خبرگزاری کار ایران

تفاهم‌ با شرکت پُست برای مکان‌یابی مطلوب‌تر مدارس

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۳۷۸۹

​رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: در راستای اجرای بسته تحولی مکان‌یابی مدارس، به دنبال احداث مدارس در مکان مناسب جهت استفاده دقیق و حداکثری از فضاهای آموزشی هستیم.

به گزارش ایلنا، مهراله رخشانی‌مهر در آئین امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت ملی پست ایران اظهار کرد: اگر در گذشته مسئله سازمان نوسازی مدارس کشور، مدارس تخریبی، استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس یا مدارس خشتی و گلی بود، اما امروز با کمک و همیاری دولت، مجلس و خیرین، میزان مدارس تخریبی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و از ۳۰ درصد سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۹.۵ درصد رسیده است.

وی افزود: این میزان در مقایسه با فراوانی مدارس و ۵۳۰ هزار کلاس درسی که در کشور داریم، عدد ناچیزی است. البته از ۱۹.۵ درصد، ۷ درصد مدارس تخریبی و ۱۲.۵ درصد هم نیازمند مقام‌سازی هستند.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه ۷ درصد مدارس تخریبی کاملا قابل احصاء است، خاطرنشان کرد: آمار مدارس تخریبی استان ها کاملا استخراج شده است. برای مثال در سیستان و بلوچستان که استان محرومی به لحاظ فضاهای آموزشی است، تعداد کلاس‌های درس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی، مجموعا ۱۰ درصد است، در حالی که میانگین کشوری ۱۹.۵ درصد و بیانگر کارهای انجام شده بسیار زیاد در این زمینه است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: البته در برخی مناطق کشور مانند استان تهران در این زمینه مسئله داریم که در صدد رفع آن هستیم، اما دیگر مانند گذشته دغدغه وضعیت مدارس در زمان وقوع زلزله و احتمال آوار شدن مدارس بر سر دانش‌آموزان را نداریم. نمونه آن را در زلزله اخیر «سی‌سخت» مشاهده کردیم، ۱۶۰ مدرسه در معرض زلزله قرار گرفت که فقط سه مدرسه دچار آسیب شد و نیاز به تخریب و بازسازی دارند که مدارس دهه ۵۰ و ۶۰ بودند و مدارس نوساز به صورت جزیی و در حد ترک دیوار آسیب دید.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به کیفی‌سازی مدارس فکر می‌کنیم و از استرس و شتاب در خصوص وضعیت نامناسب مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی رها شده و در اندیشه معماری مناسب فضاهای آموزشی، مکان‌یابی مدارس و مجتمع‌سازی مدارس هستیم.

وی افزود: ما هر چه مدارس بزرگ بسازیم، می‌توانیم جمعیت دانش‌آموزی بیشتری جذب مدارس کنیم. وقتی جمعیت دانش‌آموزی زیاد شد، تبادلات اجتماعی و فرهنگی هم افزایش می‌یابد، مهارت‌های زندگی جمعی و کار گروهی هم بین دانش‌آموزان بیشتر می‌شود. یک مدیریت واحد هم در این مجتمع‌ها هست و دانش‌آموز از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه دوم تحت مدیریت واحد قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: رویکرد سند تحول آموزش و پرورش هم بر مجتمع سازی تاکید دارد. ولی اینکه مجتمع آموزشی که هزینه ساخت آن ۴۰ یا ۵۰ میلیارد تومان می‌شود کجا باید ساخته شود تا مانند مدرسه دارالفنون دست‌کم ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال عمر کند و ماندگار شود. در جانمایی این مجتمع‌ها باید دقت بیشتری شود.

به گفته رخشانی‌مهر، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم روی این موضوع تاکید شده که سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برود و بحث مکان‌یابی مدارس با رویکرد ۵۰ سال آینده را انجام بدهد. در این باره سال ۹۷ کار سنگینی با همکاری دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی مطالعاتی انجام شده است. این کار به نشریه ۸۲۷ سازمان برنامه و بودجه منجر شد و سازمان برنامه و بودجه کشور این ضابطه شماره ۸۲۷ را تصویب و ابلاغ کرد که یک گام بزرگ در موضوع مکان‌یابی مدارس بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی تصریح کرد: جدی‌ترین نیاز سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این است که مکان مدارس موجود را داشته باشیم، یعنی باید بدانیم مدرسه ما کجا واقع شده و در چه وضعیتی است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: باید بدانیم در چه شعاعی از مدارس موجود می‌توانیم مدرسه جدید بسازیم. مثلا مدرسه ابتدایی در شعاع چند کیلومتری مدرسه قبلی ساخته شود تا مدرسه قبلی از جمعیت دانش‌آموزی تخلیه نشود. ما معتقدیم مجموعه شرکت پست می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند.

در این راستا و برای دریافت اطلاعات مرتبط با وضعیت و احداث فضاهای آموزشی در سراسر کشور، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و شرکت ملی پُست جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید.

گفتنی است؛ این تفاهم‌نامه به امضای مهراله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پُست جمهوری اسلامی ایران رسید.

شایان ذکر است؛ براساس این تفاهم‌نامه، به روزرسانی و مدیریت پایگاه داده، ارسال اطلاعات برخط، تعیین کدپستی ده‌رقمی و دقیق سازی جغرافیایی اطلاعات مدارس، و ساماندهی و برنامه‌ریزی در راستای مکان‌یابی مناسب مدارس کشور دنبال خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز