خبرگزاری کار ایران

بی‌توجهی شهرداری به نخستین دیوار تاریخی شهر تهران/ حصار طهماسبی در حال تخریب است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۴۴۶

عضو شورای شهر تهران نسبت به بی توجهی شهرداری به نخستین دیوار تهران که به آن جنبه شهریت داد به شهردار تهران تذکر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد مسجدجامعی در جریان جلسه دویست و هفتاد و هشتم شورای شهر تهران در تذکری گفت: تهران از زمانی شهر شد که دور آن بیش از ۴۰۰ سال پیش حصار طهماسبی را کشیدند. 

او با اشاره به ویژگی این حصار که در هیچ دیوار شهری وجود ندارد، گفت: زمانی که این حصار را کشیدند ۱۱۴ برج و بارو برای آن ساخته شد که در هر یک از آن‌ها یک سوره قرآن را نوشتند. 

مسجدجامعی ضمن مقایسه این دیوار با دیوار برلین گفت: دیوار برلین را به عنوان یک مقطع تاریخی با وجود آنکه تنها چند ده سال از عمر آن می‌گذرد نگه داشته اند. جالا جنبه شهریت دیوار طهماسبی را در نظر بگیرید که بیش از چهارصد سال از عمر آن می‌گذرد و ۱۱۴ برج و بارو دارد که به نیت ۱۱۴ سوره قرآن است. 

او افزود: در حصارکشی ناصری کل دیوار از بین رفت و تنها قسمتی از آن باقی مانده که در ضلع جنوب غربی بازار تهران قرار دارد. با هر منطقی که نگاه کنید این یک قطعه باید حفظ شود. 

مسجدجامعی با اشاره به بازدیدی که با شهردار وقت تهران مهندس افشانی از این دیوار داشتند گفت: مهندس افشانی به شهردار منطقه و دیگران گفتند که این دیوار حفظ شود. اما این دیوار در این دوره مدیریت شهری در حال تخریب است. دیواری که ۴۰۰ سال حفظ شده است. 

او با تاکید بر اینکه حفظ این دیوار از بسیاری پروژه‌های نمایشی ما مهمتر است، گفت: چرا که هویت شهری تهران است. بگذاریم این دیوار بماند چرا که معنای ویژه‌ای با پیامبر و قرآن نیز دارد. نمی‌دانم چرا انقدر نسبت به این دیوار بی‌توجهی می‌شود. 

عضو شورای شهر تهران افزود: رشته دکتر حناچی در این زمینه است و اگر در زمان دیگران به این دیوار تا این اندازه آسیب وارد می‌شد آنقدر ناراحت نمی‌شدیم. به جد تذکر می‌دهم هرچند که تذکرات برای ثبت در تاریخ است اما تاکید دارم در این زمینه چرا که میراث شهر تهران و میراث رسول الله است و باید آن را حفظ کنیم. 

مسجدجامعی افزود: از اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی درخواست دارم و پیشنهاد می‌دهم مطالعاتی راجع به نخستین دیوار تهران که جنبه شهریت به تهران داد انجام شود. در همه جای دنیا این اماکن را حفظ می‌کنند، هرچند که ویترین نیست که آن را در ویترین قرار دهیم در حالی که ظاهرا ملاک ما ویترین است. 

او گفت: اما باید به این میراث هویتی، آیینی و میراثی تهران توجه شود و بیش از این اجازه ندهیم که باقی مانده این دیوار و بخشی از دروازه محمدیه از بین برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز