خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

افت میزان یادگیری دانش‌آموزان‌ در دوران کرونا قابل کتمان نیست/ تعیین سرگروه‌های درسی برای نظارت بر روش تدریس معلمان

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۲۴۹

مدیر کل دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا افت میزان یادگیری دانش آموزان در شرایط کرونایی را تایید می‌کنید؟ گفت: همه نظام‌های آموزشی در شرایط شیوع کرونا افت آموزشی داشتند و این اصلا قابل کتمان کردن نیست.

"سعید سلطانیان" مدیر کلِ دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره عملکرد این دفتر در سالی که گذشت، بیان کرد: در خرداد ۹۹ بخش‌نامه‌ای را به تمام استان‌های کشور ارسال کردیم که شامل برنامه‌های معاونت متوسطه در راستای تحقق سند تحول بنیادین و فرادرسی بود و در حقیقت تکالیفی بود که ما در راستای اهداف دوره‌های تحصیلی تنظیم کردیم و با امضای وزیرآموزش و پرورش ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در حوزه متوسطه‌ی نظری برنامه‌های ما ۲۳ محور اصلی داشت که شامل ۶۰ فعالیت می‌شد، این فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلفی است که ما مسئولیت آن را داریم. در سال تحصیلی فعلی برنامه‌هایمان را در پایان شهریور گذشته ارزیابی و سپس برای استان‌ها کارنامه عملکرد صادر کردیم تا میزان توفیق‌شان را در دستیابی به اهداف مشاهده کنند.

سلطانیان با اشاره به چالش برانگیزترین موضوع دفتر متوسطه نظری خاطرنشان کرد: تمام هدف‌مان این بود که با توجه به شرایط مالی و مسئله کرونا با تبدیل کلاس حضوری به مجازی بتوانیم با تمام توان به دانش‌آموزان خدمت کنیم که مشکلی برای‌شان ایجاد نشود، آن هم در حالی که کارمان سخت و دشوار شده بود.

وی افزود: بسیاری از برنامه‌های ما به علت شیوع کرونا تحت تاثیر قرار گرفت، چون دغدغه اصلی ما بخش یادگیری دانش آموزان بود. برای امسال ما پیش نویس برنامه‌ها را آماده کردیم و انشاءالله تا پایان اردیبهشت برنامه‌های سال ۱۴۰۰ را به صورت قطعی برای سال تحصیلی آینده به استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد و بر اساس همان برنامه طرح و برنامه‌های‌مان را پیش خواهیم برد.

مدیر کل دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که با توجه به دغدغه تان نسبت به یادگیری دانش آموزان، چقدر میزان یادگیری‌ها مطلوب بوده است؟ گفت: اولین دغدغه‌ای که ما با شیوع کرونا داشتیم این بود که تمام ۱۲۰۸۷ دبیرستانی که در سطح کشور داریم، چه الگویی اعم از حضوری، غیرحضوری، ترکیبی باید برای خدمات آموزشی‌شان به دانش آموزان باید داشته باشند، در هر صورت باید یکی از شیوه‌های آموزش انجام می‌شد.

وی افزود: ما برای سهولت کار سامانه‌ی LTMS را طراحی کردیم تا در آن سامانه مدیران مدارس نوع ارائه‌ی خدمات آموزشی‌شان را مشخص کنند، چرا که از این طریق می‌توان ۱۲۰۸۷ دبیرستان در سطح کشور را رصد کرد تا بدانیم هر کدام از مدارس در چه منطقه‌ای با ویژگی قرمز، زرد، آبی یا نارنجی قرار دارند و همچنین شیوه‌ی ارائه‌ی خدمات آموزشی‌شان به چه شکل است.

سلطانیان گفت: در برخی نقاط کشور مناطق آبی وجود دارد که آموزش حضوری ممانعتی برای آن‌ها ندارد و البته تعداد آن‌ها کم است. حتی برای این مناطق نیز دغدغه این را داشتیم که کلاس هایشان چطور برگزار شود.

مدیر کل دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: در تمام این مدت نگرانی این را داشتیم که آیا کلاس‌ها به موقع تشکیل می‌شود؟ آیا زمان آموزشی که در بخشنامه مشخص کردیم در برگزاری کلاس‌ها لحاظ می‌شود؟ همکاران ما چطور تدریس می‌کنند و تولید محتوایشان چطور است؟ ما برای اینکه این کار را هم رصد کنیم، سامانه‌ای تحت عنوان نظارت سیستمی بر کلاس‌های درس را آماده کردیم.

وی توضیح داد: در این سامانه سرگروه‌های درسی را در سراسر کشور تعیین کردیم که به کلاس‌های درس می‌روند و با رویکرد نظارت بالینی روش تدریس معلم، روش کلاس‌داری، نحوه‌ی ارائه خدمات آموزشی توسط معلم را رصد می‌کنند. سپس ۲۵ شاخصی که ما تعریف کردیم به علاوه فنون معلمی را مورد قضاوت قرار می‌دهند. ما از این اطلاعات استفاده می کنیم تا بدانیم در چه حوزه‌هایی کلاس‌های ضمن خدمت برگزار کنیم و دوره بگذاریم.

سلطانیان ادامه داد: اگر اکثر نظام‌های آموزشی دنیا را مشاهده کنید، پی می‌برید که اولویت تمام این نظام‌ها این است که دانش آموزان به مدرسه بروند، زیرا هیچ چیزی نمی‌تواند جای کلاس درس و معلم را بگیرد. اگرچه آموزش‌های مجازی و آموزش‌های الکترونیک هم به عنوان مکمل‌ آموزشی در رویکرد تلفیقی آموزش می‌تواند استفاده شود.

مدیر کل دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: قطعا کیفیت کلاس‌های حضوری بیشتر است، خیلی از کشورهای دنیا هم به این نتیجه رسیدند که در اولین فرصت دانش‌آموزان‌شان را به کلاس‌های درس برگردانند و شیوه‌ی آموزش مجازی را به عنوان یک شیوه‌ی مکمل و یک شیوه‌ی آموزش تلفیقی استفاده کنند. ما هم سعی کردیم تا با ایجاد بسترهای مختلف، مطالب  قطع شده در کتاب‌ها را به دانش آموزان‌مان بیاموزیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افت میزان یادگیری دانش آموزان در شرایط کرونایی را تایید می‌کنید؟ گفت: همه نظام‌های آموزشی در شرایط شیوع کرونا افت آموزشی داشتند و این اصلا قابل کتمان کردن نیست.

مدیرکل دفتر متوسطه نظری آموزش و پرورش در پایان گفت: در کلاس‌های حضوری دانش آموزان با معلم تعامل دارند، معلم یادگیری را بهتر می‌تواند رصد کند و ارزشیابی‌هایش نیز دقیق‌تر است. باید بعد از برگشت دانش آموزان به کلاس‌های درس از ظرفیت و پتانسیل‌های به وجود آمده در آموزش مجازی به عنوان یک شیوه ترکیبی و تکمیلی استفاده کنیم و آن را کنار نگذاریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز