خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تشریح جذب معلمان از طریق ماده ۲۸/ اقبال رتبه‌های برتر کنکور از دانشگاه فرهنگیان

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۰۲۴۵

معاون نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: تعداد قابل توجهی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری امسال اقبال خوبی برای حضور در دانشگاه فرهنگیان نشان دادند و اکنون نیز در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند.

«رضا کچوئیان» معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره نحوه پذیرش دانشجو معلمان این دانشگاه گفت: پذیرش معلمان در دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر به دو صورت انجام می‌شود. مرحله نخست به این گونه است که علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان هرساله همراه با افرادی که پس از کسب دیپلم تصمیم دارند وارد مراکز آموزشی و دانشگاهی کشور شوند، در کنکور شرکت می‌کنند. در کنکور سهمیه‌ای برای کسانی که به شغل معلمی علاقه دارند وجود دارد تا در زمان ثبت‌نام، گزینه مربوط به علاقه مندی به دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند. 

وی توضیح داد: این گروه به میزان سه برابر ظرفیت به ما معرفی می‌شوند البته باید تا قبل از اولویت دهم، دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کرده باشند. اگر نمره علمی این افراد قابل قبول بود در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند. در مرحله بعدی نیز مصاحبه از این افراد انجام خواهد شد و پس از آن برای گزینش معرفی می‌شوند. 

کچوئیان خاطر نشان کرد: در نهایت نمره علمی، مصاحبه و نتیجه گزینش باهم در نظر گرفته می‌شود و پذیرش شخص برای شغل معلمی مشخص می‌شود. 

معاون نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در خصوص چگونگی جذب معلم از طریق ماده ۲۸ عنوان کرد: گروه دوم کسانی هستند که ما به آن‌ها مهارت آموزان ماده ۲۸ می‌گوییم. ما در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، بندی با عنوان ماده ۲۸ داریم؛ این ماده شامل همه افرادی می‌شود که از سایر دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده‌اند. 

وی توضیح داد: هرساله از طرف سازمان امور استخدامی کشور بخشنامه‌ای ابلاغ می‌شود تا افرادی که مایل به کار در دستگاه‌های اجرایی کشور هستند در رشته‌هایی مورد علاقه خود ثبت نام کنند که در این راستا بخشی از آن‌ها هم به آموزش و پرورش می‌آیند. 

کچوئیان ادامه داد: این گروه یک آزمون علمی دارند که اگر در آزمون علمی پذیرفته شدند، باید همانند متعهدان خدمت روند مصاحبه و گزینش را طی کنند. افرادی که هر سه مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند به عنوان مهارت آموز مشمول ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به این دانشگاه معرفی می‌شوند تا یکسری دروس را در قالب دو پودمان بالغ بر ۶۷۰ تا ۷۰۰ ساعت پشت سر گذارند. 

وی درباره دروسی که داوطلبان ماده ۲۸ باید بگذرانند، گفت: این گروه در دروس خودشان و در دانش نظری افراد متخصصی هستند، اما روش‌ها و فنون روش تدریس جدید معلمی را نگذرانده‌اند تا بدانند چگونه باید دروسی که خودشان یادگرفته‌اند را به دیگران منتقل کنند. از این رو ما دوره (PCK) که در واقع دانش تربیتی و موضوعی است را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم. این دوره شامل روش‌ها و فنون تدریس، روانشناسی تربیتی، کارآموزی، اقدام‌پژوهی، شیوه‌های سنجش از آموخته‌های دانش آموزان، اخلاق حرفه‌ای و… است. 

کچوئیان اظهار داشت: ما روانشناسی را به این افراد آموزش می‌دهیم تا آن‌ها بدانند چگونه باید با دانش آموزان، اولیاء و همکاران خود رفتار کنند. همچنین سنجش و اندازه گیری را به آن‌ها آموزش می‌دهیم تا بدانند چگونه باید از دانش آموزان امتحان بگیرند و چطور سوال طراحی کنند. افرادی که این دو پودمان را با موفقیت می‌گذرانند وارد مرحله کارآموزی می‌شوند. در کارآموزی آن‌ها به مدارس می‌روند و در کلاس‌های درس به صورت تمرین معلمی، کار خود را آغاز می‌کنند. 

وی افزود: افرادی که دو پودمان را با موفقیت طی می‌کنند و افرادی که کارآموزی را با موفقیت بگذرانند به حوزه معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت برای آزمون اصلح معرفی می‌شوند. در نهایت به کسانی که حد نصاب نمره را کسب کنند گواهی صلاحیت حرفه معلمی داده خواهد شد. در صورتی که شخص این گواهی را کسب کند می‌تواند به عنوان نیرویی آموزش و پرورش و در جایگاه معلم وارد سیستم آموزشی کشور شود. 

معاون نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان درباره ادامه تحصیل معلمان در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: آن دسته از افرادی که دانشجویان خود ما هستند می‌توانند با دو تا سه سال تدریس در مدارس، برای دوره‌های کارشناسی ارشد در رشته‌های مورد نظر اقدام کنند. دانشجویان کارشناسی ارشد ما به شرطی پذیرفته می‌شوند که مقطع لیسانس را در همین دانشگاه گذرانده باشند. ما برای مقطع فوق لیسانس از سایر دانشگاه‌ها دانشجو نمی‌پذیریم. 

کچوئیان بیان کرد: در مرحله مصاحبه افراد از نظر شخصیتی و روانی مورد سنجش قرار می‌گیرند که البته این مصاحبه پیش از رسیدن به معاونت ما انجام می‌شود. علیرغم همه مصاحبه‌ها و سنجش‌هایی که انجام می‌شود در حوزه معلمان نیز به صورت جسته و گریخته افراد پرخاشگر هم مشاهده می‌شوند. 

وی در پاسخ به این سوال که در سال ۹۹ چند نفر از رتبه‌های برتر کنکور دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کرده بودند، گفت: در گذشته افرادی که هیچ کجا شغلی پیدا نمی‌کردند وارد آموزش و پرورش می‌شدند اما اکنون در شرایط جدید رتبه‌های قابل توجهی از کنکور سراسری وارد دانشگاه‌های تربیت معلم می‌شوند. 

معاون نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در پایان اظهار داشت: در سال ۹۹، رتبه‌ی ۲ کنکور سراسری در سطح منطقه‌ای، دانشگاه فرهنگیان را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد. تعداد قابل توجهی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری امسال هم اقبال خوبی برای حضور در دانشگاه فرهنگیان نشان دادند و اکنون نیز در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز