خبرگزاری کار ایران

قبادی دانا:

تحریم‌های ظالمانه باعث آسیب بیشتر به افراد آسیب‌پذیر شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۰۶۷۹

کلودیو پروویداس مقیم دفتر عمران ملل متحد در ایران، به منظور تبادل نظر و بازدید و بررسی از وضعیت کاربرد اقلام اهدایی سازمان ملل متحد به سازمان بهزیستی برای مقابله با کرونا، در این سازمان حضور یافت و با دکتر قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور دیدار و گفت گو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل؛ وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور در این دیدار با اشاره به فعالیت سازمان بهزیستی در زمینه مقابله با اعتیاد گفت: مراکزی که به عنوان DIC یا مراکز سرپناه شبانه به عنوان شلترها در پاتوق های افراد دارای اعتیاد فعالیت می کنند که با حمایت صندوق جمعیت ملل متحد UNFPA در حال انجام است و از همکاری خوب شما در این زمینه تشکر می کنیم و امیدواریم توسعه یابد.

 

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت هایی که در زمینه مقابله با اعتیاد توسط سازمان بهزیستی انجام می شود، حرفه آموزی و ایجاد اشتغال در کنار برنامه های کاهش مصرف مواد و ترک اعتیاد برای افراد دارای سوء مصرف انجام می شود و مراکزی که به این کار مبادرت دارند امسال در ۳۱ استان کشور ما راه اندازی و به فعالیت مشغول شده اند و در سال جاری بیش از هزار نفر در این مراکز پذیرفته شده اند و این ظرفیت نیز وجود دارد که با حمایت سازمان بهزیستی در سال ۹ هزار نفر در این مراکز بازتوانی و درمان شوند. اقداماتی که انجام می گیرد مبتنی بر استمرار درمان است. هر فرد دارای اعتیاد به مدت ۴ ماه به صورت شبانه روزی مقیم می شود و بعد از آن ۸ ماه به صورت سرپایی مراجعه می کند.

قبادی دانا گفت:در این مدت حرفه و مهارت برای اشتغال در همان محل آموزش داده می شود و فعالیت های شغلی او بلافاصله آغاز می شود و مورد حمایت های شغلی و بیمه ای از طرف سازمان بهزیستی و پرداخت هزینه های درمان قرار می گیرد. همه این مراکز غیر دولتی هستند و توسط NGO ها راه اندازی می شوند و سازمان بهزیستی به عنوان برنامه ریز و حمایت کننده، کار را انجام می دهد و این طرح می تواند مجموعه اقدامات همه جانبه و جامعی که قرار است برای موضوع اعتیاد انجام شود را تکمیل می کند.

 قبادی دانا گفت: بهزیستی تنها به مقوله کاهش آسیب نمی پردازد بلکه سایر جنبه ها را پوشش می دهد. بیش از ۱۲۰۰ مرکز اقامتی شبانه روزی در بهزیستی در کنار مجموعه های کاهش آسیب وجود دارد.

اقدامات بهزیستی برای کاهش ابتلا به کرونای کارتن خواب ها

وی گفت: موضوعی که در سال جاری با آن مواجه بودیم موضوع پاندمی ویروس کرونا بود و یکی از گروه های در معرض آسیب بی خانمان ها و کارتن خواب ها و افراد دارای سو مصرف مواد بودند. سازمان بهزیستی برای حمایت از این افراد و کاهش آسیب آنها اقداماتی صورت داد که همکاری های UNDP و UNA در این زمینه موثر بود و ما از این همکاری به موقع و در اختیار قرار دادن ماسک و اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده تشکر می کنیم. این اقلام توسط مجموعه های اورژانس اجتماعی، موبایل ون ها و فعالان حوزه کاهش آسیب در بین این افراد توزیع شد.

تحریم های ظالمانه باعث آسیب بیشتر به افراد آسیب پذیر شده است

رییس سازمان بهزیستی کشور ضمن ابراز خوشحالی از حضور نماینده مقیم UNDP در کشور در سازمان بهزیستی؛ با اشاره به موضوع تحریم های ظالمانه بر علیه ایران گفت: این موضوع طی دو سال اخیر شدت پیدا کرده است و باعث آسیب گروه های زیادی از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی شده است. افراد دارای معلولیتی که تامین هزینه های لازم برای وسایل توانبخشی آنها به دلیل این تحریم ها و عدم امکان ورود این تجهیزات و عدم تامین مواد اولیه و جلوگیری از مبادلات مالی که بر اثر این تحریم ها انجام شده است؛ باعث فشار بر این افراد شده است و سازمان های حمایت کننده از آنها مثل سازمان بهزیستی با افزایش چندین برابری بار مالی مواجه شده اند.

وی افزود: در زمینه تامین شرایط مناسب برای سالمندان و سایر گروه های در معرض آسیب و افراد با نیازهای خاص،این تحریم های ظالمانه باعث بروز مشکلات زیادی که نیاز هست توجه ویژه جامعه بین الملل به این امر جلب شود و فشارهای لازم برای برداشتن این تحریم ها از طرف نهادهای بین المللی در کنار مردم ایران صورت بگیرد.

نیاز به حمایت جهت جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر

 قبادی دانا مشکلات بین المللی در رابطه با ریشه ایجاد اعتیاد و افزایش سوءمصرف مواد در کشور ایران وجود دارد نیز گفت: همسایگی با کشور افغانستان و قرارگرفتن کشور ما در مسیر ترانزیت مواد مخدر باعث می شود که مواد مخدر و محرک بیش از پیش در دسترس جوانان ما قرار گیرد و برنامه های مبارزه با مواد مخدر که در کشور ما انجام می شود؛ هزینه های بسیار زیادی را بر کشور تحمیل می کند که هم جانی و هم مالی هستند. شهدای گرانقدری که در راه مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از ترانزیت این مواد از نیروهای نظامی و انتظامی داشته ایم، شاهد این موضوع است.

وی افزود: در این زمینه نیز، نیاز به حمایت های بیشتر مجموعه های بین المللی داریم چرا که اگر ایران راه ترانزیت مواد مخدر را باز بگذارد و به این موضوع توجه ویژه نکند، این مواد به اروپا و سایر کشورها منتقل خواهد شد و آثار سوء خواهد داشت.

اقدامات شاخص سازمان بهزیستی برای مقابله با کرونا در مراکز نگهداری سالمندان و معلولان

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به دشواری شرایط  شیوع کرونا گفت: در موج اول کرونا شاهد بودیم سالمندان و افراد دارای معلولیت به ویژه کسانی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می شدند در اثر کرونا آسیب دیدند و جان خود را از دست دادند. طبق گزارش منتشر شده از سوی مدرسه اقتصاد لندن حدود ۴۰ تا ۵۰درصد فوتی های ناشی از کرونا در موج اول در کشورهایی مثل بلژیک ،نروژ،ایتالیا و اسپانیا از سالمندانی بودند که در مراکز نگهداری می شدند و با توجه به قوت نهاد خانواده در کشور ما و اینکه اکثر سالمندان در خانواده ها  نگهداری می شوند؛مشکلات ما کمتر بوده است .

وی افزود: در مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان و افراد دارای معلولیت در کشور ما،درحدود ۵۱ هزار نفر از سالمندان و افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن در ۱ هزار مرکز در سراسر کشور نگهداری می شوند و دولت از طریق سازمان بهزیستی،ماهانه مبالغی را برای نگهداری این افراد به مراکز، پرداخت می کند و در حال حاضر مبلغ ۱ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان در ماه برای نگهداری هر نفر، یارانه پرداخت می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موضوع رها شدگی مراکز نگهداری و انتشار اخباری مبنی بر فوت افراد این مراکز بر اثر ابتلا به کرونا، رها شدگی، گرسنگی و نادیده گرفته شدن در برخی کشورها نیز گفت: در کشور ایران با حمایت های سیستماتیک سازمان بهزیستی و با کمک مردم، خیرین و موسسات؛ به لطف الهی هیچ مرکز و مجموعه ای از سالمندان و افراد دارای معلولیت را رها شده نداشتیم و با حمایت خوبی که  دولت (با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تحریمی) در حوزه درمان افراد مبتلا به کرونا داشت؛ هیچ سالمند و فرد دارای معلولیت و هیچ بیمار روانی مزمن، پشت درهای بیمارستان باقی نماند و یا به دلیل سالمندی و معلولیت از درمان های کامل، محروم نشد. همچنین هیچ معلول و سالمندی به دلیل شرایط ویژه خود از ونتیلاتور محروم نشد.

 قبادی دانا اقدام سریع و به موقع برای قرنطینه کردن مراکز شبانه روزی تجمعی سالمندان و معلولین در کشور ایران را به عنوان تجربه خوبی در کارهای بین اللمللی معرفی کرد و گفت: در حالی که در برخی کشورها در این زمینه تعلل شد؛ درکشور ما از ابتدای شروع اپیدمی در کشور چین در ووهان، هشدارهای لازم را به پرسنل مراکز شبانه روزی دادیم ایزولاسیون بهنگام مراکز مذکور، باعث پیشگیری از ابتلای بسیاری از مراکز نگهداری در کشور ایران شده است موجب شده است که ویروس کرونا به حدود ۴۴ درصد از مراکز سالمندان ما ورود پیدا نکند و  این مراکز عاری از ویروس کرونا نگه داشته شده اند.

وی در پایان سخنانش از همکاری های سازنده UNDP با مجموعه سازمان بهزیستی تشکر و اظهار امیدواری کرد که در صورت تمایل و علاقه مندی در خصوص موضوعات مطرح شده، دو نهاد در تفاهم نامه های آتی همکاری های مشترک داشته باشد.

گفتنی است تابلوی نقاشی خانم ناهید خدایی هنرمند دارای معلولیت ذهنی از شهرستان سمنان، به عنوان یادبود به «کلودیو پروویداس» اهدا شد. همچنین در ادامه این برنامه؛ بازدید از اقلام بهداشتی اهدایی برای مقابله با کرونا در انبار سازمان بهزیستی صورت گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز