خبرگزاری کار ایران

انتقاد از تعدد مراجع تصمیم‌گیری در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۶۲۲

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: اصلی‌ترین ماموریت شهرداری تهران که حوزه حمل و نقل و ترافیک است به لحاظ مراجع تصمیم‌گیری دچار تعدد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حسن رسولی در دویست و هشتادمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی لایحه اساسنامه ۱۹ سازمان شهرداری تهران متن ماده واحده پیشنهادی را قرائت کرد. 

او  با بیان اینکه مدیریت شهری در اصلی‌ترین ماموریت شهرداری تهران که حوزه حمل و نقل و ترافیک است به لحاظ مراجع تصمیم‌گیری دچار تعدد است گفت: از طرفی شهردار وظایف خود را از طرف معاون خود دنبال می‌کنند و از طرف دیگر در این حوزه سازمانی داریم که دارای ارکان خاص خود است. این دو گانگی به ویژه در شرایط کاهش ضریب انسجام هماهنگی مشکل ساز است. 

رسولی در ادامه با قرائت متن ماده واحده پیشنهادی گفت: بر اساس لایحه شهردار آیین نامه مالی و معاملاتی سال ۸۹ سازمان‌ها تغییراتی پیدا می‌کند. بر این اساس شرح وظایف ۱۹ سازمان به شرح زیر با توافقات بالای ۹۰ درصدی با همکاران در شهرداری ارائه می‌شود. یادآوری می‌کنم تائیدیه وزیر کشور را پیشاپیش درباره اساسنامه تیپ مصوب برای همه سازمان‌ها گرفته ایم.

خزانه دار شورای شهر تهران با اشاره به تغییرات اساسنامه گفت: این تغییرات شامل سازمان املاک و مستغلات، آتش نشانی و خدمات ایمنی، بوستان‌ها و فضای سبز، بهشت زهرا، پایانه‌های مسافری و پارک سوارها، پیشگیری و مدیریت بحران، حمل و نقل و ترافیک، مشارکت‌های مردمی، زیباسازی، سازمان عمران مناطق، فناوری اطلاعات، مدیریت پسماند، میوه و تره بار، نظارت بر تاکسیرانی، مشاور فنی مهندسی شهر تهران، مهندسی و عمران شهر تهران، نوسازی شهر تهران، ورزش است. بنابراین در این لایحه بناست برای این ۱۹ سازمان پس از سال‌ها در جهت انضباط بخشی در قالب اساسنامه تیپ سایر بخشهای اسانامه هم تعیین تکلیف شود. 

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حوزه حمل و نقل توافق براین شد وظیفه حمل و نقل بار به سازمان پایانه‌ها واگذار شود و سازمان عمران مناطق با سازمان فنی مهندسی ادغام شود. بر اساس تبصره ۲ شهرداری تهران موظف است براساس اختیارات تفویض شده سازمان امور ادارای و استخدامی و ماده ۷۲ شهرداری تهران برنامه سوم شهرداری تهران نسبت به ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری و اساسنامه آن از محل حذف سازمان عمرانی مناطق شهرداری حداکثر ظرف مدت دو ماه اقدام کند. 

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا افزود: بر اساس تبصره ۳ جهت تسریع در تصمیم‌گیری و جلوگیری از موازی کاری و حذف بروکراسی در حوزه حمل و نقل و ترافیک، معاونت حمل و نقل و ترافیک با سازمان حمل و نقل ادغام و عنوان پست سازمان به نام معاون شهرداری و رییس سازمان حمل و نقل ترافیک تغییر می‌یابد. در مراحل ادغام سطوح سامانی کاهش نمی‌یابد. شهرداری موطف است با حفظ مراتب سازمانی وظایف را به گونه‌ای تنظیم کند که کلیه سازمان‌های فعلی حمل و نقل و ترافیک همچون گذشته در سلسله مراتب مدیریت واحد زیر نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک باشد. 

خزانه دار شورا با بیان اینکه ما در اصلی‌ترین ماموریت شهرداری تهران که حوزه حمل و نقل و ترافیک است به لحاظ مراجع تصمیم‌گیری دچار تعدد هستیم ادامه داد: از طرفی شهردار وظایف خود را از طرف معاون خود دنبال می‌کنند و از طرف دیگر در این حوزه سازمانی داریم که دارای ارکان خاص خود است. همواره به گواه دوستانی که از قدیم در شهرداری بودند این دو گانگی به‌ویژه در شرایط کاهش ضریب انسجام هماهنگی مشکل ساز است. همانند بسیاری از سازمان‌های دیگر معاون شهردار، رئیس سازمان هم باشند تا بتوانند به نمایندگی از شهردای مدیریت کنند و فاصله صف و ستاد از بین برود. 

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: تبصره ۴ با توجه اساسنامه نمونه مصوب شورا در سال ۹۸ و تائید وزارت کشور شهرداری تهران مکلف است وفق ماده ۴ آیین نامه استخدامی شهرداری تهران و بند ۲ ماده ۱۱ ضوابط تشکیلاتی مصوب شورای شهر ظرف مدت یک ماه نسبت به تدوین ساختار تشکیلاتی کلیه سازمان‌های مصوب با رعایت ماده ۱۱۲ قانون استخدامی کشوری اقدام و جهت تصویب به شورا ارائه کند. 

به گفته او همچنین بر اساس تبصره ۵ در صورتی که ساختار تشکیلاتی تا تاریخ مقرر به شورای شهر جهت تصویب ارائه نشود بخشنامه ۹۹ شهرداری تهران درخصوص سازمان‌ها ملاک عمل بوده و شهرداری موظف به رعایت آن است و مسئولیت کنترل در پرداخت‌ها بر عهده قائم مقامان ذیحساب مستقر در سازمان‌ها می‌شود. 

رسولی ادامه داد: در اصلاحیه‌ای که در ماده ۲۱ اساسنامه سازمان‌ها به عمل آمده، اختیارات سازمان‌ها از حیث گردش مالی نمی‌تواند بیش از اختیارات شهردار باشد، درصورتی که فقط در یک مقطع ۲۰ هزار میلیارد تومان سازمان املاک خلاف قانون انعقاد قرارداد داشته است. از طرفی این ۱۹ سازمان به لحاظ گردش مالی مساوی نیستند. این سازمان به سه دسته تقسیم می‌شوند. همه‌ساله شهردار می‌تواند به سازمان‌هایی که کمترین گردش مالی دارند، ۲۵ درصد اختیارات حد نصاب معاملاتی مالی خود را تفویض کند. همچنین درباره سازمان‌های متوسط ۵۰ درصد و درباره سازمان‌های بزرگ مثل سازمان املاک و سازمان مشارکت‌ها حداکثر تا سقف ۱۰۰ درصد اختیارات شهردار که معمولا همه‌ساله در تبصره ۹ بودجه سالیانه توسط شورا تعیین می‌کند می‌توانند تفویض شود. به عبارتی آن گرفتاری که در دوره ۱۲ساله گذشته به‌ویژه در ۴ساله آخر بود بر طرف می‌شود.

به گزارش ایلنا پس از صحبت نمایندگان شهرداری و اعضای شورای شهر تهران محسن هاشمی رئیس شورای شهر پیشنهاد بازگشت به کمیسیون را مطرح کرد و گفت: تعداد زیادی پیشنهاد درباره ادغام و ساختار آمده است و اعضا خواستار برگشت به کمیسیون شدند. 

به گزارش ایلنا، اعضای شورای شهر تهران با 15 رای موافق اصلاح اساسنامه سازمان ها به کمیسیون مربوطه بازگشت خورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز