خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

وجود مشکل در توزیع داروخانه‌ای انسولین/ بیماری دیابت در کشور رو به افزایش است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۰۱۴۱

معاون اجرایی دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر و رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت گفت: به بیماران دیابتی هشدار دادیم تا از خانه بیرون نروند، اما توزیع نادرست انسولین در داروخانه‌ها باعث شد تا بیماران برای تهیه دارو به چند داروخانه‌ی مختلف بیرون از خانه سر بزنند.

«علیرضا مهدوی» معاون اجرایی دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر و رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت دیابت کشور و افزایش رو به رشد آن در سال‌های اخیر، بیان کرد: در این یک سال به دلیل شیوع کرونا مشکلاتی به وجود آمد که نمی‌شود آمار دقیقی از وضعیت دیابت طی یک سال گذشته‌ی کشور ارائه کرد، چون این مدت سرویس رسانی، مراجعه‌های بیماران و تیم غربالگری مشکل داشته است، بنابراین اطلاعات کافی در دست نداریم.

وی ادامه داد: اما ما یک بررسی ۵ سال یک بار داریم که وقتی سال گذشته آن را شروع کردیم، همزمان با شیوع کرونا شد و مجبور شدیم کار را متوقف کنیم و اخیرا دوباره شروع کردیم که دو الی سه ماه دیگر نتیجه مشخص خواهد شد و آن زمان می‌توانیم ببینیم وضعیت به چه صورت شده، البته کم یا زیاد شدن وضعیت دیابت ارتباطی با کووید ۱۹ ندارد.

مهدوی افزود: بیماری دیابت در کشور رو به افزایش است، ولی معمولا موضوع دیابت کشور به تیپ دو که در بزرگسالان رخ می‌دهد مرتبط است و معمولا بیماری‌های غیرواگیر به شرایط زندگی مربوط است که در کشورهای توسعه یافته رشد بیماری غیرواگیر بیشتر خواهد بود.

وی گفت: چیزی که در جامعه‌ی ما دیده می‌شود، کاهش تحرک مردم نسبت به یک دهه‌ی گذشته و همچنین افزایش مصرف کالری است که این موضوع رابطه مستقیم با بیماری‌های غیر واگیر همچون بیماری قلبی و دیابت دارد.

مهدوی ادامه داد: وضعیت دیابت کشور را نمی‌توان با جای دیگر مثلا آمریکا مقایسه کرد، چون شرایط هر کشور متفاوت است، جمعیت جوان و پیر و میانگین سنی کشورها با هم متفاوت است.میانگین سنی کشور ما ۳۰ سال است و نمی‌شود وضعیت دیابتمان را با جمعیت پیر کشوری دیگر مقایسه کرد چون بیماری‌های آنها بیشتر خواهد بود، البته ما هم به آن سمت در حرکتیم، یعنی توده جمعیت ۳۰ ساله‌ی ما رو به افزایش سن است و باید منتظر بیماری‌های مختلف آنها باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید شیوه‌ی زندگی را اصلاح کنیم، گفت: بیماری‌های غیرواگیر فقط به وزارت بهداشت مربوط نیست، بلکه به همه‌ی سازمان‌ها و سیاست گذاری‌ها مربوط می‌شود، مثل اینکه مردم جا برای ورزش کردن داشته باشند، البته ما در راستای آن کارهایی کردیم اما کرونا تمام مداخلات درمانی و پیشگیری را بر هم زد و تعداد مراجعات و خدمات تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد که حالا شرایط ۹۰ درصد مطابق قبل شده است.

مهدوی با اشاره به مشکل داروی این بیماران، بیان کرد: بیشترین مشکلی که الان در حوزه دارویی بیماران دیابتی وجود دارد بحث انسولین‌های آنالوگ است، البته داروهای مختلفی آمده که این کمبود را جبران کند اما در توزیع داروخانه مشکلاتی وجود دارد.

وی گفت: فکر نمی‌کنم این مشکل صرفا به دلیل کمبود دارو باشد، بلکه به دلیل نحوه توزیع آن است، ما در شروع پاندمی به بیماران توصیه کردیم از خانه بیرون نروند، به قدر کافی دارو ذخیره داشته باشند، اما شرایط حمل و نقلی در تمام دنیا مختل شد و مدتی اصلا دارو وارد نمی‌شد.

مهدوی در پایان افزود: یک مدت اصلا انسولین پیدا نمی‌شد، الان هم که بیمار باید به داروخانه‌های خاص و منتخب برود و اینطور نیست که همیشه دارو داشته باشند، ما به بیماران می‌گوییم از خانه بیرون نروند در صورتی که برای تهیه دارو باید بیرون از خانه به چند داروخانه‌ سر بزنند و همه چیز دست به دست هم داده و باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز