خبرگزاری کار ایران

الهیار ترکمن در گفتگو با ایلنا؛

نمی‌گذاریم حقی از معلمان حق التدریسی ضایع شود/ تشکیل کارگروه استانی برای بررسی ساعات کاری حق التدریسی‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۰۲۴۰

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره وضعیت حق التدریسی‌ها گفت: برای بررسی مجدد ساعات کاری معلمان حق التدریسی یک بخشنامه به استان‌ها ابلاغ شد تا کارگروهی برای رفع ابهامات تشکیل دهند.

«علی الهیار ترکمن» معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مشکلات معلمان بازنشسته که گفته می‌شود برخی از آن‌ها به علت وضعیت معشیتی به شکل حق التدریس کار می‌کنند و درخواست آن‌ها مبنی بر افزایش حقوق به خاطر فعالیت بیش از ۳۵ دقیقه آموزش گفت: در این خصوص دو نکته را متذکر می‌شوم. اول اینکه استفاده ما از معلمان بازنشسته به خاطر شرایط بد معیشتی آن‌ها نیست و اصلاً این نگاه در آموزش و پرورش وجود ندارد. 

وی در ادامه بیان کرد: معلمان ما زمانی که بازنشسته می‌شوند از نظر سنی در میانه سن خود و در اوج پختگی و رسش شغلی قرار دارند. یک معلم در ۱۹ الی ۲۰ سالگی وارد آموزش و پرورش می‌شود و ۳۰سال بعد تازه به ۵۰ سالگی که سن پختگی است، می‌رسند. البته که سن ۵۰ سالگی سن بالایی نیست و تازه ورود به میان سالگی است به علاوه اینکه آن‌ها در این سن تجربه کاری بالایی دارند. 

اللهیار ترکمن اظهار داشت: ما با استفاده از ساز و کارهای قانونی می‌خواهیم زمینه حضور این افراد پخته و باتجربه را در آموزش و پرورش داشته باشیم. ما مجوز تدریس ۱۴ ساعت در هفته را گرفتیم تا بتوانیم از حضور این افراد استفاده کنیم. در کنار آن از معلمانی که در سن بازنشستگی هستند، خواستیم بازنشستگی‌شان را به تعویق بیندازند تا بتوانیم به نوعی از تجربه آن‌ها استفاده کنیم. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: معلمان ما این را می‌دانند که به اندازه میزان کارکردشان، آن‌ها دریافتی خواهند داشت، سنوات قبل هم همینطور بوده است. طبیعتا کسی که حق التدریس کار می‌کند در دو هفته تعطیلات عید از ساعت کاری خارج می‌شود. 

وی با اشاره به تفاوت سال مالی با سال کاری آموزش و پرورش بیان کرد: سال مالی با سال تحصیلی و کاری در آموزش و پرورش متفاوت است. سال مالی از اول فروردین تا آخر اسفند و سال تحصیلی از اول مهر تا پایان خرداد سال آینده است. شرایط کاری معلمان حق‌التدریسی به این شکل است که از اول مهر تا اسفند در فایل مالی قبلی حق التدریس‌شان تعیین می‌شود. از فروردین تا خرداد نیز در سال مالی بعد محاسبه خواهد شد اما هرچه که باشد بستگی به مقدار کارکرد آن‌ها دارد. 

اللهیار ترکمن تاکید کرد: همچنین زمانی که کلاس‌ها تمام می‌شود و دانش آموزان برای امتحانات آماده می‌شوند، حق‌التدریسی برای معلمان لحاظ نخواهد شد. معلمان بازنشسته ما به دلیل پختگی و رسش شغلی که دارند، برای همکاری مجدد مورد توجه هستند؛ همچنین مورد دوم این است که حق التدریس بر اساس میزان کارکرد معلمان است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یک مورد مهم این است که ما در پایان بهمن و در ابتدای اسفند ۹۸ با یک شوک و بحران اپیدمی کرونا مواجه شدیم. در اسفند ماه ۹۸ کل کلاس‌ها تعطیل شد و تا آموزش و پرورش به تدوین شبکه شاد و بارگذاری آن اقدام کند زمان طولانی سپری شد.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه حقی از کسی ضایع نشود، ما اطلاعات لازم را گرفتیم و بعد یک مرحله پرداخت کردیم اما این به معنای بسته شدن پرونده نیست. در حال حاضر یک مرحله پرداخت شده و برخی هم به این موضوع معترض هستند و هیچ اشکالی ندارد اما مجدد موضوع را بررسی می‌کنیم. 

اللهیارترکمن گفت: برای بررسی مجدد یک بخشنامه به استان‌ها ابلاغ کردیم تا کارگروهی برای این کار تشکیل دهند تا هیچ ابهام و اعتراضی باقی نماند. این کارگروه باید یک بار دیگر موضوع را مرور کند و وضعیت هر فردی که به ساعت دریافتی خود اعتراض دارد را دوباره بررسی کنند. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: سپس همه این بررسی ها در قالب یک گزارش و صورتجلسه به ما اعلام خواهد شد و ما قطعاً در پرداختی‌های بعدی آن را لحاظ خواهیم کرد. این اطمینان را به معلمان شاغل که اضافه تدریس دارند و همچنین معلمان بازنشسته که به صورت حق‌التدریسی در آموزش و پرورش هم کار می‌کنند، می‌دهیم که ما بررسی‌ها را انجام می‌دهیم و نمی‌گذاریم حتی یک ساعت از میزان کارکرد آن‌ها کم شده یا حقی ضایع شود. 

وی بیان کرد: شرایط اداره مالی در آموزش و پرورش تابع قوانین و مقررات است. خیلی از محدودیت‌هایی که از بیرون به آموزش و پرورش وارد می شود، عمدتاً ناشی از منابع مالی کشور است. ما در برخی کارهایمان با محدودیت‌هایی مواجه هستیم ولی این بدان معنی نیست که ما بخواهیم برخورد سلیقه‌ای یا شخصی داشته یا آن را فراموش کرده باشیم در حالی که پیگیر موضوع هستیم و در اسرع وقت آن‌ها را برطرف خواهیم کرد. 

اللهیار ترکمن گفت: سال‌های گذشته آموزش و پرورش در پرداخت‌ها تاخیر داشته اما عدم‌پرداخت نداشته است. به عنوان مثال در زمینه حق التدریسی اعتراض‌هایی بوده ولی اگر سال‌های قبل را مشاهده کنند، می‌بینند که ما حتی یک مورد عدم پرداخت حق التدریس را هم نداشتیم. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: امسال نیز شرایط همین است ما شرایط سختی را می‌گذرانیم و هنوز بیماری کرونا در کشور است و از ما تلفات می‌گیرد، همه‌گیری آن کنترل نشده و موج‌های مختلفی از آن وجود دارد. همچنین کشور به خاطر تحریم‌هایی که دارد با مشکلات مواجه است که آموزش و پرورش نیز از آن بی‌نصیب نمانده است. اما به این معنی نیست که ما کارها را رها کرده‌ایم. با وجود موانع و مشکلات، به شدت نسبت به رعایت حقوق فرهنگیان حساس هستیم و نمی‌گذاریم حق کسی ضایع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز