خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

کمبود شدید پارکینگ همگانی در تهران/ تامین پارکینگ سطحی با وجود افزایش قیمت زمین به صرفه نیست/ پیشنهاد استفاده از فضای زیرشبکه معابر

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۳۶۸۸

معاون معمار ی و شهرسازی شهرداری تهران گفت: استفاده از فضای زیر سطحی معابر برای پارکینگ ظرفیت خارق‌العاده‌ای در شهر تهران ایجاد می کند که در راهبرد طرح جامع شهر تهران هم به پارکینگ‌های زیر سطحی اشاره شده است که هزینه زمین در آن حذف می‌شود.

«عبدالرضا گلپایگانی» معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درخصوص کمبود پارکینگ در شهر تهران و تامین نشدن سرانه آن طی سال های گذشته گفت: یکی از کمبودهای اساسی در شهر تهران پارکینگ‌های همگانی است و هم در محلات با کمبود شدید پارکینگ همگانی مواجه هستیم و هم در مکان‌هایی که جایگاه تبادل وسیله سفر است. 

او در توضیح این جایگاه‌ها گفت: از جمله در نزدیکی ایستگاه‌های مترو که فرد بتواند ماشین پارک کند و وارد شبکه مترو بشود. بعلاوه در مقاصد خاصی به پارکینگ با ظرفیت بالا نیاز است و در هر سه مورد با کسری پارکینگ مواجه هستیم. 

گلپایگانی با بیان اینکه دغدغه و نظر ما در معاونت معماری و شهرسازی استفاده از فضاهای زیرسطحی است، افزود: چرا که این ظرفیت در تهران وجود دارد و می‌توان از آن در جهت رفع کمبود پارکینگ استفاده کرد. 

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به درخواست این معاونت از شورای شهر گفت: درخواست ما این است که شورا به شهرداری اجازه بدهد از فضای زیر خیابان‌ها برای تأمین این کسر پارکینگ که در شهر وجود دارد استفاده کنیم. 

او ادامه داد: نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد و عده‌ای معتقدند اگر هدف مدیریت شهری حرکت به سمت شهر انسان محور است مساله تامین و یاعدم تامین پارکینگ باعث تجری اشخاص به استفاده بیشتر از خودروی شخصی می‌شود. 

گلپایگانی ادامه داد: این یک سوال جدی است اما این واقعیت وجود دارد. اگر درجایی که نیاز واقعی به پارکینگ عمومی وجود دارد و آن را فراهم نکنیم، ماشین‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها را تصرف می‌کنند، از همین رو باید این مکان‌ها را شناسایی کنیم و نسبت به ایجاد پارکینگ اقدام کنیم. 

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره تامین پارکینگ در محلات اظهار کرد: اکنون در خیلی از محلات شهر می‌گوییم ضرورت ندارد که ماشین تا پیلوتی زیرزمین طبقه همکف برود، مثل بافت‌های تاریخی، اما آیا اصلا نباید پارکینگ تأمین کنیم؟ در این محلات با ایجاد پارکینگ‌های محله‌ای کل محله را می توانیم پیاده محور می‌کنیم. 

او با تاکید بر اینکه این اتفاق در جهت خودرو محوری نیست بلکه در جهت انسان محوری است، افزود: برفرض به تامین پارکینگ در محله کن توجه کنید، برای این کار ابتدا باید گذرها تعریض شوند و وقتی می‌گوییم گذرها تعریض بشوند، کل بافت کن را بهم می‌زنیم. خیلی از ساکنان در یک بازه زمانی عقب نشینی نمی‌کنند و بر فرض اینکه عقب نشینی کار درستی باشد یک بازه زمانی طولانی، مثلا ۴۰ ساله زمان می‌برد تا عقب نشینی‌ها انجام شود و به این دلیل که عقب نشینی‌ها کامل اتفاق نیفتاده‌اند پس آن گذر حائز شرایط ایجاد پارکینگ نخواهد بود و به هدف نمی‌رسیم، در حالی که یک رویکرد دیگر می‌گوید ضرورتی ندارد محله کن یا محله عودلاجان یا محله سیروس همه سواره بشوند و تاکید می‌کنند که کوچه‌ها پیاده بمانند و نیاز به تامین پارکینگ محلی است، اما چرا این اقدام توسط شهرداری انجام نشده است؟ 

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران افزود: مهمترین مسئله و بخش مهم هزینه ساخت پارکینگ بحث قیمت زمین است. در شهری که قیمت زمین آن متوسط متری ۳۰ میلیون تومان است معلوم است که صرف نمی‌کند، اما یک ظرفیتی داریم با عنوان ظرفیت فضای زیر شبکه معابر و می‌گوییم این گره را باز کنیم. 

گلپایگانی افزود: اگر پارکینگ طبقاتی هم در جاهایی مناسب‌تر است یا پارکینگ‌های مکانیزه باید کار کارشناسی بشود و مبتنی بر کار کارشناسی راجع به آن تصمیم گیری صورت گیرد. فکر می‌کنیم استفاده از فضای زیر سطحی برای پارکینگ ظرفیت خارق‌العاده‌ای در شهر تهران ایجاد کند که در راهبرد طرح جامع شهر تهران هم به پارکینگ‌های زیر سطحی اشاره شده است که هزینه زمین در آن حذف می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز