خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد ملی کرونا:

پرواز از ۳۲ کشور را به داخل ممنوع کردیم/ مرزهای غربی کشور را بستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۲۷۹

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: بر اساس آخرین اطلاعات، تقریبا همه مراکز استان‌ها در وضعیت زرد کرونا قرار دارند و اگر مردم بخواهند به همه جا می‌توانند بروند، اما خواهش ما این است که سفر نروید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا رییسی» سخنگوی ستاد ملی کرونا در مراسم اختتامیه رویداد کرونا روایت با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر شرایط کشور، بیان کرد: قبل از ورود کرونا به ایران، اقدامات بسیاری انجام شده بود و کشورهایی در اروپا و آمریکا هنوز درگیر ویروس کرونا نشده بودند و وقتی وجود ویروس در چین اعلام شد، رسانه‌های غربی با برنامه ریزی می‌گفتند که کرونا وارد ایران شده و مسئولان نمی‌گویند، در حالی‌که روز ۳۰ بهمن و دو روز قبل از انتخابات، وجود ویروس در کشور اعلام شد.

وی ادامه داد: این‌که کرونا ۱۰ روز قبل یا یک ماه قبل وجود داشته، اهمیتی ندارد و مهم مدیریت کروناست زیرا پیش بینی می‌کردیم که این ویروس پاندمی خواهد شد و کل دنیا را می‌گیرد و همین اتفاق افتاد.مطمئن باشید تا یک سال دیگر، رهبران را بر اساس مدیریت کرونا قضاوت می‌کنند. حتی انتخابات آمریکا تحت تاثیر کرونا قرار گرفت. 

رئیسی افزود: کرونا تنها بیماری در جهان بود که همه نقطه سرخط شروع کردند و بسیاری از کشورها به ازای هر هزار نفر، بیش از هفت تخت دارند ولی در کشور ما به ازای هر هزار نفر، ۱.۶ تخت بیمارستانی وجود دارد، نباید فراموش کرد که ما نظام بسیار قدرتمندی به نام نظام شبکه بهداشت داریم که از همین طریق توانستیم بیماری را کنترل کنیم. در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰۰ هزار تست کرونا در سراسر کشور انجام می‌شود و بالاترین میزان مرگ و میر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در انگلستان است و این در حالی است که انگلستان یک نظام بهداشت و درمان بسیار قدرتمند دارد.

وی افزود: وقتی ۶۲ درصد مرگ و میرها در اروپا در خانه سالمندان اتفاق می‌افتد و کمتر از یک تا دو درصد در کشور ما این اتفاق رخ داده، نشان دهنده مولفه فرهنگی و احترام به سالمندان در ایران است که کمتر جایی دیده می‌شود و ۹۹ درصد سالمندان در کشور در خانه خود و کنار بچه‌های خود زندگی می‌کنند.

رئیسی گفت: بالاترین حمایت‌ها را بازاریان و کسبه در مدیریت کرونا انجام دادند و این در حالی بود که خود زیر فشارهای اقتصادی شانه خم کردند، کرونا درس‌های زیادی برای ما داشت و دارد، هرچند مصیبت‌های زیادی وارد کرد، ولی مردم یک بار دیگر مرجعیت جامعه پزشکی را مشاهده کرده و نتیجه گرفتند. 

وی ادامه داد: خیلی‌ها تلاش کردند دوگانه علم و دین ایجاد کنند، اما جامعه پزشکی و علمی و دینی کشور هرگز اجازه ندادند.

رئیسی در مورد سفرهای نوروزی گفت: مردم در تعطیلات نوروز گذشته نیز رعایت کرده و سفر نرفتند و سال قبل‌تر نیز ۲۵ استان درگیر سیل بود و بسیاری به سفر نرفتند و تاب آوری جامعه در برابر مباحث روانی و تاب آوری حوزه سلامت مطرح است. در حقیقت تاب آوری حوزه سلامت نیز پایین آمده و پرستاران و پزشکان و کادر بهداشت و درمان واقعا خسته شده‌اند و خواهش ما از مردم این است که از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و شرایط حال حاضر کشور از نظر بیماری کرونا پایدار است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات، تقریبا همه مراکز استان‌ها در وضعیت زرد کرونا قرار دارند و اگر مردم بخواهند به همه جا می‌توانند بروند، اما خواهش ما این است که سفر نروید و از طرفی شهرهای نارنجی نیز حدود ۳۱ شهر است و تنها مرکز استان که در وضعیت نارنجی قرار دارد، ارومیه است.

رئیسی گفت: ویروس جهش یافته در ۲۹ استان در حال گردش است و اکنون ۶۲ درصد سویه ویروس شیوع یافته در خوزستان، ویروس انگلیسی است و اگر در هم آمیختگی جمعیت در سفرهای نوروزی اتفاق بیفتد، بعدتر غیرقابل کنترل خواهد بود. 

وی ادامه داد: درست است که تاب آوری مردم پایین آمده و فشار زیادی روی مردم وارد شده، اما تاب آوری نظام سلامت هم کم شده است و ویروس جهش یافته برزیلی نیز به مراتب از ویروس جهش یافته انگلیسی خطرناک‌تر است و قدرت کشندگی بالاتری دارد و بنابراین پرواز از ۳۲ کشور را به داخل ممنوع کردیم و مرزهای غربی کشور را بستیم و پروازها را از عراق تعلیق کردیم، زیرا این کشور درگیر سویه جهش یافته انگلیسی کرونا شده است، توجه کنید کشور ما پهناور است و قومیت‌های مختلف دارد و ژن‌های مختلفی داریم و گردش ویروس می‌تواند منجر به جهش‌های جدید شود.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: بیشترین اتحاد جامعه پزشکی در زمانی رخ می‌دهد که بحران وجود داشته باشد. حتی کسانی که اختلاف سلیقه دارند، در زمان جنگ و سیل و زلزله و کرونا با هم متحد هستند، پیش بینی ما این است که حجم واکسنی که از تیر ماه ۱۴۰۰ به دست ما می‌رسد بیش از این خواهد بود. 

وی افزود:درست است که واکسیناسیون کند انجام می‌شود، اما در آذر سال ۱۴۰۰ گروه هدف حتما واکسینه می‌شوند و ۳۵۰ هزار نفر دیگر از جامعه پزشکی نیز بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا نیمه فروردین واکسینه می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز