار می‌دهد را شامل می‌شود.

تحمیل وظایف روزمره برخی مدیران شهری به شورایاران

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به شیوه اجرای پروژه‌های محله محور در سال ۹۹ انتقاد بود، با توجه به اینکه در ۱۴۰۰ بودجه پروژه‌های محله‌ای دو برابر شده، چه برنامه‌ای برای رفع این انتقادها در سال ۱۴۰۰  دارید؟ گفت: پروژه‌های توسعه محلی یک طرح نو بود و انتقاد به حرکت نویی که در مقابل ایده مگاپروژه‌های دهان پرکن و مدیرپسند مثل پل طبقاتی صدر و برج میلاد است و پروژه‌های کوچکی مثل رفع مشکل آبهای سطحی و جوی آب مستهلک یک محله را هدف قرار داده، طبیعی است. 

فراهانی افزود: نقطه قوت پروژه‌های توسعه محلی این است که شورایاران باید این پروژه‌ها را تعیین و انتخاب کنند، اما متاسفانه در برخی مناطق و نواحی مدیران شهری وظایف روزمره خود را به عنوان پروژه توسعه محلی به شورایاران تحمیل کردند و این زمینه گلایه و تذکر ما در شورا را فراهم کرد. در سال ۱۴۰۰ بودجه پروژه‌های توسعه محلی به چیزی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد رسیده است و افزایش نسبت به سال ۹۹ چیزی حدود ۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

مهلت پایانی به شهرداری برای ارائه فهرست پروژه های محلی سال  ۱۴۰۰

او با اشاره به مصوبه شورا برای جلوگیری از انحراف در پروژه‌های محلی اظهار کرد: برای مقابله با انحراف در پروژه‌های توسعه محلی و انطباق آن با نیازهای محله و نظر شورایاران در تبصره ۲۵ بودجه سال ۱۴۰۰ شورا مصوب کرد که فهرست پروژه‌ها تا پایان اردیبهشت ماه پس از تایید شورایاران محلات باید توسط شهرداری به شورا ارائه شود و پس از تصویب کمیسیون‌های تخصصی پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شوند. ورود شورا زمینه توزیع متناسب منابع، حذف وظایف و ماموریت‌های روزمره از فهرست پروژه‌ها و نظارت بر اجرا توسط شورایاران و شورا را فراهم می‌کند. 

میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های محله محور ۴۰ درصد  است

فراهانی در پاسخ به این سوال که پروژه‌های شاخص محله‌ای در سال ۱۴۰۰ کدام‌ها هستند؟ گفت: امروز با مشارکت شورایاران شاهد اجرای ۱۲۵۹ پروژه توسعه محلی با اعتباری بالغ بر ۱ هزار و ۲۴ میلیارد تومان در سطح ۳۷۲ محله شهر تهران با متوسط پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد هستیم و امیدواریم این پروژه‌ها تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ شهرداری یعنی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ باید به مردم تحویل داده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز