خبرگزاری کار ایران

جان بابایی:

باید تحولی اساسی در نظام اعتباربخشی ایجاد کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۷۲۶۶

معاون درمان وزارت بهداشت کفت: هنوز نمی‌دانیم انتهای پاندمی کرونا چه زمانی است و حتی واکسیناسیون هم نمی‌تواند به ما بگوید که آخر این بیماری چه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «قاسم جان‌بابایی» معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یک سال از شروع شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و باید نقاط ضعفمان را بررسی کنیم، بیان کرد: ما در یکسال اخیر تجربه‌های موفق و ناموفق داشتیم و دانشگاه محل سیاست نیست، بلکه جایی است که باید ایرادات ما را به ما نشان دهد، بنابراین اگر دانشگاه ایرادات و ساختار ارائه خدمت ما را اصلاح نکند و نقطه نظرات اصلاحی ارائه نکند، چه کسی می‌خواهد چنین کارهایی را کند؟ طی این مدت درس آموخته‌هایی از کرونا نوشته‌ام که بالغ بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ صفحه شده است و تقریبا سعی کردم که همه این‌ها را از محیط یاد بگیرم.

وی ادامه داد: اگر در محیط کسی اقدام موثری را انجام داده، می‌توان آن را کشوری کرد و من در جای جای این کشور در بیمارستان‌های دانشگاه‌های کوچکتر دیده‌ام که اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند.

جان‌بابایی افزود: بهداشت و درمان ویترین ساختار ارائه خدمات وزارت بهداشت است و موفقیت آنچه که در آموزش و پژوهش رخ می‌دهد، در ویترین بهداشت و درمان مشخص می‌شود.

وی گفت: اگر آموزش و پژوهش در حوزه بهداشت و درمان کارایی نداشته باشد، باید خودش را بازنگری کند و باید صادقانه صحبت کرد و قبول کرد که ساختار ارائه خدمات‌مان پر از قوت و ضعف است و باید نقاط ضعف‌مان را اصلاح کنیم، در غیر این صورت به مردم خیانت کرده‌ایم، ما هنوز نمی‌دانیم انتهای این پاندمی کرونا چه زمانی است و حتی واکسیناسیون هم نمی‌تواند به ما بگوید که آخر این بیماری چه می‌شود، زیرا ممکن است به یک بیماری مزمن منطقه‌ای بدل شود و سال‌ها مجبور باشیم که با آن بیماری دست و پنجه نرم کنیم. 

معاون وزیر افزود: بنابراین باید گام‌های اساسی بیماری اعم از تشخیص زودرس، بستری زودهنگام، سطح بندی بیماران، توجه به سلامت روان، استفاده درست از روش‌های تنفسی و کمک تنفسی، مدیریت استفاده درست از داروها را به درستی انجام دهیم چون در غیر این صورت بیمار از دست می‌رود و در حوزه تشخیص باید زودتر تشخیص دهیم، توجه کنید که یکی از مشکلات ما در کشور بیمارستان هراسی مردم است و به همین دلیل دیر مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: در کشوری هستیم که مردم به بخش خصوصی توجه دارند و ما نباید مسیر ارائه خدمت مردم را تغییر دهیم، بلکه باید مسیر ارائه خدمت به آنها را ساماندهی کنیم و در زمینه‌ی تله مدیسین، در این زمینه دانشگاه تهران اقداماتی انجام داده که باید توسعه یابد، این اقدام باید در دانشگاه‌های بزرگی که هم بضاعت الکترونیکی آن و هم بضاعت هیات علمی را دارند، شکل بگیرد.

جان بابایی افزود: این ظرفیتی است که اگر غفلت نکنیم، می‌توانیم بسیاری از مراجعات را مدیریت کنیم و در حوزه مراقبت و خدمت در منزل هفته آینده تعرفه آن اعلام می‌شود و یکی از دستاوردهای خوب طرح تحول سلامت، ساخت کلینیک‌های ویژه بود و ای کاش همه کلینیک‌های ویژه در داخل بیمارستان‌ها ایجاد می‌شد.

وی گفت: تجربه ثابت کرده که کلینیک‌های ویژه‌ای که در بیمارستان‌ها ساخته شده، موثر بوده است و باید در کنار بیمارستان‌ها باشد چون داشتن کلینیک‌های تنفسی که البته بسیاری از بیمارستان‌ها آن را دارند و توانسته‌اند بار مراجعه به بیمارستان را کاهش دهند را باید افزایش دهیم. 

جان بابایی ادامه داد: باید کلینیک تنفسی را در کنار بیمارستان‌هایمان داشته باشیم و یکی از اقداماتی که لازم است مورد توجه قرار گیرد، این است که مهترین اقدام برای یک بیمار کرونایی مراقبت تنفسی درست است.

وی گفت: بسیاری از بیمارستان‌ها لیترهای زیادی اکسیژن هدر می‌دهند، بدون اینکه بیمار سود ببرد، باید توجه کرد که هم اکسیژن زیاد برای بیمار ضرر دارد و هم اکسیژن کم، بلکه باید درست استفاده کنیم، البته اکنون اغلب بیمارستان‌های ما تیم تنفسی دارند و هرچه که بتوانیم این تیم‌ها را تقویت کنیم، بسیار ارزشمند است

وی بیان کرد: باید بخش‌هایمان را بر اساس بیماران با خطر بالا و با خطر متوسط طبقه بندی کنیم و یکی از نکات بسیار مهمی که غفلت کردیم، مساله سلامت روان است. 

جان بابایی گفت:واقعا بیماران استرس بسیار زیادی دارند، شاید اگر بیشتر به این موضوع ورود می کردیم، وضعیت آرامش بیماران بهتر بود و همچنین باید برای آرامش و کاهش اضطراب بیماران گام اساسی برداریم.

وی ادامه داد: می‌توانیم در بیمارستان‌ها تیم رابط مشاور ایجاد کنیم و یا از مددکاری کمک بگیریم، تاکنون دستور العمل‌هایی که در این حوزه ارائه کرده‌ایم، در فرآیند تغییری نداده است و در عین حال یکی از مواردی که به آن توجه چندانی نکردیم، بحث تغذیه است. درباره تغذیه بیماران کرونایی هنوز به شرایط مطلوبی نرسیدیم. یکی از دلایل توفیق ما در کشور، روسای بیمارستان‌های ما بودند که اگر خودشان فرماندهی کار را برعهده نمی‌گرفتند، وضعیت به خوبی پیش نمی‌رفت. 

جان بابایی افزود: در عین حال باید یاد بگیریم که مستندسازی کنیم، کرونا درس آموخته‌های زیادی از دنیا و ایران داشته است، باید یادمان باشد که ما تجربه‌های مثبت داشتیم و از درس آموخته‌های دنیا هم استفاده کنیم.

وی ادامه داد:ما باید بیمارستان‌هایمان را مستقل کنیم و بعد این‌ها را به هم وصل کنیم تا به صورت زنجیره‌ای با هم کار کنند، می‌توانیم نیروی انسانی را ساماندهی کنیم در عین حال نظام اقتصادی و مالی ما هم باید در بیمارستان‌ها ساماندهی شود. 

جان بابایی در پایان گفت: یکی از اقدامات اساسی که باید انجام شود، این است که تعرفه‌ها را بر اساس شرایط تغییر دهیم. تعرفه پزشکی ایراد دارد، قیمت خدمات پزشکی باید بر اساس سختی کار باشد، نه بر اساس رشته و در عین حال باید یک تحول اساسی در نظام اعتباربخشی انجام دهیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز