خبرگزاری کار ایران

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها:

هدف‌گذاری اشتغال در زندان‌ها برای پس از آزادی و توانمندی اقتصادی مددجو است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۷۹۴

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها گفت: کار در تمام زندان های دنیا اجباری است ولی در ایران با نگاه رأفت اسلامی، کار کردن زندانی حتماً با اختیار خودش بوده، سطح توانایی وی در بدو ورود به هر کاری از لحاظ مهارت سنجیده می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور؛ سیدعبدالله مرتضوی معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها گفت: آموزش فنی و حرفه ای در زندان ها یکی از پنج گام اصلی در مداخله اصلاح رفتار و بازآموزی اجتماعی است. در حال حاضر علیرغم محدودیت های کلاسی و اجتماعات داخل زندان جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، نود رشته فنی و حرفه ای برای محکومان به حبس بیشتر از سه ماه اجرا می شود.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان ها اظهار داشت: اغلب ساعات آموزشی فنی و حرفه ای، ۱۵۰ ساعت است، بنابراین مددجویانی که کمتر از سه ماه در زندان به سر خواهند برد، در کلاس های دیگر حرفه آموزی شرکت می کنند و پس از پایان دوره فنی و حرفه ای و قبولی در آزمون، گواهینامه معتبر بدون درج نام زندان به وی اعطاء می شود.

وی تصریح کرد: حرفه آموزی و اشتغال زندانی با هدف توانمندسازی اقتصادی و برای پس از آزادی و پیشگیری از تکرار جرم برنامه ریزی شده تا وی احساس موثر بودن در خانواده و جامعه داشته باشد، نه این که صرفاً جهت سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت باشد.

ضربان کار فرهنگی و آموزشی در زندان ها به وضوح قابل مشاهده است. اشتغال و حرفه آموزی، مهارت های اساسی زندگی، آموزش های ترک اعتیاد، تربیت بدنی، فرهنگ و هنر با تکیه بر صنایع دستی از جمله اقدامات غنی سازی اوقات فراغت در زندان ها می باشد.

مرتضوی همچنین افزود: زندانی پس از آزادی و بر اساس آموزش ها و مدارک اخذ شده و حمایت مراکز مراقبت بعد از خروج و بخش های خصوصی و همچنین کمک نیکوکاران می تواند وارد بازار کار شود.

وی با اشاره به موضوع آموزش زندانیان نیز گفت: در حوزه آموزش های کلاسیک و دانشگاهی زندانی می تواند ادامه تحصیل دهد. هیچ کس دلش نمی خواهد افراد جامعه که در حقیقت خانواده نظام اسلامی را تشکیل می دهند به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی دوباره مرتکب جرم شود. توانمندسازی زندانی پس از آزادی، یکی از برنامه های مهمی است که باید برای رسیدن به آن، تمام نهادهای دولتی و مردمی به کمک سازمان زندان های بیایند.

او در خصوص کار زندانیان طی دوران حبس اظهار داشت: کار در تمام زندان های دنیا اجباری است ولی در ایران با نگاه رأفت اسلامی، کار کردن زندانی حتماً با اختیار خودش بوده، سطح توانایی وی در بدو ورود به هر کاری از لحاظ مهارت سنجیده می شود. از سویی، به محض ورود به کارگاه های اشتغال و حرفه آموزی یا حتی خدماتی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و در صورت بروز حادثه، هزینه و خسارت وی را پرداخت می کنند، علاوه بر این حتماً حقوق و دستمزد بر اساس قانون دریافت می کند.

وی تصریح کرد: هر فعالیتی سطح دستمزد خاصی دارد ولی در تمام موارد، بر اساس آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها پنجاه درصد از حقوق زندانی به حساب خانواده وی واریز می شود، ۲۵ درصد جهت هزینه های جاری و خرید از فروشگاه ها در اختیار خود زندانی است و ۲۵ درصد برای زمان آزادی وی پس انداز می شود که در لحظه آزادی به وی پرداخت می شود.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان ها افزود: توزیع وعده های غذایی و میان وعده و خدمات پزشکی و درمانی در زندان ها کاملاٌ رایگان است.

مرتضوی ضمن تقدیر از مجاهدت و تلاش کارکنان ای حوزه که سنگربان اصلاح و تربیت هستند، توضیح داد: همکاران ما در بحث مبارزه با کرونا عملکرد قابل افتخاری داشتند. خوشبختانه با این از خودگذشتگی کارکنان و تشکیل فوری قرنطینه سه لایه در بدو ورودی زندان ها، تاکنون هیچ زندانی به دلیل کرونا در زندان فوت نکرده اما متآسفانه طی مدت شروع این بیماری تاکنون، ۱۵ نفر از همکاران ما که الزاماً در داخل زندان خدمت نمی کردند، از دنیا رفتند و هیچ وقت این رشادت ها دیده نشد. قریب به شش میلیون مورد ویزیت توسط کادر پزشکی شاغل در زندان ها در این دوران انجام شده تا سلامت زندانیان حفظ گردد.

بنا به این گزارش، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز که در این برنامه حضور داشت که با اشاره به بحران کرونا در جامعه گفت: با گسترش آموزش در زندان ها و نحوه پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، طبق تحقیقات مجلس، خوشبختانه تاکنون حتی یک مورد فوت زندانی در زندان ناشی از کرونا نداشتیم و این خبر بسیار خوبی است.

علیرضا منادی سفیدان ادامه داد: مهارت آموزی در زندان یک سوی موضوع است و مهمتر از آن این است که پس از آزادی، جامعه به وی کار دهد. نظام مهارتی در جامعه، نهادهای دولتی را مکلف کرده ۳۰ تا ۵۰ درصد فعالیت هایشان صرف امور آموزشی کرده و در زندان ها انتظار می رود آموزش مهارت سرلوحه تمام برنامه هایشان باشد.

وی همچنین با اشاره به صعوبت و سختی کار در زندان ها گفت: برای همه مهارت هایی که در زندان ها آموزش داده می شود، باید پاداش در نظر گرفته شود تا این استعدادها شکوفا شود و تکرار جرم به کمترین حد ممکن برسد.

شایان ذکر است رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی نمود برای بحث گسترش آموزش های فنی و حرفه ای حمایتی های بودجه ای انجام داده، نظارت جدی نیز بر اجرای آن اعمال گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز